Segelflyg

Startat av Fantom, lördag 19, Juli 2014, 21:20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Fantom

Jag har idag, fösta gången i mitt liv, provat segelflyg! :D
Tyvärr så vädret blev inte så bra och jag var i luften bara ca. 25 minuter.
Intressant och kul, i alla fall jag kan nu stycka bort det från min "Saker jag ska göra innan jag dör" listan. :D
Det kostar lite för mycket än jag kunde tänka, 30 minuter - ordinarie priset är 1900 kr. Jag försökte använda då all min talang för att på så snäll sätt pruta ner priset och använde alla möjliga kontakter och berättade även att jag brukar dra med sig mer kunder och positivt, mm... så jag lyckades då dra minus ca. 70% bort  ;) Dock målet var att försöka göra det gratis, då jag, som vanligt har alltid svårt med vanliga pengar. (satsar alltid rejält på ädelmetaller, så fort jag har lösa pengar, och det är fel, ja, jag vet, jag försöker lugna mig hela tiden, med det är svårt :) )

Fantom

Glömde bilder då :)
Är det någon på forumet, som sysslar med det?

Fantom

Själva segelflyget.

lars

Jag har också prova segelfartyg. Morfar min flög och tävlade mycket var i älvsbyn jag pröva :) Men nu är det ju många som övergått till motor seglare. Kostar runt 40 tusen att ta certifikat. Jag fick av min sambo ett sånt där upplevelse paket där jag fick flyga en Cessna och det var absolut det roligaste jag gjort i mitt liv. Men då kostar certifikat runt 120 tusen. Men det vore kul att kunna flyga upp till Norrbotten varje gång jag har hemlängtan :)

lars

Segelflyg ska det stå:)

Fantom

Citat från: lars skrivet lördag 19, Juli 2014, 21:56:55
...tävlade mycket var i älvsbyn jag pröva :)...Men det vore kul att kunna flyga upp till Norrbotten varje gång jag har hemlängtan :)
Det är faktiskt segelflyg tävling nu i Älvsbyn (idag och imorgon), dock jag fattade inte hur dom tävlar :D
Jag är väldigt ofta i Älvsbyn, vi kan då träffas om du åker hit eller åker förbi! ;)
Ska vi kanske göra en ädelmetallforum medlems träff i Älvsbyn? Medlemmar får då segelfygga hit från hela Sverige! :D

lars

😂risken med en träff där om alla ska flyga upp är att medlems antalet på forumet skulle nog bli lågt efter det. Många krasher. Jag är ganska ofta uppe i Norrbotten. Bodde där tills för 6 år sedan. Men vi får väll styra upp en träff på sparta har för mig hotellet hette det i älvsbyn

Fantom

Javisst vi kan träffas där! Meddela mig bara någon vecka innan. :)

Glömde skriva att piloten (det var två personer i segelflyget, jag och en riktig stridspilot) gjorde en loop, eller vad den kallas, kolla bilden. Och det var den roligaste av hela flyg tiden faktiskt.
Jag fick även styra själv segelflyget några minuter, enligt piloten det som jag gjorde och hur jag gjorde, var ju riktigt bra (egentligen det var fruktansvärt dåligt, tycker jag, och jag tror att han säger "ja, du flög riktigt bra och styrde bra själv" till alla kunder :). jag svängde 360 och 180 grader till vänster och till höger själv då.
Ska kanske prova igen imorgon, beror på vädret och om jag får rabatt även imorgon. ::)

Fantom

Ingen mer, som segelflyger eller har provat göra det, förutom Lars?! ???
Har nu läst en del om det och förstår nu att det som var igår var en riktigt dåligt flygning, det var typ "ballsistik" flygning bara, då vi kom upp till ca. 800 meter sen typ nästan direkt ner och till basen och på grund av dåligt väder, piloten kunde inte använda "Termikflygning" och enligt omdömen, som lämnar dom flesta personer, som hade provat segelflyga, det här "Termik" är den roligaste och viktigaste grej egentligen... fan också! Jag blev less nu..! :-\ Ska ju försöka flyga igen idag efter jobbet! Vill nu att "känna" det här "Termikflygning" och vill flyga upp till minst 1500 meter!
Hoppas att man ska inte få en beroende känsla av det... annars det blir för dyrt för mig och ekonomin kraschar och silverbutiken ska gå i konkurs snabbt som fan. :) 

lars

Ta certifikat och börja flyga. Vet att i fjällen flyger dom över riktigt högt. Morfar var på 8700 meter tror jag det var minns inte riktigt. Jag ska ta cert bara ungarna blir lite större.

Mange

Citat från: Fantom skrivet Söndag 20, Juli 2014, 11:05:22
Ingen mer, som segelflyger eller har provat göra det, förutom Lars?! ???

Även jag var upp en sväng i ett segelflyg, dock var det på gränsen att jag kunnat missa pga. stundtals hårda vindar.
Riktigt trevligt var det, dessutom så ger det vetskapen att man är i vädrets makt en ytterligare dimension jämfört med motordrivna flygfarkoster.

Fast det förstås, både Cessna och helikopter är roliga att åka i också.  ;D

Fantom

Mange, kunde du styra själv segelflyget?

Ja, jag lyckades flyga igår! Bra vädret och jag var uppe på 1800 meter och flög ca. 90 minuter (1,5 timme). Nu fattar jag termik flygning. Jag styrde själv segelflyget ca. 30-40 minuter och lärde mig snabbt hur man svängar, lärde mig "känna" termik och jag försökte använda den för att flyga upp, och flög upp själv från 600 till 1000 meter. Piloten säger att jag kan lära mig snabbt flygning  och få certifikat och hinner faktiskt göra det under den här sommaren om jag vill, då jag har en bra motorik och "känner" mig bra när jag flyger.
Vi flög upp till 1800 meter och var uppe inne i molnen (riktigt underbart), sen flög vi ner till ca. 600 meter och flög bredvid ett annat segelflyg, vi hade då en GoPro kamera och försökte göra bilder och videon, jag kan visa videon lite senare. Sen flög jag själv, som sagt, jag kunde flyga upp till 1000 meter, sen tog piloten styrningen och gjorde massa avancerad flygmanövrar, även en dubbel loop med konstiga svängar upp och ner, ja, jag kan inte förklara, då jag vet inte vad dom där flygmanövrar kallas, men det var riktigt kul! :)
Nu jag är nöjd med segelflygning, vill faktiskt lära mig och få certifikat, dock det kostar lite över, som min budget kunde klara, så jag måste ju lösa det här problemet först. :)

Mange

Tyvärr ingen egen styrning, dock fullt förståeligt då det rörde sig om en friluftsdag i högstadiet.
Om jag var pilot skulle jag inte sätta både planet och bådas liv i händerna på en okänd tonåring.  ;)

9darter

Citat från: lars skrivet lördag 19, Juli 2014, 22:20:58
😂risken med en träff där om alla ska flyga upp är att medlems antalet på forumet skulle nog bli lågt efter det. Många krasher.

Nej nej, flyg är ganska riskfritt för oss metallsamlare.
Båtfärder däremot...  :o

fredrikwall67

Kan ingen dra storyn med båtfärder. Det är ofta återkommande, men jag har ännu inte sett källan.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane