Dåliga affärer

Startat av fredrikwall67, torsdag 03, Juli 2014, 15:42:56

Föregående ämne - Nästa ämne

fredrikwall67

Jag brukar konstant göra dåliga affärer.
Idag löste jag ett lån på 100K, istället för att köpa silver. Så nu går priset upp.

fredrikwall67

Profetian slår in

Destecado

Att vara lånefri är ingen dålig affär.

fredrikwall67

Tack, jag får se det på det sättet. :)

Silverräven

Det är lätt att vara efterklok, som talesättet lyder... men du blev ju iaf av med en skuld. Måste kännas bra om natten även om du missade en prisuppgång :)

Cash Is King

Att se till att vara skuldfri skapar trygghet och ger möjlighet att successivt bygga upp sin ekonomi istället för ge bort sina surt förvärvade slantar i räntekostnader till bankerna. Visst man kan låna pengar och spekulera i olika investeringsformer och därigenom få en avkastning som överstiger räntekostnaden men det innebär också risker varför det inte är något som jag rekommenderar. Att investera i aktier, fasta tillgångar (som tex skog, mark, fastigheter etc), guld och silver är bra men under förutsättning att dessa tillgångar ej belånas. Det gäller att redan nu börja leva efter sina tillgångar, när kollapsen är ett faktum kan det bli svårt att ställa om. Dvs om man inte har råd att lösa sina lån idag kommer man definitivt inte ha råd att göra det vid en världsomspännande ekonomisk kollaps. Om man har ett överbelånat hus, sälj det nu medan priserna ligger i topp och köp något billigare. Om man måste ha kvar lånen, se till att amortera och bind räntan på 10 år vilket går att få för ca 4% i dagsläget. Personligen tror jag att kollapsen kommer inom en inte alltför avlägsen framtid, kanske redan i höst eller under nästa år men det är svårt att spekulera i hur stor den ekonomiska bubbla som vi befinner oss i kan bli innan den briserar, att den ska kunna växa i samma takt som idag under ytterligare 10 år finner jag dock som högst osannolikt.

Fantom

Citat från: fredrikwall67 skrivet torsdag 03, Juli 2014, 15:42:56
Jag brukar konstant göra dåliga affärer.
Idag löste jag ett lån på 100K, istället för att köpa silver. Så nu går priset upp.
Meddela mig dagen innan du löser nästa 100k lån. Så får jag passa på och beställa lite extra silver då. ;) :D

sextio8

Tja, jag fick ett bra affärserbjudande genom en pantbankskontakt för ca. 3 veckor sedan, 100 st. enkilostackor (silver) av varierande präglare. Jag köpte tre mycket fina bolidentackor för 5000 Kr styck, och blev erbjuden att köpa resterande 97 tackor för 4300 Kr/styck. Är för närvarande "låst" rent ekonomiskt d.v.s det finns inget frigjort kapital av den digniteten.....jag/vi sålde två tackor på tradera för 6100 Kr. Är man efterklok så är det (enligt mig) århundradets affär för den som är likvid just nu.....

Silverräven

Citat från: sextio8 skrivet torsdag 03, Juli 2014, 22:36:20
Tja, jag fick ett bra affärserbjudande genom en pantbankskontakt för ca. 3 veckor sedan, 100 st. enkilostackor (silver) av varierande präglare. Jag köpte tre mycket fina bolidentackor för 5000 Kr styck, och blev erbjuden att köpa resterande 97 tackor för 4300 Kr/styck. Är för närvarande "låst" rent ekonomiskt d.v.s det finns inget frigjort kapital av den digniteten.....jag/vi sålde två tackor på tradera för 6100 Kr. Är man efterklok så är det (enligt mig) århundradets affär för den som är likvid just nu.....

100 kilo silvertackor? Shit pommes chateau! Med facit i hand hade det varit värt att ta ett banklån för ;)

sextio8

Citat från: Silverräven skrivet torsdag 03, Juli 2014, 22:41:13

100 kilo silvertackor? Shit pommes chateau! Med facit i hand hade det varit värt att ta ett banklån för ;)
Jag har funderat på det.

MarkusA

Jag har läst en del artiklar och sett intervjuer där man rekommenderar att inte betala av lånen på huset just för att man väntar sig en kraftig inflation, kanske tom hyperinflation. Slår det slint och deflationen får övertaget så är det väl tvärt om och skuldfrihet är den bästa investering man kan ha. Just nu känns det lite som att spela roulette, ska man satsa på rött eller svart?

Fantom

Citat från: MarkusA skrivet lördag 05, Juli 2014, 10:11:21
...Just nu känns det lite som att spela roulette, ska man satsa på rött eller svart?

Jag satsar på zero.  8)

MarkusA

Iofs inte helt tokig tanke. Det är ju bättre att vinna stort med liten insats än att vinna lite med stor insats.

Frederyck

Citat från: MarkusA skrivet lördag 05, Juli 2014, 10:11:21
Jag har läst en del artiklar och sett intervjuer där man rekommenderar att inte betala av lånen på huset just för att man väntar sig en kraftig inflation, kanske tom hyperinflation. Slår det slint och deflationen får övertaget så är det väl tvärt om och skuldfrihet är den bästa investering man kan ha. Just nu känns det lite som att spela roulette, ska man satsa på rött eller svart?

Fast situationen hyperinflation behöver inte nödvändigtvis bli bra för de med lån (även om du har fast ränta). Jag är övertygad om att om vi får en sådan situation i det här landet så kommer lånen så att säga "skonas" från den inflationen, dvs bankerna kommer med statens goda vilja kunna kräva ut "verkligt värde" på ditt lån. Sverige har bevisat gång på gång att vi tycker att bankerna är för värdefulla för att gå i konkurs. Värdet på deras tillgångar, dvs dina lån kommer att skyddas till varje pris.

sebari

Citat från: sextio8 skrivet torsdag 03, Juli 2014, 23:14:42
Citat från: Silverräven skrivet torsdag 03, Juli 2014, 22:41:13

Jag har funderat på det.

Så som man samordnade swea mynten för ett tag sedan så att flera intresserade på forumet kunde gå ihop och köpa bör vi nog kunna gå ihop ett gäng och göra en gemensam investering även här? Jag är på  :P

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane