Tänkte införskaffa lite silver

Startat av Gurty, onsdag 27, November 2013, 08:14:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Gurty

Hej allihopa!

Jag är faktiskt väldigt ny inom silverdelen. Har hela tiden koncentrerat mig på guld och har byggt upp en mängd guld i form av tackor. Men nu tänkte jag även införskaffa lite silver till samlingen och skulle därmed vilja ha tips på vad man egentligen bör köpa och varifrån?

Jag tycker t.ex. att det verkar vara intressant med mynt, men jag vet ingenting om det. Finns det någonstans man kan läsa om de olika mynten, vilka som gäller som betalningsmedel i andra länder, varför man ska just dem osv? Kunskap helt enkelt om silver och vad man bör köpa.

Annars har jag även sett att det finns tackor, men hade ju varit lite roligt att ha lite samlarmynt också. Isåfall skulle jag vara intresserad av att handla på forumet också.  :)

mega_n

Kolla igenom forumet och läs lite gamla trådar. Det mesta har redan diskuterats och det finns många bra tips...

/H

ManoleteSTHLM

Citat från: Gurty skrivet onsdag 27, November 2013, 08:14:50
Hej allihopa!

Jag är faktiskt väldigt ny inom silverdelen. Har hela tiden koncentrerat mig på guld och har byggt upp en mängd guld i form av tackor. Men nu tänkte jag även införskaffa lite silver till samlingen och skulle därmed vilja ha tips på vad man egentligen bör köpa och varifrån?

Jag tycker t.ex. att det verkar vara intressant med mynt, men jag vet ingenting om det. Finns det någonstans man kan läsa om de olika mynten, vilka som gäller som betalningsmedel i andra länder, varför man ska just dem osv? Kunskap helt enkelt om silver och vad man bör köpa.

Annars har jag även sett att det finns tackor, men hade ju varit lite roligt att ha lite samlarmynt också. Isåfall skulle jag vara intresserad av att handla på forumet också.  :)

Jag tycker att du skall lägga ditt krut på de tre vanligaste mynten (Maple Leafs, Eagles & Filharmoniker). Filharmoniker och Maples är billigare än Eagles och därför förordar jag de två. Först stacking och sedan när en något så när tillfredsställande mängd har uppnåtts kan du dutta på med några mer exotiska mynt/tackor. Det är mina iaf mina tankar.

Sedan kan det vara värt att sätta fart med beställningarna - momssatsen höjs med 12% (från 7 till 19) i Tyskland efter nyår och förmodligen tvingas Estland också att införa moms på det nominerade silvret. Att beställa från Estland eller Tyskland? Om du beställer mycket mynt så brukar det kunna bli ungefär lika dyrt i en jämförelse mellan libertysilver.ee och Heubach - på beställningar över 30.000 så är Libertysilver billigare men tar längre tid men har också en betydligt bättre kundservice. Heubach kundservice är ett skräckexempel på kundvård och rent allmänt så förvånas man över den tyska inkompetensen gällande språkkunskaper och IT. Bilden av den maskinellt och effektivt arbetande tysken kan ni glömma - hur deras industri är i absolut världstopp är en gåta.

2818181

Det vanliga svaret är att man bör fundera över varför man vill köpa silver. Först därefter så kan man svara på vad man bör köpa.
Vill man ha så mycket silver som möjligt för sina FIAT, eller siktar man på utseende, "exklusivitet" och ett numismatiskt mervärde.

De flesta brukar blanda sin egen personliga mix av de båda. Personligen så uppskattar jag när man kryddar sin anrättning. Man överlever givetvis på endast pasta, men det blir inte särskilt kul ;)
Och som ManoleteSTHLM påpekar, så är det givetvis bra att försöka shoppa lite innan nyår.

Lycka till med dina inköp.

Guld500

Ett tips till: Om du skall handla från Tyskland innan nyår så kan det vara bra att kolla så att din leverantör inte har fyllt upp kvoten till Sverige, innan du lägger en beställning.

machinshin

Citat från: Guld500 skrivet onsdag 27, November 2013, 15:41:28
Ett tips till: Om du skall handla från Tyskland innan nyår så kan det vara bra att kolla så att din leverantör inte har fyllt upp kvoten till Sverige, innan du lägger en beställning.

När man handlar på exempelvis Heubach, så står ju vilken momssats som valts beroende på din leveransadress.  På så sätt så bör man väll vara rätt så säker på att man inte åker på 19 % eller ?

Guld500

Citat från: machinshin skrivet onsdag 27, November 2013, 17:52:07

När man handlar på exempelvis Heubach, så står ju vilken momssats som valts beroende på din leveransadress.  På så sätt så bör man väll vara rätt så säker på att man inte åker på 19 % eller ?

Blanda inte ihop momsen med kvoten.
19% moms är först efter årsskiftet.
Tyska handlare har även en maxkvot(mängd) av silver som dem får sälja till respektive land, per år, och den kan vara uppnådd i slutet på året.

machinshin

Citat från: Guld500 skrivet onsdag 27, November 2013, 18:20:35
Citat från: machinshin skrivet onsdag 27, November 2013, 17:52:07

Blanda inte ihop momsen med kvoten.
19% moms är först efter årsskiftet.
Tyska handlare har även en maxkvot(mängd) av silver som dem får sälja till respektive land, per år, och den kan vara uppnådd i slutet på året.

Jaha ok,  har hela tiden trott att det varit momsen som höjts efter att kvoten uppnåtts.  Men nu när jag tänker efter så låter det ju orimligt =)

Tack för rättelsen.

Bm7

Japp, precis nu klarat av beställning från Liberty Silver i Estland. Förstår inte varför man skall krångla med Tyskland så länge det gäller standardmynt. I mitt fall 100 Harmoniker a 151:- st. Med frakt 157.44 per mynt. Helt ok pris tycker jag. Ett tips om ni skall beställa därifrån är att ta lite fler mynt.
Första fraktsatsen är upp till 25 mynt, andra upp till 50 mynt, men från ca 70 kan man gå upp till ca 140 mynt för runt 67 Euro.

Silver

Citat från: Bm7 skrivet onsdag 27, November 2013, 20:08:41
Förstår inte varför man skall krångla med Tyskland så länge det gäller standardmynt.

Utbudet är ju klart bredare i Tyskland. Men jämför man exempelvis en Eagle, som verkligen är ett "standardmynt" så  kostar det just nu från första myntet hela 166 kr hos ls.ee medan man kan få det för 160 kr inklusive 7% moms i Tyskland!

Bm7

Ok Silver, skall erkänna att jag inte riktigt fått koll på de Tyska sidorna, kan ha med språket att göra... Trodde Estland var billigast rakt av när det gällde de vanligaste mynten. Tackar för tipset.

2818181

Om man tycker det är krångligt eller ej beror förmodligen endast på ens språkkunskaper. Det finns ett flertal sidor som går att få på engelska om så önskas. Annars så kan du köra sidorna genom Google translate eller fråga här om det är något frågetecken.
Jag har faktiskt aldrig beställt från Estland då jag oftast vill komplettera mängd med några mer 'udda' mynt, och på den punkten är Tyskland överlägset. Dessutom så har de varit klart billigare på guld vid mina senaste beställningar.
Mitt tips är att gå in på gold.de, välj önskad metall och klicka sedan på det mynt du vill köpa. Kolla vilket mynt som är billigast och klicka på "direkt zum Anbieter", för att komma till direkt till resp. erbjudande.
Om du inte hittar fraktpris så kan du göra en provbeställning och se vad det blir.
Efter lite klickande så hittar man säkerligen några handlare som passar ens egna krav.

Tips 1.
Glöm inte att klicka på "Weitere Silbermünzen" på gold.de, om du är intresserad av att bredda utbudet i din stack. Här hittar du lite mer samlarmynt. Det finns även " Weitere Goldmünzen".

Tips 2.
Även om det är bra att ha 1 oz mynt, så kan det även vara idé att kolla på 1 kg Lunar II eller Kookaburra. Dessa kan ibland säljas till pris lika/under motsvarande bullionmynt. Då kan man eventuellt även få ett numismatiskt mervärde vid en framtida försäljning.
Dessutom är de rätt så maffiga att hålla i handen :)

Bm7

2818181
Tack, det är sådana svar som gör att man vill vara kvar i ett forum!
Skall kolla in gold.de och se om jag kan fräscha upp skoltyskan.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane