Vad skulle ni gjort ?

Startat av hasse_A, onsdag 18, Februari 2015, 07:17:25

Föregående ämne - Nästa ämne

SoulCrew

Kristensson

Utan att ha stenkoll men jag har för mig att det infördes för att det är sån platsbrist. Allt under X antal meter under markytan ägs av staten. Det infördes för att det behövdes plats att bygga. Vi pratar perkeringsgarage, idrottshallar och sådant. Det är helt enkelt billigare att bygga det 50 meter under jord och neråt än att köpa merken och bygga det där.
Här kan inte staten bygga under din mark utan att lösa ut dig så det är inget som infördes för att stärka den privata äganderätten om vi säger så..

Chazsan

Du äger hela vägen till jordens innandöme, men du har inte rätt till mineraler, råvaror eller andra fynd. Det äger Staten, eller har rätt till första tjing.

Asrael

Citat från: Chazsan skrivet fredag 20, Februari 2015, 22:02:17
Du äger hela vägen till jordens innandöme, men du har inte rätt till mineraler, råvaror eller andra fynd. Det äger Staten, eller har rätt till första tjing.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Minerallagen

http://www.guldprospektering.se/inmutningar-guld-i-sverige.html

Betyder i princip att jag kan muta in din mark om jag hittar en fyndighet. Eller rättare sagt hittar geologiska formationer eller annat fynd som gör en brytbar fyndighet trolig. Det kan man göra genom att flyga över marken eller placera någon sten med jordmineraler i en grop. För detta tar staten 0,5 promille av överavkastningen och markägaren får 1,5 promille. Det är lätt att trixa med bokföringen så i princip kan man bli av med sin mark utan att få ett öre. Halva Sverige har "mutats in" av kanadensiska bolag och vår (förra) regering var alldeles för villiga att bevilja undersökningstillstånd. Många markägare är skitsura och det var bl a därför som Adam Dahlberg försökte muta in Annie Lööfs föräldragård.

https://www.facebook.com/urbergsgruppen/posts/427527940676963

Han fick dock avslag

http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/annie-loofs-foraldragard-fick-inte.html

Chazsan

Det där med att muta in sin egen mark var ett intressant grepp. Om man får avslag är man troligen säker mot andra. Själv har jag bara knappt 400 kvadratmeter så där finns troligen inget ändå. Men jag skulle kanske kunna använda detta för att skövla grannens fula häck som tar allt solljus från min trädgård. "Ska bara leta uran i din trädgård, käre granne!"

mega_n

Dumheter...

Jag har själv mutat in möjliga guldfyndigheter i Sverige för längre sedan.Och ni har rätt. Markägare kan bli ganska upprörda. Skriverier i tidningar och diskussioner om hagelbössor etc...

Men en inmutning kräver trovärdigt underlag att mineralet du letar efter faktiskt finns där du sökt för.
Sedan får du inte störa eller göra provhål på tomt eller i närheten av bebyggelse etc. Och du kan behöva fixa en bankgaranti för att garantera att du återställer allt när du testat klar. (Små ingrepp i naturen.) Om du behöver fälla några träd eller bygga tillfällig väg etc måste du ersätta markägaren. För att behålla undersökningstillståndet måste du dessutom undersöka aktivt och visa framsteg mm.

Så bara för att reta grannen inte så lätt/billigt då bergmästaren bara slänger ut din ansökan ifall du dummar dig...

/H

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane