Silver $500/oz svårt sälja?

Startat av norddal, Söndag 01, Februari 2015, 14:18:45

Föregående ämne - Nästa ämne

norddal

Vad tror ni när (om) priset på silver stiger flera tusen procent, kommer det bli svårt avsätta på de Svenska marknaden? det finns ju inte så många aktörer som handlar med ädelmetaller.
Går knappas sälja på tradera 1kg silvertacka värd sådär 130.000kr/kg, vilka vikter på mynt el, tackor kan vara lättast avyttra vid sådana priser?

Kungsleden

När (om?) den dagen kommer tror jag det inte alls kommer vara svårt att sälja. Alla kommer vilja köpa oavsett belopp. Jämför bara för 4 år sedan när priset var betydligt högre. Vilken ruljans det var. Oroa dig inte, fortsätt du stacka!

mega_n

Citat från: norddal skrivet Söndag 01, Februari 2015, 14:18:45
Vad tror ni när (om) priset på silver stiger flera tusen procent, kommer det bli svårt avsätta på de Svenska marknaden? det finns ju inte så många aktörer som handlar med ädelmetaller.
Går knappas sälja på tradera 1kg silvertacka värd sådär 130.000kr/kg, vilka vikter på mynt el, tackor kan vara lättast avyttra vid sådana priser?

Det kommer nog inte vara problem att sälja silver även med dom priserna. Det kan dock kanske vara svårt att hitta köpare för de större beloppen. Dvs, det kommer nog att vara precis likadant som någon med mycket guld idag som försöker sälja det i större mängd och i större storlekar 0.5kg, 1kg. Privat personer kan kanske köpa 1oz mynt eller cirkulerade mynt och små tackor. Stora tackor(>0.5kg får du nog sälja till någon handlare/affinaderi...)

/H

Goldfinger

I en bull market är det aldrig svårt att sälja, snarare tvärt om, alla vill ha!

august

Citat från: Goldfinger skrivet Söndag 01, Februari 2015, 20:41:22
Visst är det så, men jag tycker ändå att vi måste nyansera bilden lite.

Om någon idag erbjuder mig att köpa en guldbit eller silverbit (mynt eller tacka) för säg 25.000 eller mer så kommer jag att tacka nej om det inte finns väldigt starka skäl att lita på motparten i kombination med ett väldigt attraktivt pris.

Om det å andra sidan gäller en affär på 1500 så är jag betydligt mer villig att "ta risken".

Min poäng är att om det skulle vara så att priserna steg radikalt (relativt lokalt löneläge) så finns det skäl att antaga att samma rimlighetsresonemang kommer att gälla och konsekvensen blir att små enheter enkelt går att avyttra medan större kan bli besvärligt (annat än till större uppköpare, typ Tavex, och hur bra deras erbjudanden är har vi ju just pratat om). Köper man en 100grams tacka idag för sådär 35.000 så är det ju skäligen uppenbart att det kommer att vara svårt att kränga den på Tradera för 350.000. Dessutom så blir ett ytterligare delikat problem om du verkligen vill flagga som stor säljare av PM i en sådan marknad. Vem vet vilken sorts oönskat intresse det kan trigga.

Så det intressanta optimeringsproblemet blir hur man skall placera givet högre premier på mindre enheter (dvs bättre att köpa större klumpar) och enklare att avyttra mindre enheter (dvs bättre att ha köpt mindre klumpar).

Jag har givetvis inte svaret, men det är absolut ett problem som jag tänker på.

Jag har sett argumentet att detta gör silver mer attraktivt eftersom priset på silver är ca 1/70 av priset på guld, så "rimliga" enheter silver (t ex 1oz) kommer fortfarande att vara rimliga även efter det priset gått upp kraftigt. Detta argument köper jag inte eftersom silver och guld i mina ögon fyller så totalt olika funktioner. Optimeringsproblemet är betydligt knepigare än så.

august

Asrael

Citat från: august skrivet Söndag 01, Februari 2015, 22:06:53

Så det intressanta optimeringsproblemet blir hur man skall placera givet högre premier på mindre enheter (dvs bättre att köpa större klumpar) och enklare att avyttra mindre enheter (dvs bättre att ha köpt mindre klumpar).

august

Jag tror här på en "kombo". Guldtackor i 100g, 50g och 20g samt 1 oz. Gärna också en del mynt med mindre guldvikt trots de något högre premierna vilka jag tror kan bestå och till och med högre om guldpriset skjuter i höjden. Man kan då sälja det som är mest fördelaktigt eller fungerar rent praktiskt.

Silvret är också intressant. Sett ur ovanstående resonemang bör 1 oz räcka gott som både minsta och största enhet även om 1 oz-mynten för. 1 rör är lika lätt att bära och skicka som en tacka eller ett mynt om 1 kg. Premiernas skillnad i procent är av mindre betydelse i detta fall. (anser jag)

Goldfinger

Citat från: august skrivet Söndag 01, Februari 2015, 22:06:53
Citat från: Goldfinger skrivet Söndag 01, Februari 2015, 20:41:22
Visst är det så, men jag tycker ändå att vi måste nyansera bilden lite.

Om någon idag erbjuder mig att köpa en guldbit eller silverbit (mynt eller tacka) för säg 25.000 eller mer så kommer jag att tacka nej om det inte finns väldigt starka skäl att lita på motparten i kombination med ett väldigt attraktivt pris.

august

En förutsättning för att nå $500/oz för silver, realistiskt eller inte lämnar jag därhän, är en oerhört stark efterfrågan i kombination med brist på silver. Detta innebär att allt kommer att efterfrågas. Givetvis kommer direkta P2P affärer att bli svårare om priset är högt men vi skall inte underskatta kreativiteten hos markanden att hitta modeller för att underlätta handeln. Service med att dela tackor, andelsförmedlare etc.

Gripen

Citat från: Asrael skrivet Söndag 01, Februari 2015, 23:26:38
Gärna också en del mynt med mindre guldvikt trots de något högre premierna

Kan du utveckla det där? Samtliga guldmynt jag har köpt har inklusive frakt haft en mindre premie än de silvermynt jag köpt. Min erfarenhet är att man kan handla guld mycket närmare spot än vad som är möjligt för silver.

Silver maple tub från liberty silver estland = spot +24,87%
Mina guldmynt ligger mellan spot +4% till spot +15,35%

toblov

Mynt i storlekarna 1/10 och 1/20 (och mindre) har mestadels högre premier än så.

mega_n

Angående storlekar på guld/silver-mynt/tackor. (Ja. Jag tror det blir enklare i framtiden ifall man har mindre storlekar på sina tackor(och mynt).)

Jag gjorde i veckan en genomgång av min PM-stacklet. Det intressanta var att jag medvetet eller kanske till och med omedvetet minskat genomsnittliga storleken på mina tackor/mynt.

Jag har t ex inte längre några 100g+ guldtackor och endast en relativt liten procentandel 1kg+ silvertackor. (Då räknar jag inte Valcambi 100x1g som en 100grams-tacka utan som 100st 1grams-tackor ;-)
Jag har tidigare haft 100g guldtackor, men har valt att likvidera just dem om jag behövt sälja av något och behållit mindre tackor/mynt. Till och med när det gäller 1 Oz-guldmynt har jag endast ett fåtal kvar och om jag haft bra tillfällen hellre köpt fractionals. Jag vet att det är högre grampris på mindre mynt/tackor men det har jag tagit och passat på då de premierna varit rimliga eller bra tillfållen dykt upp...

En annan notering är att runt 50% av mitt silverinnehav just nu är 1 Oz 99.9% mynt varav den allra största delen bullionmynt och en mindre del specialare och seminumismatiska mynt... Sedan en relativ stor del i cirkulerade (svenska) mynt. (Som jag kanske i framtiden kommer minska ifall jag kan lämna in dem för affinering och byta mot tackor för att kanske växla till mer 1oz-mynt och bara behålla mynt med numismatiskt värde eller "bra" silvermynt som 5kr 1935 eller 50-kronor.

Jag tror också att mindre än 1oz silverbullion-mynt inte är så intressant och jag tror jag bara har totalt ett tiotal fractional silvermynt (som kuriosa). (Där fyller nog cirkulerade svenska mynt en bättre funktion.)

Hur gör ni?

/H

Asrael

Citat från: Gripen skrivet Måndag 02, Februari 2015, 19:20:24
Citat från: Asrael skrivet Söndag 01, Februari 2015, 23:26:38
Gärna också en del mynt med mindre guldvikt trots de något högre premierna

Kan du utveckla det där? Samtliga guldmynt jag har köpt har inklusive frakt haft en mindre premie än de silvermynt jag köpt. Min erfarenhet är att man kan handla guld mycket närmare spot än vad som är möjligt för silver.

Silver maple tub från liberty silver estland = spot +24,87%
Mina guldmynt ligger mellan spot +4% till spot +15,35%

Jag jämställer inte guld och silver och menade enbart guld i detta fall. Mindre mynt och tackor har normalt högre guldgrampris än större.

Guldmynts premier är lägre jämfört med silver.

toblov

I takt med att silverpriset förhoppningsvis blir högre och högre torde premierna sjunka du präglingskostnaden per mynt är delvis fast. Räknar man premien i kronor per mynt har guld högre premie.

Asrael

Citat från: toblov skrivet Måndag 02, Februari 2015, 20:05:28
I takt med att silverpriset förhoppningsvis blir högre och högre torde premierna sjunka du präglingskostnaden per mynt är delvis fast. Räknar man premien i kronor per mynt har guld högre premie.

Ja, och det finns därför också en teoretisk brytpunkt i framtida priser där dagens silverpremie i procent på ett visst silvermynt kommer understiga premien i procent på ett annat guldmynt.

Jag jämför inte äpplen och päron. Silver är silver och guld är guld. Man vill oftast handla silver och guld till så låga premier som möjligt, både räknat i kronor och i procent, men när man väl säljer är det silver eller guld man säljer. Vilka premier man får då kan bero på helt andra saker, t ex brist på mynt.

Om spotpriserna är väldigt höga framöver kan det vara en fördel att också ha mindre enheter guld. Mindre enheter än 1 oz silver tror jag dock inte är av annat värde än som betalningsmedel för en längre tid framöver. Dessutom är premierna för mycket små silvermynt idag väldigt höga. Man kan också om priset stiger och premien i procent minskat sälja några 1 oz silvermynt och köpa nära 10 gånger så många 1/10 oz mynt om man så vill.

august

Citat från: mega_n skrivet Måndag 02, Februari 2015, 19:44:37
Angående storlekar på guld/silver-mynt/tackor. (Ja. Jag tror det blir enklare i framtiden ifall man har mindre storlekar på sina tackor(och mynt).)

Jag gjorde i veckan en genomgång av min PM-stacklet. Det intressanta var att jag medvetet eller kanske till och med omedvetet minskat genomsnittliga storleken på mina tackor/mynt.

Jag har tidigare haft 100g guldtackor, men har valt att likvidera just dem om jag behövt sälja av något och behållit mindre tackor/mynt. Till och med när det gäller 1 Oz-guldmynt har jag endast ett fåtal kvar och om jag haft bra tillfällen hellre köpt fractionals. Jag vet att det är högre grampris på mindre mynt/tackor men det har jag tagit och passat på då de premierna varit rimliga eller bra tillfållen dykt upp...

Hur gör ni?
Jag tror precis som Asrael på kombomodellen. Men vad det gäller detta med att växla ner till mindre storlekar så vill jag även där kasta in en brasklapp och det är värdet av hög igenkänningsfaktor.

Dvs bortsett från att premien är mycket lägre om man köper en 1oz krugerrand än 10 st 1/10oz lunarer, pandor, konstiga arabiska mynt eller vad det nu kan vara så kommer den förstnämnda alltid att ha den högsta igenkänningsfaktorn hos den framtida köparen.

Och innan pandans vänner börjar argumentera emot så är detta naturligtvis bara exempel. Pandor kanske kommer att ha lika hög igenkänningsfaktor som krugs i framtiden, men som alla vet så hittar ju olika myntverk på nya serier hela tiden. Det blir ungefär som när man var liten och samlade på hockeykort, eller barnen samlade på Pokemonkort. Jag tror att många av dessa nypåhittade serier kommer att lida av låg igenkänningsfaktor i framtiden.

Detta betyder inte att jag menar att det behöver bli svårt att sälja annat, men däremot kan det vara så att man får ett sämre pris, dvs man riskerar att få betala en premie även i försäljningsledet.

mega_n

Citat från: august skrivet Måndag 02, Februari 2015, 20:34:55
Jag tror precis som Asrael på kombomodellen. Men vad det gäller detta med att växla ner till mindre storlekar så vill jag även där kasta in en brasklapp och det är värdet av hög igenkänningsfaktor.

Dvs bortsett från att premien är mycket lägre om man köper en 1oz krugerrand än 10 st 1/10oz lunarer, pandor, konstiga arabiska mynt eller vad det nu kan vara så kommer den förstnämnda alltid att ha den högsta igenkänningsfaktorn hos den framtida köparen.

Jag håller med. Kända mynt är definitivt att rekommendera. Och det finns ju fractionals även för Krugerrands, Maples och American gold eagles. Annars rekommenderar jag andra välkända småmynt som dukater, souverigns, dollars, svenska 10kr etc... (Jag har några andra mer okända/gamla guldmynt också men det är mer som kuriosa...)

Seminumismatiska silvermynt har tjänat mig väl då de hållit priset även vid nedgångar i silvertpriset men när det gäller seminumismatiska guldmynt har jag hållit mig borta och t om sålt de få guldpandamynt etc som jag ägt. Jag har uppfattat det som svårare att sälja seminumimatiska guldmynt(som pandor mm) till bra priser åtminstone här i Sverige just nu. (Men det är naturligtvis upp till var och en att avgöra...)

/H

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane