Vad skall man köpa.....

Startat av shogun-r, Söndag 21, September 2014, 16:31:05

Föregående ämne - Nästa ämne

shogun-r

Hej! Ny på forumet och är väldigt ny på både silver och guld. Har inte köpt något innan, även om min farsa var en "guldsamlare" tidigare.

Det jag funderar på är vad man skall köpa. Bäst vore ju en serie som kan få ett samlarvärde i framtiden, förutom själva silvervärdet. Något mynt som är både vackert och finns i begränsad upplaga. Nu är jag ju väldigt ny men hittar inte mycket info om varje mynt/serie och det finns ju många att välja på.

C-vitamin

Kina Panda. Australien Kookaburra, lunar 2 serien. Canada, Wild series osv.

Så där finns en hel del som kan ge bra samlarvärde men du betalar en viss premium så välj med omsorg och kom ihåg att det är lättare att sälja mynt som värderas mer efter spotpriset när den dagen kommer.

toblov

Välkommen. Rekommenderar också lunar 2, panda, kookaburra och koala. Trots premium. Kör själv också lågpremiummynt som lite utfyllnad men ska jag bara ärlig har jag inte köpt några sådana sedan början av stackandet. Helt enkelt inte lika kul :)

shogun-r

Ni verkar vara ganska överens om vilka serier som är att rekommendera ur samlarsynpunkt.

Läste att Lunar 2 1 Oz skall tillverkas i 5000 ex. Låter inte mycket måste jag säga.

Någon som vet hur många panda tillverkas i? Kanada wildlife serie? kunde inte hitta detta själv.

Fantom

toblov

Citat från: shogun-r skrivet Söndag 21, September 2014, 19:44:41
Ni verkar vara ganska överens om vilka serier som är att rekommendera ur samlarsynpunkt.

Läste att Lunar 2 1 Oz skall tillverkas i 5000 ex. Låter inte mycket måste jag säga.

Någon som vet hur många panda tillverkas i? Kanada wildlife serie? kunde inte hitta detta själv.
Nej, 300 000 st 1 oz Lunar 2 tillverkas. Måste även tillägga min favoritserie, Rwanda serien. Den har rätt låga mintingnumbers, 10 000st 2013. 2014 års är ännu okänt.

Gripen

Köp mesta möjliga silver för minsta möjliga krona (lägst premium) ifall du inte tänkt sätta dig in i myntsamlande på allvar.

shogun-r

Känns som jag skulle kunna tänka mig att slänga in en testorder på något och se vad jag gillar det. Lite sugen på en get :)

Förslag på vart man kan köpa första gången om man inte skall köpa för så mycket och vad man bör tänka på. Kollade på http://heubach-edelmetalle.de/ men får inte fram någon frakt vad jag kan se. Är det bara att skriva in ens uppgifter och det skickas automatiskt till Sverige? Ser man inte frakten?

Är 1 Oz att föredra framför 5 Oz? Lite sugen på 5 Oz eftersom jag gillar stora grejer, och borde tillverkas i mindre ex? Men klart 1 Oz så kan man köpa flera olika.

Fantom

Citat från: shogun-r skrivet Söndag 21, September 2014, 16:31:05
...men hittar inte mycket info om varje mynt/serie...
Kunde inte länka tidigare, då jag hade inte tillgång till datorn (använde telefonen).
Det finns faktiskt väldig mycket info om mynt/serier här på forumet, dock det är så många trådar här, så ibland svårt att hitta... Admin kanske kan katalogisera alla länkar i en enskild, klistrad, tråd typ "Välkända myntserier" eller liknade.

Länk till Kinesisk Silver Panda myntserie
Länk till Lunar series 2
Länk till Kookaburra silver bullion coin series

Länk till Rwanda African Ounce silvermynt serien.

Länk till silvermyntserier

:)

Micke

Citat från: shogun-r skrivet Söndag 21, September 2014, 21:52:32
Känns som jag skulle kunna tänka mig att slänga in en testorder på något och se vad jag gillar det. Lite sugen på en get :)

Förslag på vart man kan köpa första gången om man inte skall köpa för så mycket och vad man bör tänka på. Kollade på http://heubach-edelmetalle.de/ men får inte fram någon frakt vad jag kan se. Är det bara att skriva in ens uppgifter och det skickas automatiskt till Sverige? Ser man inte frakten?

Är 1 Oz att föredra framför 5 Oz? Lite sugen på 5 Oz eftersom jag gillar stora grejer, och borde tillverkas i mindre ex? Men klart 1 Oz så kan man köpa flera olika.

Frakten ligger på 12 Euro, men beställer du ett par kilo så blir frakten dyrare.
När du skriver in adress och land så beräknas frakten automatiskt på Heubach.

Mvh Micke

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane