Vilka silvermynt köper du 2014?

Startat av granlundii, lördag 05, April 2014, 16:02:52

Föregående ämne - Nästa ämne

jerseph

Fick tag i 106 silver maples för 16.60 euro st häromdagen, mitt enda köp i år. Blir kanske fler om jag hittar någon mer bra deal.

Frederyck

Silverjägarn

Frederyck

Jag kommer nog titta lite extra på de där Canadian Birds of Prey-mynten. Jag är ju lite svag för fågelmotiv...  :D

Mange

Citat från: Brök skrivet Måndag 07, April 2014, 08:53:51
Hoppsan, det var verkligen illa. Betyder detta även att det kan tänkas råda tveksamheter kring Surinammyntet? Har man så rymligt samvete kan man ju även tänkas blanda ut sitt rena silver med billigare skrot, menar jag.

Allt är möjligt, men troligtvis bör dessa vara ok.
Om man har en legitim verksamhet som täckmantel för en icke-legitim sådan, så vore det dumt att försöka spara småslantar på de legitima produkterna och riskera att röja sin illegala (och lukrativa) sidoverksamhet.

Årets köp för egen del blir de gamla vanliga, Kookaburra, Lunar och Pandor.
En och annan Koala samt Birds of Prey lär säkert köpas också, samt säkert lite smått och gott som fångar ens intresse.

mowi_af

Pandor. Hoppas ga djupt ner mig i guld Panda trasket och NGC-trasket i 2014.

Guld500

Det blir nog bara Lunar II, samt kanske någon Stock Horse. Resten av "veckopengen" går till guld.  :D

august

Citat från: mowi_af skrivet tisdag 08, April 2014, 01:47:53
Pandor. Hoppas ga djupt ner mig i guld Panda trasket och NGC-trasket i 2014.
T.o.m. jag har för första gången köpt några silverpandor vilket enbart beror på den lokala pandakompetensen här på forumet. Dessutom har jag nu åter skaffat mig några 1/4oz guldpandor... och detta trots att jag i grunden är stenhårt övertygad gramjägare, dvs mest-pang-för-pengen har alltid varit min modell (och är det fortfarande, dessa pandor var ett undantag).

Samlargenen är farlig... men kul.

august

toblov

Får ställa mig i ledet, tack vare Fantom och Mowi har pandasamlandet tagit fart rejält. Just nu mestadels graderade pandor, stackar 2013 och 2014 ms70 samt påbörjat att färdigställa en komplett samling. Tror jag har lag vantarna på åren 14,13,12,11,10,08,06,05,02,01 i large D. Har även blivit att komplettera Lunar II serien så att man har ett gäng av dem 7 gångna åren. Måste även erkänna dtt det har smitit ner en flock Birds of prey peregrine.

På tal om dem, har aldrig gillat färgade mynt. Har faktiskt nästinitill avskytt dem. Fick dock syn på Örnen idag (http://aurinum.de/1-oz-Silver-2014-Canadian-COlor-Birds-of-Prey-Series-Peregrine-Falcon-colorized). Kan bli lite shopping kommande dagarna.

Baltikinkasso

Jag har beställt för att fortsätta serierna jag samlat på sedan länge: Lunar II, Koala, Kookaburra, American Eagle, Panda, Britannia osv. Birds of Prey och Great White Shark blir intressanta att klämma på. Köpt en 1-kg Lunar 2014 också då alla mina barn ska ha ett kilo-mynt från året de blev födda.
Silverköpandet går lite på sparlåga för tillfället.

toblov

Citat från: Baltikinkasso skrivet tisdag 15, April 2014, 14:06:50
Jag har beställt för att fortsätta serierna jag samlat på sedan länge: Lunar II, Koala, Kookaburra, American Eagle, Panda, Britannia osv. Birds of Prey och Great White Shark blir intressanta att klämma på. Köpt en 1-kg Lunar 2014 också då alla mina barn ska ha ett kilo-mynt från året de blev födda.
Silverköpandet går lite på sparlåga för tillfället.

Tack för den idén Batlikinkasso, ska faktiskt bli pappa i höst så får la bli antingen en 1kg häst eller ett rör hästar som "välkommen till världen present".

Sarek

Jag skulle vilja säga att 10 ozaren är en bra storlek i sammanhanget. Den är inte alltför stor, men är ändå ett maffigt mynt som ligger bra i handen.

Fantom

Citat från: Sarek skrivet tisdag 15, April 2014, 15:25:34
Jag skulle vilja säga att 10 ozaren är en bra storlek i sammanhanget. Den är inte alltför stor, men är ändå ett maffigt mynt som ligger bra i handen.
Eller varför inre års set om det gäller Lunar: 1/2 oz, 1oz, 2oz, 5oz, 10oz, 1kg :)
Fast jag tänker ge till mina framtida barn 1 kilo Panda mynt samma året dom ska födas (vanligtvis i 1 kilos silver Pandor om det blir pojkar, och 1 kilos guld Pandor om det blir flickor  :) )

Baltikinkasso vad trevlig att se dig här igen! Din senaste inlägg på forumet var "onsdag 11, september 2013" och nu 15 april 2014, alltså 7 månader sen...var fan du har varit, satt du i fängelse eller jabbade du på en u-bot ?  :D
Jag undrar även var är dom "gamla" medlemmar som var aktiv här tidigare men sen försvann bara? Jag saknar många :-\ Var är Mega_n, som var mycket aktiv här i 2013 ? Jag saknar dina åsikter här på forumet!

ManoleteSTHLM

Efter att ha fastnat framför silver unboxing videos på tuben så inser jag hur lite silver jag faktiskt äger. Otroliga inköp och ett frenetiskt stackande hos många som lägger ut videos - varav åtminstone några har varit från Sverige. Vart folk får sina pengar ifrån och hur de kan lägga undan så mycket för silverinköp är imponerande - för en vanlig knegare som jag själv blir det mest peanutsinköp.

Så, under 2014 skall jag försöka ackumulera fler Maples. Jag koncentrerar mig främst på antalet oz och inte så mycket på motiv och årtal. Något exotiskt mynt som krydda brukar det dock kunna bli och favoriten är då burror.

Condor2ooo

CitatManoleteSTHLM . Något exotiskt mynt som krydda brukar det dock kunna bli och favoriten är då burror

Ett mycket bra val! Temat fåglar är tidlöst och oslagbart och potentialen inför framtiden är kolossal. En av dessa tiders mest undervärderade myntserier enligt min meing

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane