Vilka silvermynt köper du 2014?

Startat av granlundii, lördag 05, April 2014, 16:02:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Sarek

Citat från: Condor2ooo skrivet onsdag 09, April 2014, 20:59:39
Ja de stolta amerikanska örnarna tycks i alla fall tack & lov inte gå samma öde till mötes som de australienska burrorna och förvandlas till ananasfåglar.  ;)
;D

Jag förstår att du då tänker på burrorna fram t.o.m. år 2012, och då kan jag delvis hålla med dig.

Skall Manolete ha ett exotiskt mynt som krydda i sin samling så skulle jag be honom titta på årets Lunar II mynt. Det är det snyggaste myntet jag har i min.

mega_n

Citat från: Fantom skrivet tisdag 15, April 2014, 18:12:55
Jag undrar även var är dom "gamla" medlemmar som var aktiv här tidigare men sen försvann bara? Jag saknar många :-\ Var är Mega_n, som var mycket aktiv här i 2013 ? Jag saknar dina åsikter här på forumet!

Jodå. Jag är fortfarande här men hållt mig mera i bakgrunden. Läser dock "allt" men forumet funkar numera mycket bra så det behövs inte så många modereringsinsatser.
Har nu hus och sambo i Thailand så det är mycket annat som kräver uppmärksamheten.

Dessutom tär den hårda prismanipulationen på tålamodet så jag väntar nu (med försiktig opimism) på den stora breakout många förutspår.
Då jag varit nästan all-in i silver och guld sedan 2008 så blir det inte så mycket nyinköp utan snarare lite rotation på befintliga lager...

/H

Baltikinkasso

Citat från: Fantom skrivet tisdag 15, April 2014, 18:12:55
Citat från: Sarek skrivet tisdag 15, April 2014, 15:25:34
Jag skulle vilja säga att 10 ozaren är en bra storlek i sammanhanget. Den är inte alltför stor, men är ändå ett maffigt mynt som ligger bra i handen.
Eller varför inre års set om det gäller Lunar: 1/2 oz, 1oz, 2oz, 5oz, 10oz, 1kg :)
Fast jag tänker ge till mina framtida barn 1 kilo Panda mynt samma året dom ska födas (vanligtvis i 1 kilos silver Pandor om det blir pojkar, och 1 kilos guld Pandor om det blir flickor  :) )

Baltikinkasso vad trevlig att se dig här igen! Din senaste inlägg på forumet var "onsdag 11, september 2013" och nu 15 april 2014, alltså 7 månader sen...var fan du har varit, satt du i fängelse eller jabbade du på en u-bot ?  :D
Jag undrar även var är dom "gamla" medlemmar som var aktiv här tidigare men sen försvann bara? Jag saknar många :-\ Var är Mega_n, som var mycket aktiv här i 2013 ? Jag saknar dina åsikter här på forumet!

Tidsbrist. 3 ungar, jobb, träning och lite onlinespelande på det och dygnets timmar är förbrukade. Är om inte "I mål" med ädelmetallköpandet så åtminstone på rätt väg: dvs. äga en rejäl hög som förhoppningsvis kommer gå i arv till ungarna och sedan fylla på i lite långsammare takt samtidigt som allt annat överskott går till att betala av huslånet.
Jag blev dessutom lite utbränd förra året med en del krångel med norska tullen + den allmänt tråkiga prisutvecklingen. Noterar dock med glädje att det varit ett bra val att köpa "samlarmynt" då dessa ser ut att ha en mer positiv utveckling.
Ädelmetallsuget är på väg tillbaka så det dröjer nog inte 7 månader till nästa gång jag skriver något...

Amazon93

Mitt mål för 2014 blir nog att få tag på ett hundratal Morgan dollars.
Och förhoppningsvis lite annat smått o gott!

Får man sedan ett jobb i år så borde man kunna öka takten lite ;)
Annars får man dra till Norrland med vaskpannan och hoppas på det bästa!

SilverGroover

Hej på er,

Jag har fått feeling för "Den Svenska dollarn", jubileums 5-kronan från 1935. Ett mycket vackert mynt som ligger riktigt skönt i handen. Kommer bli så många sådana jag kan hitta. Är det nån som vill sälja så köper jag gärna.

Annars blir det mest vanliga bullinmynt beställda från tyskland.

Glad påsk!
/SG

SoulCrew

Citat från: Amazon93 skrivet torsdag 17, April 2014, 02:59:40

Finns många falska sådana så försiktighet anbefalles. Men det fantastiska mynt, det är det onekligen. Lycka till med samlandet.

Amazon93

Citat från: SoulCrew skrivet torsdag 17, April 2014, 16:26:50
Citat från: Amazon93 skrivet torsdag 17, April 2014, 02:59:40

Finns många falska sådana så försiktighet anbefalles. Men det fantastiska mynt, det är det onekligen. Lycka till med samlandet.

Ja det finns ju tyvärr det, därför köper jag helst cirkulerade Morgan dollars, då blir det lite lättare att få äkta vara:), även om förfalskade mynt också kan vara slitna såklart.

Och sen är det roligare när man kan föreställa sig vad mynten varit med om under sina år i cirkulation!

Kungsleden

Citat från: SilverGroover skrivet torsdag 17, April 2014, 15:00:47
Hej på er,

Jag har fått feeling för "Den Svenska dollarn", jubileums 5-kronan från 1935. Ett mycket vackert mynt som ligger riktigt skönt i handen. Kommer bli så många sådana jag kan hitta. Är det nån som vill sälja så köper jag gärna.

Glad påsk!
/SG

Konkurrensen hårdnar  ;)

9darter

Citat från: Kungsleden skrivet torsdag 17, April 2014, 20:46:04
Hej på er,

Glad påsk!
/SG

Konkurrensen hårdnar  ;)

Hårda bud!  ;D
Har du fortsatt samla 1935-femmor även efter att du fyllt din monsterbox?

Kungsleden

Citat från: 9darter skrivet fredag 18, April 2014, 10:22:45
Hej på er,

Glad påsk!
/SG

Konkurrensen hårdnar  ;)

Hårda bud!  ;D
Har du fortsatt samla 1935-femmor även efter att du fyllt din monsterbox?

Jo jag samlar då jag, tråkigt nog, förlorade mina "svenska monsterboxar" i en båtolycka.
Vad gäller sjöliv verkar vi vara otursförföljda här på forumet.

mega_n

Hej på er,

Glad påsk!
/SG

Konkurrensen hårdnar  ;)

Särskilt som det endast präglats ca 1327 monsterboxar totalt är en box med 500st en rejäl post. Själv är min box kanske endast halvfull än... (Eller rättare sagt den var det innan det hände igen... Ni skulle inte tro mig om jag berättade men det har med båtar att göra...)

Lite sammanställd info från en annan 1935-entusiast som också samlar. http://www.5kronor1935.n.nu...

Men om någon nu vill sälja så rekommenderar jag givetvis att sälja här på forumet.

/H

ManoleteSTHLM

Citat från: Sarek skrivet onsdag 16, April 2014, 00:30:39
Citat från: Condor2ooo skrivet onsdag 09, April 2014, 20:59:39
Ja de stolta amerikanska örnarna tycks i alla fall tack & lov inte gå samma öde till mötes som de australienska burrorna och förvandlas till ananasfåglar.  ;)
;D

Jag förstår att du då tänker på burrorna fram t.o.m. år 2012, och då kan jag delvis hålla med dig.

Skall Manolete ha ett exotiskt mynt som krydda i sin samling så skulle jag be honom titta på årets Lunar II mynt. Det är det snyggaste myntet jag har i min.

Jag har redan hästen, dock i 0.5 oz varianten. Tycker inte att Lunarserien är fullt så estetiskt tilltalande även om hästen tillhör de vackrare - det vackraste myntet i min samling är burran från 2009. Ett praktmynt i min smak och jag är dessutom en stor fågel- och allmän djurvän och dessutom något av en misantrop. =)

Nu gäller det att övertala sambon att vi skall lägga pengar på silver istället för på mat och kläder nästkommande månad...får se hur det slutar.

9darter

Citat från: Kungsleden skrivet fredag 18, April 2014, 14:28:37Vad gäller sjöliv verkar vi vara otursförföljda här på forumet.

Ja, svenska rederier bör fråga om eventuellt silverintresse vid anställningsintervjuer.

Bfs

Som rookie är min tanke främst att bygga upp lite volym med österrikare och kanadensare. Hade egentligen tänkt att bygga volymen så billigt som möjligt men har blivit lite förälskad i Silver Eagles så ett gäng sådana slinker nog också med. Utöver det tänkte jag även satsa på lunar-hästen mellan 1/2 oz och 1 kg. 10 kg är tyvärr lite i överklass men vill någon vänlig själ här sponsra med den för att min samling ska bli komplett är det bara att PMa ;)

Robs

Som dykare undrar jag vad det är för djup ni dumpar era skatter på?

Vad det gäller silver har jag mest köpt Lunar II hästen och annars 2-4 av de flesta serier för lågt pris med möjlig prisuppgång.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane