Första köp, tankar, moms?

Startat av Silvernewb, tisdag 10, Mars 2015, 01:24:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Silvernewb

Jag har snart planerat in mitt första inköp, antagligen från tyskland känns det som: http://www.heubach-edelmetalle.de/

Euron har minikraschat, silverpriset är lågt, sugenheten är på topp efter taggning på alla stacking videos jag har sett, OMX30 är upp 13,37% för året. I'm seeing the signs, the universe is sending me a message.

Skämt åsido.Jag är, som mitt namn påstår en silvernewb och har lite enkla frågor.

1. Moms. Vad händer om jag köper "momsfritt"? Måste jag inte momsa precis som vanligt om jag tar in de till Sverige? Logiken är ju att köpa in mynt från Estland för att sälja billigt i Sverige. Det känns för bra för att vara sant. Samma med Tyskland som f.ö. verkar ha jättelåga priser, köper någon ens i Sverige?

2. Vart kan man köpa billigast tackor? Jag har vart sugen på att införskaffa http://www.prospectorsgoldandgems.com/buy-silver.html tackor, bla. Dessa kan jag tänka mig inte har jättebra potential, samtidigt som momsen in i Sverige blir en riktig killer. Men de känns riktigt trevliga att ha å göra med. Men utöver dessa?
Det känns även som att om investering är målet är de bara packa på sig största tackorna, 1kg och uppåt.

3. Kookaburror, panda, koalor, you name it. Dessa känns väldigt stabila i att öka i värde utan att ens räkna med silver uppgången. De flesta har på de senaste 3 åren plussat 50 %~. Det är svårt att kolla hur priserna utvecklats i förhållande till varandra, låt säga 3-4 år tillbaka i tiden och hur det såg ut då. Någon med mer erfarenhet?
Är det lätt att bli av med mynten i "stora skalor" 50+?

Jag är delad, jag vill ha tackor men de känns som att mynt ger en automatisk avkastning, iaf om man köper ett par 50-tal mynt av varje årsupplaga. En blandning känns mest stabil.

Otroligt taggad iaf :)

Micke

Citat från: Silvernewb skrivet tisdag 10, Mars 2015, 01:24:23
Jag har snart planerat in mitt första inköp, antagligen från tyskland känns det som: http://www.heubach-edelmetalle.de/

Euron har minikraschat, silverpriset är lågt, sugenheten är på topp efter taggning på alla stacking videos jag har sett, OMX30 är upp 13,37% för året. I'm seeing the signs, the universe is sending me a message.

Skämt åsido.Jag är, som mitt namn påstår en silvernewb och har lite enkla frågor.

1. Moms. Vad händer om jag köper "momsfritt"? Måste jag inte momsa precis som vanligt om jag tar in de till Sverige? Logiken är ju att köpa in mynt från Estland för att sälja billigt i Sverige. Det känns för bra för att vara sant. Samma med Tyskland som f.ö. verkar ha jättelåga priser, köper någon ens i Sverige?

2. Vart kan man köpa billigast tackor? Jag har vart sugen på att införskaffa http://www.prospectorsgoldandgems.com/buy-silver.html tackor, bla. Dessa kan jag tänka mig inte har jättebra potential, samtidigt som momsen in i Sverige blir en riktig killer. Men de känns riktigt trevliga att ha å göra med. Men utöver dessa?
Det känns även som att om investering är målet är de bara packa på sig största tackorna, 1kg och uppåt.

3. Kookaburror, panda, koalor, you name it. Dessa känns väldigt stabila i att öka i värde utan att ens räkna med silver uppgången. De flesta har på de senaste 3 åren plussat 50 %~. Det är svårt att kolla hur priserna utvecklats i förhållande till varandra, låt säga 3-4 år tillbaka i tiden och hur det såg ut då. Någon med mer erfarenhet?

Jag är delad, jag vill ha tackor men de känns som att mynt ger en automatisk avkastning, iaf om man köper ett par 50-tal mynt av varje årsupplaga. En blandning känns mest stabil.

Otroligt taggad iaf :)

Hej!

Ska försöka svara så gott de går, folk får gärna rätta mig om jag har fel.

Heubach är det företaget jag köper från när jag köper från Tyskland, även använt mig av Liberty silver Estland. (Bara bra erfarenheter från dessa)

1. Köper du från ett EU land, skattar du i deras land.
Tyskland har 7% och Estland har 0% moms på mynt med ett nominellt värde (Philharmonics, Maple, Panda och koalor)
Tyskland har 19% på mynt utan nominellt värde (Tackor)
Medans Sverige har 25% på allt Silver
Här har du en länk som förklarar det bra: http://www.adelmetallforum.se/kopasilver/

2. Billigast tackor? Tyskland är väl det bästa alternativet och USA men där riskerar du att Tullen kommer och snokar och beskattar de fina tackorna :)
Tradera och Ebay finns också men med en risk att tullen snokar om paket kommer utanför EU). Även här på forumet kan du hitta bra priser på tackor.

3. Ingen direkt erfarenhet här. Låter någon med större kunskap svara på den här frågan.

Guld är annars ett bra alternativ, den behöver du inte skatta något för 8)

Jag köper blandat, gillar att få olika mynt och tackor och inte bara stirra sig blind på samma.

Hoppas detta hjälper lite
Mvh Micke

toblov

Finns inga momsfria alt. längre. Momsen på silver i tyskland är inte som moms i Sverige. Dvs på hela beloppet. Där har dem någon for av marginalbeskattning (marginalmoms). Så i slutändan är estland och tyskland lika "billiga" jämfört med sverige. Så köper man  en del silver köper man inte i sverige.

Tackor är som regel inte som mynt, som är momsbefriade. Finns dock en del mynttackor. Se dessa http://www.goldhandel-haller.de/Silber/Silberbarren-1-kg/1-Kilogramm-Silber-Cook-Islands-Muenzbarren-Guss::1585.html

Priset är dock inte likt i USA, premierna är liknande på mynt.

Personligen satsar jag till största del på detta segment, börjat handle mer Lunar serien av större storlek. 2-10 oz samt 1 kilos mynt. Likt många andra försöker jag sprida så mycket som möjligt.

Precis!

Silvernewb

Toblov, hur menar du att de inte finns några momsfria alternativ, Estland är väl momsfritt?

Som Micke skrev, om man skattar i deras land finns det väl ingen anledning att riskeras skattas igen?

När jag läser länken som du skickade  pratar de om exportkvoter, betyder det att går eller inte går att beställa silver(mynt) från Estland just nu, helt momsfritt, hem till min dörr utan risk för pappastaten som knackar på?

toblov

Det har varit många turer kring det där. Men du har nog rätt. Det blev aldrig moms på allt. Hittade nedan info på libertysilver forum.

Lagförändringen gäller import av icke längre cirkulerande sedlar och mynt som ej längre har någon officiell växlingskurs. Vi kommer således även i fortsättningen saluföra silvermynt som är lagligt betalningsmedel utan moms.

Silvernewb

Okej, men jag tar de som att om jag köper mynt från Estland blir jag med största sannolikhet inte moms/tull/skatteskyldig på nått sätt. Oavsett om exportkvoten är nådd, varför de ens nämner det känns konstigt, för de verkar ju inte spela någon roll.

En fråga jag inte riktigt fått svar på än är hur svårt är det att sälja mynt? När man väl vill det. Alltså inte bara enstaka utan sälja iväg kanske 50 000 kr i silver.

august

Citat från: Silvernewb skrivet onsdag 11, Mars 2015, 01:21:15
En fråga jag inte riktigt fått svar på än är hur svårt är det att sälja mynt? När man väl vill det. Alltså inte bara enstaka utan sälja iväg kanske 50 000 kr i silver.
Det är dessvärre en omöjlig fråga att besvara. Om du vill sälja just när det är silverhausse och alla vill köpa så är det sannolikt enkelt. Vid ett annat tillfälle kanske det är betydligt svårare. Idag köps och säljs det ganska frekvent både hör, på Tradera och på andra ställen. Men om priset kraschar till 5 USD/oz kanske dessa marknader torkar upp. Ingen vet. Hur långt är ett snöre?

Det enda man med säkerhet kan säga är att det alltid finns ett marknadspris och att det är enklare att sälja ju längre under marknadspriset man är villig att gå (dvs hur desperat säljaren är).

Men detta har ju ingenting med silver att göra utan är en allmän sanning om hur en marknad fungerar.

En gång i tiden så fanns det s.k "risk free return" (det var typiskt stadsobligationer). Numera är det snarare "return free risk" för att låna Bill Gross formulering. Men formuleringen "risk free return" är central även när man sysslar med PM. Den existerar nämligen inte, det finns ingenting som är riskfritt, och för PM är just försäljningen en av riskerna som är svårast att bedöma.

toblov

Du kommer som det ser ut nu med allaökeehet inte tullas då det är tullfritt inom EU. Kvoterna brukar oftast vara fyllda på andra halvan av året för vissa handlare.

Fantom

Citat från: Silvernewb skrivet onsdag 11, Mars 2015, 01:21:15

Om mynt som ska säljas är värda 80000 kr då det borde inte vara något stort problem att sälja dom för 50000 kr. :D

SoulCrew

Går ju alltid att sälja till handlare, de betalar inte top dollar men behöver du pengar får du det på ett smidigt sätt.

Silvernewb

Ja alltså, att bara slänga iväg det under marknadspris är självklart lätt :P

Jag undrar mer om det är lätt att sälja stora volymer till spotpris + premium. När jag kollar på tradera känns de som de flesta säljs/köps nästan enstaka eller i 20-stacks.
Hur sannolikt är det att hitta en köpare, om det är brist på silver, som vill köpa 500 mynt.

Jag vill undvika att lägga ner tid som jag eventuellt inte har på att punga iväg 5 st åt gången. Det känns inte tidseffektivt

toblov

Senaste månaden har jag sett 5 en kilos tackor gå snabbt och 100 mynt i samma annons relativt snabbt och smidigt. Man får dock vara beredd att lägga sig lite lägre än vad mynt kostar per styck på tradera.

Micke

Citat från: Silvernewb skrivet onsdag 11, Mars 2015, 15:13:32
Ja alltså, att bara slänga iväg det under marknadspris är självklart lätt :P

Jag undrar mer om det är lätt att sälja stora volymer till spotpris + premium. När jag kollar på tradera känns de som de flesta säljs/köps nästan enstaka eller i 20-stacks.
Hur sannolikt är det att hitta en köpare, om det är brist på silver, som vill köpa 500 mynt.

Jag vill undvika att lägga ner tid som jag eventuellt inte har på att punga iväg 5 st åt gången. Det känns inte tidseffektivt

Hittar du rätt köpare är det självklart lätt att sälja för det du kräver, annars får du räkna med att få lite under spot eller spot för ditt silver.
Premium får du nästan bara för samlar mynt och ska du sälja 500st till en och samma får du leta länge skulle jag gissa på.

Vad jag tror, andra kan säkert säga annat.
Mvh Micke

Silvernewb

Okej, tack för bra svar Micke.

När du säger samlar mynt. Räknar du t.ex. Lunar serien?

Micke

Citat från: Silvernewb skrivet onsdag 11, Mars 2015, 21:22:46
Okej, tack för bra svar Micke.

När du säger samlar mynt. Räknar du t.ex. Lunar serien?

Jag räknar mynt som samlar höga premier (T.ex. Lunar, Pandor, Kookaburror, Koala, och Lunar UK) efter 1 eller 2 år.
Finns så klart vanliga bullions också som samlar på sig höga premier (T.ex. Britannia, Libertad, Maple och American Eagle) men då ska du ha ett visst år eller boxar (3 mynt eller 5 mynts serie) som har släppts till dessa mynt.

Mvh Micke

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane