Köpa guldmynt online från utanför EU - vad gäller?

Startat av vonswartz, fredag 20, Mars 2015, 21:27:45

Föregående ämne - Nästa ämne

vonswartz

Jag försöker få svar på - en enkel fråga kan tyckas - men det verkar inte bättre än att skatteverket och tullverket hänvisar till varandra och ingen ger svar.

Jag undrar om det tillkommer några (oväntade och ovälkomna) avgifter om jag skulle köpa guldmynt från USA? Investeringsguld är ju INTE momsbelagt, det har vi klarat ut, men kan tullverken ändå för dennes skull strafftulla mina mynt...? Man vill ju inte ge sig in på en ebaybudgivning om man vet att priset i slutändan blir mycket högre - helt utanför säljarens kontroll...

Asrael

Citat från: vonswartz skrivet fredag 20, Mars 2015, 21:27:45
Jag försöker få svar på - en enkel fråga kan tyckas - men det verkar inte bättre än att skatteverket och tullverket hänvisar till varandra och ingen ger svar.

Jag undrar om det tillkommer några (oväntade och ovälkomna) avgifter om jag skulle köpa guldmynt från USA? Investeringsguld är ju INTE momsbelagt, det har vi klarat ut, men kan tullverken ändå för dennes skull strafftulla mina mynt...? Man vill ju inte ge sig in på en ebaybudgivning om man vet att priset i slutändan blir mycket högre - helt utanför säljarens kontroll...

Investeringsguld (tacka) är vad jag förstår fortfarande tull- och momsfritt. Du skall dock lämna in en tulldeklaration. Numismatiska mynt är momsbelagda. En tolkningssvårighet gäller bullionmynt med nominellt värde som kan användas som betalningsmedel men normalt inte används till det. Detta då legala betalningsmedel som "normalt" används är momsfria. Vem handlar med en gold eagle idag?

När det gäller silver är legala betalningsmedel med nominellt värde i andra länder tull- och momsfria. Samma sak borde gälla som ovan kan man tycka.

I ärlighetens namn tror jag man får olika svar beroende på vem man frågar när det gäller bullionmynt. Tullverket och skatteverket ger dig skriftliga svar på dina email, så skriv tills du får ett svar du är nöjd med!

vonswartz

Som det är nu så pekar de på varandra, hänvisar runt och ingen ger ett klart och tydligt svar. Därför vände jag mig hit för att se om nån har erfarenhet...

Frederyck

Jag har gjort en hel de lefterforskningar för reglerna att ta in större mängder silver till Sverige i samband med SWEA 2013 från EU-land. Nu inför SWEA 2014 har jag även undersökt en hel del rörande införsel av silver från icke EU-land. Det är naturligtvis inte samma sak som att importera guld eftersom guld klassas annorlunda än silver i vissa fall. Guldsmycken tex är momsförsedda medan guldtackor inte är det. Däremot kan jag hålla med dig till 100% att varken Tullverket eller Skatteverket (eller Polisen eller Posten mfl) har full koll på vad som gäller rörande ädelmetaller. Jag har pratat med dussintals olika personer på dessa myndigheter (och posten) men det är aldrig någon som vågar säga "Så här är det. Det är det här som gäller för dig och så här skall du göra." och stå för de orden.

Däremot har jag insett att det är lättare att förstå reglerna för silver än för guld eftersom man i praktiken alltid skall betala moms på silver.

Silverräven

Citat från: Frederyck skrivet Söndag 22, Mars 2015, 10:49:46
Jag har gjort en hel de lefterforskningar för reglerna att ta in större mängder silver till Sverige i samband med SWEA 2013 från EU-land. Nu inför SWEA 2014 har jag även undersökt en hel del rörande införsel av silver från icke EU-land. Det är naturligtvis inte samma sak som att importera guld eftersom guld klassas annorlunda än silver i vissa fall. Guldsmycken tex är momsförsedda medan guldtackor inte är det. Däremot kan jag hålla med dig till 100% att varken Tullverket eller Skatteverket (eller Polisen eller Posten mfl) har full koll på vad som gäller rörande ädelmetaller. Jag har pratat med dussintals olika personer på dessa myndigheter (och posten) men det är aldrig någon som vågar säga "Så här är det. Det är det här som gäller för dig och så här skall du göra." och stå för de orden.

Däremot har jag insett att det är lättare att förstå reglerna för silver än för guld eftersom man i praktiken alltid skall betala moms på silver.

Det är synd (och smått besynnerligt) att myndigheterna inte kan ge direkt svar på importfrågor av denna sorten. Men å andra sidan: om de aldrig ger något svar kan de inte ställas till svars för att ha sagt fel... i värsta fall är det "det får avgöras i domstol" som gäller. Hoppas du finner en lösning som är till projektets fördel :)

Asrael

Torgny grävde tidigare i frågan angående moms på silverbullion med nominellt värde som också fungerar som legala betalningsmedel. Artikeln ger ett uttömmande svar. Följ gärna länkarna.

https://www.libertysilver.se/kc/article?id=53

Mer svar än så går nog inte att få annat än att eposta honom på bullionstar.com och fråga om det skett något nytt.

vonswartz

Citat från: Asrael skrivet Måndag 23, Mars 2015, 23:15:14
Torgny grävde tidigare i frågan angående moms på silverbullion med nominellt värde som också fungerar som legala betalningsmedel. Artikeln ger ett uttömmande svar. Följ gärna länkarna.

Mer svar än så går nog inte att få annat än att eposta honom på bullionstar.com och fråga om det skett något nytt.

Intressant läsning, men det hjälper mig inte så mycket. Det gäller ju guld och inte silver. Silver skulle i sammanhanget kunnat hanteras som vilken exportvara som helst. Med tanke på att guldet är momsfritt så kvarstår dilemmat...

toblov

En vara som är momsfri i hemvistlandet ska inte momsbeläggas vid införsel heller. Den är ju momsfri. Sen kan man säkert drabbas av inkompetenta tulltjänstemän men det är då bara att överklaga innan du hämtar ut paketet.

Asrael

Citat från: vonswartz skrivet tisdag 24, Mars 2015, 17:22:08
Citat från: Asrael skrivet Måndag 23, Mars 2015, 23:15:14

Intressant läsning, men det hjälper mig inte så mycket. Det gäller ju guld och inte silver. Silver skulle i sammanhanget kunnat hanteras som vilken exportvara som helst. Med tanke på att guldet är momsfritt så kvarstår dilemmat...

Länken gäller alla ädelmetaller och jag postade den med tanke på vad övriga skrivit. Du menar kanske att just din fråga gällde guld?

Du har redan fått ett svar. Du skall deklarera varan som investeringsguld för att du skall slippa betala tullavgift och moms på varans värde. Du kan som toblov skriver i praktiken säkerligen också råka på någon okunnig och nitisk tjänsteman som vill hävda att det är ett samlarmynt du köpt. Därför kan du också råka ut för en ovälkommen utgift även om den skulle vara felaktig.

Sen är frågan om du verkligen vill deklarera varan som guld och dess reella värde. Spårbara och försäkrade paket från utlandet är dyrt och uppgår i många fall till 1/4 av varans värde.

Utöver det var frågan om vi har några erfarenheter? Ja det har vi. Personligen har jag det inte av just investeringsguld, men principerna är desamma. Just därför handlar jag inte guld på ebay utanför EU. Olika sorters risker i kombination med att guldpriset är detsamma i hela världen gör det till en förlustaffär enligt min mening. Det skulle i så fall endast vara om jag sökte ett speciellt mynt, men i det fallet blir det också ett samlarmynt som skall beläggas med avgifter och då blir det genast mindre intressant i vilket fall som helst.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane