Mongolian Wildlife Protection Serien

Startat av Guld500, Söndag 09, Februari 2014, 15:41:55

Föregående ämne - Nästa ämne

Guld500

Citat från: 2818181 skrivet tisdag 17, September 2013, 19:41:37
På tal om detaljer...

Den här lilla gynnaren slank ner genom brevinkastet idag. En utrotningshotad Långörad igelkott från Mongoliet. Kanske inget för den som stackar inför Armageddon, då upplagan endast är på 2500 ex. och premien kan sägas vara lite, ehh ...hög.
Järven i samma serie (2007) ligger numera runt en ratio 1:1 jämfört med t.ex. en kinesisk Guldpanda!? Nu är inte igelkotten riktigt där ännu, men vi får väl se om några år hur det gått ;)
Hur som helst så är det ett exeptionellt mynt.

I april släpps det femte myntet i Mongoliets exklusiva Wildlife Protection serie.
Det är en Manul, ett litet kattdjur som bara finns i centrala asien. Ser han inte lite arg ut?
Det är siffermannens "fel" att jag börjar bli sugen på denna myntserie  :)

2818181

Det verkar som om mottagandet är något blandat på det senaste motivet i den Mongoliska Wildlife Protection serien. Alla omdömen verkar dock baseras på bilderna från CIT, och inte från att ha sett den IRL.
Jag har faktiskt lite av en personlig relation till motivet ifråga (Pallaskatten), och vet inte riktigt vad jag skall tycka. Jag bifogar en jämförelsebild på "the real deal" tagen på Nordens Ark i Bohuslän där den finns till beskådande.
Jag avaktar nog ändå lite tills det kommer lite förstahandsinformation.

Det är givetvis svårt att sia om framtiden, och man vet ju aldrig hur länge intresset håller i sig. Förra årets Argali verkar dock ha stigit med 100 euro sedan jag kollade för några månder sedan, vilket trots allt inte är så pjåkigt :)

Sarek

Pallaskatten ser ut att ha väldigt tät och fin päls som säkert stoppar kylan bra. Motivet på myntet är väl inte så mycket att säga om annat än att formen på ädelstenarna och ögonen stämmer dåligt med verkligheten.

Condor2ooo

Likheter eller inte, jag tycker ändå att myntet är häftigt! Skulle gärna vilja ha ett i min ägo. Samtidigt när jag ser bilderna kan jag inte låta bli att slås av tanken att katten är heligt förbannad för att han inte blev tillfrågad om han ville bli avbildad  :D

2818181

Citat från: Sarek skrivet Måndag 10, Februari 2014, 09:30:59
Pallaskatten ser ut att ha väldigt tät och fin päls som säkert stoppar kylan bra. .
Ja, det är väl det som varit problemet i dess kontakt med människan. Den har den tjockaste och varmaste pälsen av alla katter.
Silverkattens uppspärrade ögon kanske inte är helt fel om den skulle vara uppjagad och fokuserad, men jag föredrar nog den mer coola stilen på fotot.
Dessutom hade jag nog velat se lite mer av den unika pälsen.
Samtidigt kan det ge en lite skev bild när man förstorar upp ett mynt så mycket, och det kanske ser bättre ut IRL.
Och som Condor2000 skrev, så kanske han är förbannad ;)

Guld500

Mod. Kanske skall "vi" flytta över f.o.m mitt inlägg #378 till en ny tråd med namnet "Mongolian Wildlife Protection Serien" under Silver.
Det är inte så mycket "Bilder på silver" just nu, och ämnet kommer nog att tarva fler inlägg i framtiden. Ty!

mega_n

Citat från: Guld500 skrivet Måndag 10, Februari 2014, 10:19:12
Mod. Kanske skall "vi" flytta över f.o.m mitt inlägg #378 till en ny tråd med namnet "Mongolian Wildlife Protection Serien" under Silver.
Det är inte så mycket "Bilder på silver" just nu, och ämnet kommer nog att tarva fler inlägg i framtiden. Ty!

Bra ide.

/Mod

mowi_af

Forsta myntet i denna serie ar en klassiker. Synd jag inte har nagra!  :(

2818181

Trevligt med en egen tråd för denna fantastiska och stilbildande serie. Här har vi de fyra första motiven att beskåda i all sin glans.
Får väl samtidigt be Guld500 om ursäkt för att jag frestade dig med Mongoliskt silver. Det kan komma att svida i lädret ;)

En kille på ett internationellt forum berättade att han köpte ett av de tidiga mynten i rent spekulationssyfte, och sålde det följdaktligen dyrt med en vinst på ett antal tusenlappar.
Problemet var bara att han därefter saknade det så, att han var tvungen att köpa ett nytt till en ännu dyrare peng.
Dessutom så överfölls han senare av suget att vilja ha resten av serien :D

Så det är "heavy stuff" som man bör handha med stor försiktighet.

Fantom

Var kan man köpa dom? Finns det några seriösa myntsäljare (leverantörer), gärna i EU-regionen? (Mina kända silver leverantörer har inte detta mynt serien till salu).
Jag törs inte köpa dom på eBay. (Läste på andra forumet att det är väldig många förfalskningar i mycket bra kvalitet som säljes på eBay). Och när jag kollade bilder på en riktigt mynt och falsk mynt (kommer inte ihåg vilket var det, kanske 2011 året) då jag kunde absolut inte märka skillnader på bilder.  :-\
Eller eBay blir det enda alternativet?

Fantom

mega_n

Citat från: Fantom skrivet Måndag 10, Februari 2014, 23:59:34
Jag var sugen att lägga ett bud på dom där auktioner, men gjorde inte det.
Vad tror ni, missade jag ett fynd?
Avslutade priser var riktigt söta :)

http://www.ebay.com/itm/LONG-EARED-HEDGEHOG-Wildlife-Protection-Silver-Coin-500-Togrog-Mongolia-2012-/171238509508

Jämförelse :

.
.

Likadant mynt, säljes för 12990 kr!

http://www.ebay.com/itm/URAL-OWL-Wildlife-Protection-Silver-Coin-Swarovski-500-Togrog-Mongolia-2011/271137424557

.
.
.

Någon som vill fynda?!

Jag tror inte de förväntar sig att få 13.000kr. De fiskar bara nog bara efter ett "best offer".

Lite liknande "Flappy birds installed". Sällsynt app på smartphone. ;-)
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=flappy+bird+installed&_sop=3

/H

sextio8

Man undrar varför prisspridningen är så stor?

2818181

Citat från: sextio8 skrivet tisdag 11, Februari 2014, 02:08:24
Man undrar varför prisspridningen är så stor?
Det gäller nog att vara lite vaksam här. Endast 2500 präglade/år och ingen skänker förmodligen bort ett mynt med så stor efterfrågan.
Jag tycker att Topworld coins oftast verkar ha priser som man kan ha som en referens om man vill shoppa.
http://www.topworldcoins.de/collections/country/mongolia

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane