Konsten att förvandla polyetylentereftalat och aluminium till silver

Startat av exnihilo, Måndag 16, Mars 2015, 08:43:10

Föregående ämne - Nästa ämne

exnihilo

I början av mars fick jag en dum idé som jag inte kunde släppa.

Jag har märkt att mina arbetsplatser svämmar över av pant. Folk lämnar burkar och flaskor i sådan utsträckning att jag till slut inte kunde hålla mig längre. Eftersom jag oftast är den siste att lämna jobbet så fick jag idén att undersöka hur mycket pant som egentligen slängs. Efterhand så utvecklades detta till att köpa silver för all pant jag samlar in, för att ha något tydligt att visa mina kollegor. Än så länge har jag bara påbörjat min tredje vecka, men tänkte berätta för er här på forumet hur det utvecklar sig. Mest för att hålla mitt eget intresse uppe.

Jag har några få regler.

• All insamlad pant måste gå till att köpa silver.
  • Pant hemifrån eller som inte hittats på mina arbetsplatser räknas ej.
  • Insamling av pant får endast göras efter ordinarie arbetstid.

Än så länge ser det ut på följande vis...

150302: 21
150303: 11
150304: 10
150305: 22
150306: 27
----------------
              91

150309: 25
150310: 12
150311: 20
150312: 12
150313: 38
----------------
            107

Så här långt känns det ganska roligt, men vi får väl se hur länge jag orkar städa upp efter andra. Som det ser ut just nu så "förädlar" jag PET och aluminium till mer än en maple varannan vecka.

toblov

exnihilo

Tack epekar!  :)

Citat från: toblov skrivet Måndag 16, Mars 2015, 08:55:25
Ett rör med 25 maples om året :)

När du lägger fram det så... det låter ju inte alls speciellt illa.  ;D

toblov

Silverräven

Gissningsvis blir "vinsten" större efter högtider såsom jul, påsk och midsommar? Så vem vet, ett rör Maples + lite annat om året?  ;)

toblov

Man kan ju anta motsatsen då folk dricker mycket läsk hemma under dessa högtider. Men skulle bra intressant i sig att se ev trender i "folks" dryckesvanor.

exnihilo

Citat från: Silverräven skrivet Måndag 16, Mars 2015, 22:06:53
Gissningsvis blir "vinsten" större efter högtider såsom jul, påsk och midsommar? Så vem vet, ett rör Maples + lite annat om året?  ;)

Känner att pressen ökar... mest på gott, antar jag. Rimligt är nog att löningsveckan borde synas i resultatet. Hade långt ifrån bästa dagen idag. Bara 19 kr... men med dagens spot, strax över 4 gram silver. :)

Citat från: toblov skrivet Måndag 16, Mars 2015, 22:10:57
Man kan ju anta motsatsen då folk dricker mycket läsk hemma under dessa högtider. Men skulle bra intressant i sig att se ev trender i "folks" dryckesvanor.

Det lär kanske visa sig. Påsk snart. Har än så länge inte funnit några starkölsburkar iaf.  ;D

toblov

Folk dricker ju mer öl i depressioner. Kanske är det så även när det närmat sig lön. Dvs man tröstar det tomma kontot med lite sockervatten.

exnihilo

Kanske kommer vår- och sommarvärmen här framöver att göra skillnad.  8)

Sverre

Citat från: toblov skrivet Måndag 16, Mars 2015, 22:25:01
Folk dricker ju mer öl i depressioner. Kanske är det så även när det närmat sig lön. Dvs man tröstar det tomma kontot med lite sockervatten.
Du blandar ihop riktningen på sambanden.
Alkohol kan vara en av orsakerna till en depression.
Personer med mycket pengar dricker mer än personer med lite, men vid fortsatt hög alkoholkonsumtion förstörs den personliga ekonomin.

Silverräven

Citat från: Sverre skrivet tisdag 17, Mars 2015, 10:02:55
Personer med mycket pengar dricker mer än personer med lite, men vid fortsatt hög alkoholkonsumtion förstörs den personliga ekonomin.

Orsakssambandet kan gå åt bägge hållen. Bara för att hög alkoholkonsumtion kan leda till depression betyder inte att det omvända inte är sant. Alkohol i sig är ju både en stämningshöjare i sociala sammanhang samt en form av självmedicinering för att dämpa negativa känslor, samtidigt som användandet kan leda till elände. Hur som helst, goda tider för den som samlar pant oavsett statusen på den psykiska hälsan hos den som dricker ;)

Edit: sen ska ju inte läskkonsumtionen under sommaren heller underskattas... en annan gjorde (för min ålder) stora pengar på pantsamlande som liten grabb under sommarloven :)

toblov

Citat från: Sverre skrivet tisdag 17, Mars 2015, 10:02:55
Är du säker på det? Låter spontant konstigt att ett sådant samband skulle råda. Har även läst att konsumtion av öl, cigaretter och marijuana ökade på manhattan efter 9/11. Dvs i svåra tider söker man tröst i droger då det får en att känna sig lyckligare.

SoulCrew

Ni pratar om olika depressioner. Toblov menar på samhällsnivå vid en ekonomisk depression aka lågkonjunktur. Sverre menar en psykologisk depression.

toblov

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane