Smälta guldbitar till större bit?

Startat av august, fredag 05, September 2014, 11:00:35

Föregående ämne - Nästa ämne

august

Jag tror på diversifiering i alla avseenden. Det innebär bl a att jag inte vill låsa in mig i att bara köpa exakt en viss "serie" eller bara just 10g tackor av guld och 1kg av silver. Jag vill kunna ta hand om lite vad som helst som kommer min väg till rätt pris.

Men jag har sett (och avstått från att köpa) riktigt krokiga metallbitar. Jag har sett avklippta småtackor, mynt med tandavtryck (om än inte maggans). Jag har själv sedan länge en liten 2.5g tacka som är så böjd, repad och bucklig att den för allt vad jag vet kan ha blivit överkörd av en bil. Sedan finns det ju klassiska nuggets och även granulat och rent av stoft.

Det jag nu grunnar lite på är hur man skall ta vara på såna här bitar som kort sagt fått sig ett par törnar för mycket. Problemet jag ser är att man ju inte så gärna tar fram smältdegeln och bunsenbrännaren med en metall som kostar så mycket att varje förlorat gram är riktiga pengar. Dvs om man hanterade kilovis med skrot så skulle det funka (det är samma mängd spill som sitter fast på kanten av degeln hela tiden), men om man bara hanterar lite guld så blir spillet så stort att det helt enkelt inte funkar.

Sedan undrar jag även om det rent praktiskt funkar att smälta guld i liten skala. En bunsenbrännare kommer upp i sådär 950-1100 grader och gulds smältpunkt är 1065. Lite liten marginal. Vad kan man annars använda för att komma upp i tillräcklig temperatur?

Någon som har erfarenhet på området och någon insikt att dela med sig av? Guldbob kanske?

Mvh,

august

Åbama

Fungerar i vart fall med gassvets, har nämligen provat. Ingen vacker syn, men en tacka blev det.  :)

august

Det låter som ungefär vad jag befarade: "inte trivialt".

Sarek

Citat från: august skrivet fredag 05, September 2014, 11:00:35
Det jag nu grunnar lite på är hur man skall ta vara på såna här bitar som kort sagt fått sig ett par törnar för mycket.
Om du har tillräckligt mycket "sådana där bitar" över och du är skicklig på smide så kan du ju göra en sådan här grunka av det till exempel:

guldbob

Jo, visst går det att smälta om guld, men det kräver mycket praktisk kunskap och mycket försiktighet. Vi pratar extremt höga temperaturer här, långt över +1000C.

Svets, ja. Men detta kräver långt mer än grundskolekunskap och teori. Bunsen nej.

Du behöver en tillförlitlig kontinuerlig extremt varm värmekälla, degel och gjutform av rätt material samt ett bra fluss såsom borax (Säljs ej till privatpersoner).
Förvärmda, fuktfria gjutformer mm.mm.mm.mm.
Skyddsutrustning av riktig kvalite är naturligtvis ett krav.
Ett annat alternativ är att sälja ditt skrotguld till mig.

Ett tipps, försök inte! Sannorlikheten att du gör dig illa är hög.

Åbama

August, varför inte låta omarbeta guldet?

Man brukar kunna få bra villkor om man låter omarbeta och har med sig eget befintligt guld. Jag är inte mycket för smycken själv. Har varken ens armlänkar eller ens en halskedja. Klockor däremot kan vara lite kul.

Något jag däremot själv skulle kunna tänka mig är att ta lite skrotguld och göra machettknappar formade utifrån just guldtackor.

Lite inspiration.

Har faktiskt två identiska femgramare som jag funderat låta fatta in med en ram runt till just manschettknappar.

Condor2ooo

Ja, se Guld kan man ha både lite här och där. Väldigt formbart vid uppvärmning.
Skulle detta kanske kunna vara något för August demolerade småtackor?

Lite inspiration

Sarek

august

Citat från: guldbob skrivet fredag 05, September 2014, 22:27:11
Mja, jag tackar för erbjudandet, men det är inte riktigt min affärsidé att sälja guld, oavsett form, strax över spot. Aint gonna happen som det heter. Till det priset är jag snarare köpare, vilket leder till att jag ställde frågan ovan.

Du kanske skulle erbjuda en gjuteritjänst mot lämplig ersättning ;-)

august

Sarek

Här är en en guldsmed som gjuter och valsar sitt eget guld och slutligen hamrar ut det till bladguld. Den som vill kan titta på videon så länge som det är intressant...

Ring of Truth - Atoms - Gold Foil

olletski

Är det bara jag som börjar må fysiskt dåligt när han börjar kavla ut den fina tackan? =)

Sarek

Citat från: olletski skrivet Söndag 07, September 2014, 13:44:13
Är det bara jag som börjar må fysiskt dåligt när han börjar kavla ut den fina tackan? =)
Titta i Svar #3 i denna tråden en gång till så ser du att man kan göra mycket fina saker med guldet när man har valsat ut det till för ändamålet lämplig storlek.  :)

guldbob

Citat från: august skrivet Söndag 07, September 2014, 12:49:46
Citat från: guldbob skrivet fredag 05, September 2014, 22:27:11
Mja, jag tackar för erbjudandet, men det är inte riktigt min affärsidé att sälja guld, oavsett form, strax över spot. Aint gonna happen som det heter. Till det priset är jag snarare köpare, vilket leder till att jag ställde frågan ovan.

Du kanske skulle erbjuda en gjuteritjänst mot lämplig ersättning ;-)

august

Kanske senare i vinter. Det är ganska mycket jobb med varje gjutning, det är ju inte som tenn eller silver utan lite dyrare & bökigare.
Som du nämde så är rester och spill ett problem vid mindre "hobbygjutning".

@Guldbob

RemusTh

Kan kanske hjälpa dig med lite info.

Jo, det går att smälta guld med Gasol, men det tar lång tid, upp till 20-30 minuter och du måste ha en bra degel, stor låga och helst (nästan ett krav) täcka över den på något sätt för att öka värmen. Vissa degelhållare har en sorts plåtbit man fäller över en stor del av smältan vid värmningen som då reflekterar värmen nedåt (den som stiger). Man kan också lägga över en värmereflekterande keramisk platta över ca 70% av degelns yta. Jag avråder dock från att smälta på det sättet.

Ett annat sätt är att använda Propangas som har högre temperatur. Har själv smält mycket med det. Samma teknik som ovan men lite lättare.

Acetylen-Syrgas är oslagbart bäst (förutom elektrisk smältugn som är jämförbart). Använder numera ingenting annat sedan många år. Brukar oftast smälta 500g tackor för upparbetning som jag häller i ett gjutjärn. Tar ca 5 minuter med stor (nr 7) mikroflamma. Stämplar sedan in nummer på tackan, tar tar borr- och sågprover eftersom det kan bli blir diskussion med dem som upparbetar till finguld angående finhalten. Har skickat mina prover till analyslaboratoriet på SP (Statens Provningsanstalt) några gånger. Är förvånansvärt billigt att göra analys f.ö.

När man smälter är det bra att använda ha flussmedel, men är inte absolut nödvändigt med Acetylen-Syrgas, men tillrådligt. Använder man fluss blir guldet ganska bra i färgen. Man kan även avsyra tackan i 10-12% Svavelsyra och kratsa med mässingsborste. Då kan de bli riktigt fina. Använder man fluss ökar dessutom guldhalten i tackan lite, bl.a. därav lite förluster.

Förlusterna i gram vid smältning av smycken 8-23 K blir högst 5 g på 500 g och kanske 2 g på 100 g. Att smälta mindre än 100 g vill jag nog avråda från. Lämnar man det däremot osmält till upparbetning drar de gärna av 5-10 g/500 g när de smälter, vilket är alldeles för mycket. Så mycket förlorar man aldrig i verkligheten.

Tänk på att även om en guldtacka är i dåligt skick vet man vad den innehåller=värd mer. En gul klump som ingen vet finhalten på är värd mycket mindre. Ett trasigt, men stämplat smycke är också värt mer. Nuggets betalas också med överpris i förhållande till spot.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta, stannar där och svarar gärna på frågor.

Skicka ett PM och kör förbi min butik så hjälper jag dig gärna om du vill. Jobbet jag gör tar högst 10 min och kommer att kosta en öl på krogen någon gång.

RemusTh

Tack för ditt PM. Du har fått svar på det.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane