Vad skulle ni gjort ?

Startat av hasse_A, onsdag 18, Februari 2015, 07:17:25

Föregående ämne - Nästa ämne

hasse_A

Såg just denna artikel i GP.

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2633252-2-000-guldmynt-funna-pa-havets-botten

Hade jag hittat motsvarande så hade jag nog hållit tyst om det.
Kan tänka mig att det finns personer i Sverige som funnit värdeföremål på Gotland som vi aldrig hört talas om.

Dykarna fick tydligen ingen hittelön. Israeliska staten har helt sonika "stulit" pengarna.
Det borgar nog inte för att andra som hittar liknande skatter kommer att frivilligt lämna över fyndet till myndigheterna.

Hg_82

Ja du... Jag hade nog lämnat in en del av det till myndigheterna och behållit resten. Förhållandet mellan "en del" och "resten" låter jag vara osagt!  ;D

maggan

fördelningen 1:1999 tycker jag låter rimligt. det blir så jobbigt att såga itu mynten om jag skulle dela mer fördelaktigt.

hasse_A

Citat från: Hg_82 skrivet onsdag 18, Februari 2015, 08:01:59
Ja du... Jag hade nog lämnat in en del av det till myndigheterna och behållit resten. Förhållandet mellan "en del" och "resten" låter jag vara osagt!  ;D

Citat från: maggan skrivet onsdag 18, Februari 2015, 08:04:43
fördelningen 1:1999 tycker jag låter rimligt. det blir så jobbigt att såga itu mynten om jag skulle dela mer fördelaktigt.

Risken är ju att man får frågan: Var detta allt du hittade?
Vad svarar man då ? Man vill ju inte ljuga. Om man nu gör det ändå så har man ju s.a.s. satt strålkastaren på sig själv.
Annars hade det säker gått bra att avyttra ett mynt emellanåt.

Sverre

Sverige har betydligt generösare regler om någon av er skulle hitta en guldskatt.
I princip tillfaller fyndet upphittaren, men staten har rätt att köpa skatten om den bedöms som kulturhistoriskt viktig.
http://www.raa.se/kulturarvet/arkeologi-fornlamningar-och-fynd/fornfynd-inlosensersattning-och-hittelon/

Pojtir

Ja det borgar ju inte för hederlighet om det inte blir någon ersättning alls. Jag tycker att Sverige har en bra princip, att staten har förköpsrätt men ska lämna hittelön. Trots allt kan det vara ett värdefullt kulturarv/pusselbit till historien och då är det inte rätt att sitta på det för egen del.

Silverräven

Forumet är en utmärkt handelsplats för guldmynt. Så vad är problemet?  ::)

C-vitamin

Jag hade nog roffat åt mig 10-50% och lämnat in resten.

1. Jag hade ansett mig berättigad till en hittelön.

2. Vad gör det för skillnad om historiker och museum får 4,5kg att undersöka och visa för allmänheten istället för 9kg? Troligtvis ingen större skillnad.

Hade en skälig ersättning utgått så hade jag lämnat in varenda jävla mynt och frågat om jag skulle kunna få ett av dem som minne av fyndet att rama in och hänga på vägen.

Finders keepers ;)

BullBar

Att dom inte fick hittelön så betyder det att ingen kommer lämna in något i framtiden, så dom har ju skjutit sig själva i foten. Jag hade nog lämnat in en del. Hade jag fått skäligt betalt hade jag lämnat in nästan allt (lite kvar som minne osv). Hade jag inte fått skäligt betalt hade jag nog smält ned det mesta, för det kan vara svårt att sälja som gamla antika mynt utan att bli misstänkt osv?

Pojtir

Det kan ju tyckas att 4,5 kg är tillräckligt av en silver/guldskatt på 9 kg men vi snackar antagligen inte om en bunt silver maples 2014 som någon har tappat. Den typen av skatter innehåller ofta en stor blandning av mynt som kan ge historikerna en fingervisning om handelsrutter, storlek på myntverk och en massa annan information. Det är inte bara för att visa några fina mynt. Skatter som har hittats i Sverige har ju gett mängder av information om handelsrutter, legosoldater som varit i både Rom och Bysans samt var det tidigare funnits viktiga boplatser.

Att smälta ner antika mynt är egoistisk kriminalitet av den högre skolan, att behålla dem för sig själv är väl något mildare men fortfarande ohederligt. Med det sagt tycker jag att upphittarna SKA få skäligt betalt, av flera olika skäl men framförallt för att inte riskerar att folk just i värsta fall smälter ner det.

C-vitamin

Citat från: Pojtir skrivet torsdag 19, Februari 2015, 15:45:25
Det kan ju tyckas att 4,5 kg är tillräckligt av en silver/guldskatt på 9 kg men vi snackar antagligen inte om en bunt silver maples 2014 som någon har tappat. Den typen av skatter innehåller ofta en stor blandning av mynt som kan ge historikerna en fingervisning om handelsrutter, storlek på myntverk och en massa annan information. Det är inte bara för att visa några fina mynt. Skatter som har hittats i Sverige har ju gett mängder av information om handelsrutter, legosoldater som varit i både Rom och Bysans samt var det tidigare funnits viktiga boplatser.

Att smälta ner antika mynt är egoistisk kriminalitet av den högre skolan, att behålla dem för sig själv är väl något mildare men fortfarande ohederligt. Med det sagt tycker jag att upphittarna SKA få skäligt betalt, av flera olika skäl men framförallt för att inte riskerar att folk just i värsta fall smälter ner det.

Givetvis behåller man bara det som det finns flera stycken av ;)

Min moralkompas säger inte att tå fel blir ett rätt och att smälta ned historia är lite för magstarkt för mig så man får kompromissa så att man kan sova gott om nätterna :D

Sen är det ju så att jag troligtvis aldrig får chansen att vara ohederlig med en stor guldskatt så vad jag hade gjort spelar ingen större roll.

Pojtir

Citat från: C-vitamin skrivet torsdag 19, Februari 2015, 16:03:39
Sen är det ju så att jag troligtvis aldrig får chansen att vara ohederlig med en stor guldskatt så vad jag hade gjort spelar ingen större roll.

Nej tyvärr är chansen nog rätt liten :) Det närmaste jag har kommit är att jag är uppvuxen i Lund och lekte ofta på den plats där en pojke och hans farfar hittade en silverskatt från vikingatiden... so close :)

Silverräven

Man kan ju även diskutera det moraliska i att staten i första hand äger rätten till skatten (beroende på var och i vilket land fyndet görs). Säg att man snubblar på en gammal guld- eller silverskatt på ens egen mark, vem äger den då? Jag eller staten? Värt att diskutera :)

Jag är inte helt på det klara med vad lagen säger i Sverige, men vill minnas att samma regler gäller oavsett på vilken mark ett historiskt fynd görs eller oavsett vem som äger marken. Någon bättre påläst än mig kan säkert bringa klarhet i frågan.

mega_n

Hoppas ingen gör några "historiska" fynd av silver och guldskatter under mitt äppleträd ;-)

/H

kristensson

Citat från: Silverräven skrivet torsdag 19, Februari 2015, 19:39:27
Man kan ju även diskutera det moraliska i att staten i första hand äger rätten till skatten (beroende på var och i vilket land fyndet görs). Säg att man snubblar på en gammal guld- eller silverskatt på ens egen mark, vem äger den då? Jag eller staten? Värt att diskutera :)

Jag är inte helt på det klara med vad lagen säger i Sverige, men vill minnas att samma regler gäller oavsett på vilken mark ett historiskt fynd görs eller oavsett vem som äger marken. Någon bättre påläst än mig kan säkert bringa klarhet i frågan.

Bara en liten tanke, den mark du äger är kvadratmeter alltså längd X bredd och inget djup.
Av den anledningen kan du inte hindra någon från att ta upp olja tex. från din mark (förutsatt att man funnit någon där)
Har för mig att i Japan äger man också ett djup.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane