Köpa guldmynt på Tradera, tips.

Startat av mrSju, torsdag 29, Januari 2015, 08:14:38

Föregående ämne - Nästa ämne

mrSju

Jag som bara samlat på mindre guldtackor tidigare tänkte utöka guldsamlingen med lite äldre svenska guldmynt. är det något man behöver känna till när man har tänkt handla Oscar II 20 kronors guldmynt på tex tradera? Jag gissar på att risken för förfalskningar är obefintlig?

Pette94

Citat från: mrSju skrivet torsdag 29, Januari 2015, 08:14:38
Jag som bara samlat på mindre guldtackor tidigare tänkte utöka guldsamlingen med lite äldre svenska guldmynt. är det något man behöver känna till när man har tänkt handla Oscar II 20 kronors guldmynt på tex tradera? Jag gissar på att risken för förfalskningar är obefintlig?

Har lite erfarenhet själv av att handla och sälja där så kan väl först säga som så, viktigt är alltid att kolla hur mycket/vilka omdömen säljaren har. Speciellt om det gäller från köp eller försäljningar, ex kan denne ha köpt 100saker, men enbart sålt 2st. Det är alltid intressant att se vilka erfarenheter tidigare köpare haft, men även kanske hur säkert paktetering sker osv. Folk som blir lurade blir oftast det av nya säljare. Man riskerar sällan sitt goda omdöme för att få någon som skriver "säljer förfalskningar" etc.

En annan viktig faktor är om säljaren använder egna bilder som ej använts förut. Det ska vara relativt lätt att granska myntet och på så sätt avgöra om det inte uppenbart skulle vara en förfalskning. Även vid Svenska mynt kan det finnas, även om det är mycket ovanligt. Man ska vara mer försiktig när någon använder en likadan bild som någon annan redan använt när det rör sig om ädelmetaller/saker med större värde.

SoulCrew

En annan varning är om kontot inte haft några avslutade affärer på relativt lång tid och nu säljer värdefulla saker till lite för bra priser. Då kan kontot vara kapat..

Goldfinger

Att köpa svenskt och för all del även danskt kronguld på Tradera får väl i det närmaste betraktas som riskfritt. Jag har aldrig sett eller hört talas om någon trovärdig förfalskning och det finns tillräckligt många av dom för att man skall kunna välja säljare med omsättning och bra omdöme. Det är bara att börja buda😄

toblov

toblov

Kanske några som vill gå ihop och köpa guld för under spot :)

Brageson

Citat från: toblov skrivet fredag 27, Februari 2015, 13:40:58
Kanske några som vill gå ihop och köpa guld för under spot :)

Eller bränna 250K på en scam  :)
Han har inte sålt någonting sedan april 2014, luktar kapat konto lååång väg:

toblov

Brageson

Citat från: toblov skrivet fredag 27, Februari 2015, 15:16:41
Han erbjuder avhämtning.

Det brukar dom trolla bort till ett paket ändå. Det är vanligt att ange det för att öka trovärdigheten.
Vem vill mötas med 250.000 i guld i fickan?

Fantom

Jag kollade upp auktionen och alias. (då jag såg via omdöme att jag har köpt något från han i augusti 2013). Jag brukar spara alla mina vunna auktioner och sålda auktioner (Traderas mejl) i mappar under mejl-kontot. Jag hittade vad jag hade köpte och det var myntkapslar.
Jag försökte ringa upp till telefon nummer som var i vinnare mejlet (gammal mejlet från 2013 året), inget svar. Jag kollade via eniro.se namnet som var i mejlet och hittade ett till telefonnummer, ringde och där var inget svar heller.

Jag misstänker att det är ett bedrägeri försök och kapat konto. Då först och främst om man har 25 x 1 oz tackor, då varför vill säljare inte sälja tackor en och en, det skulle vara mycket enklare och troligtvis snabbare och eventuellt man får mer pengar när man säljer en och en istället 25 på en gång!

9darter

molly

På aliexpress säljer dom falska Perth mint som ser ganska bedrägliga ut på bild (http://www.aliexpress.com/item/1-oz-Gold-Bar-Perth-Mint-Non-magnetic/32259579887.html).

Förutom de 25 tackorna finns det en polsk säljare (http://www.tradera.com/item/220412/227248917/salja-guldtacka-fran-999-9-31-10gr-av-perth-mint) som säljer samma typ av tacka i några annonser.

Någon som tror dom är äkta?.

mega_n

Citat från: molly skrivet lördag 28, Februari 2015, 19:47:52
På aliexpress säljer dom falska Perth mint som ser ganska bedrägliga ut på bild (http://www.aliexpress.com/item/1-oz-Gold-Bar-Perth-Mint-Non-magnetic/32259579887.html).

Förutom de 25 tackorna finns det en polsk säljare (http://www.tradera.com/item/220412/227248917/salja-guldtacka-fran-999-9-31-10gr-av-perth-mint) som säljer samma typ av tacka i några annonser.

Någon som tror dom är äkta?.

Varför chansa med polsk säljare? Går troligen inte avgöra äkthet från den bilden. Men troligen ingen chans att få igen pengarna ifall falsk. Så anta att den inte är äkta så blir du inte besviken...

/H

Sarek

Citat från: molly skrivet lördag 28, Februari 2015, 19:47:52
På aliexpress säljer dom falska Perth mint som ser ganska bedrägliga ut på bild
Gör man en bildjämförelse mellan en äkta tacka från Perth Mint och den från aliexpress så ser man klart avgörande skillnader (Se bildfilen nedan)

Och som mega_n skrev så är det för otydliga bilder på polackens auktion för att man säkert skall kunna säga någonting om det objektet.

Guldfisken

Bildjämförelser i all ära men med mått/vikt/känsla avslöjar allt "icke-guld" om vi pratar mynt/småtackor. En riktig 1oz guldtacka (PAMP) har måtten 24x41x1,66mm medan Aliexpress-tackan har mer än dubbla tjockleken (24x41x3,5mm). Min "100g" i bild har i princip rätt mått (28x50x3) men vikten är ju något avvikande..

Så min rekommendation till trådskaparen, köp det första myntet hos en etablerad handlare och ha med det som jämförelse om du därefter handlar fler av privatpersoner/tradera osv. Tänk på att bilder kan vara lånade och köp bara om du kan undersöka varan INNAN betalning. Som övningsexempel bifogar jag en bild med angivna vikter och det krävs ju ingen Sherlock Holmes för att avslöja fejkarna precis.  ::)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane