PKU-registret - Är du också DNA-registrerad av staten?

Startat av trolljägarn, tisdag 26, November 2013, 20:38:26

Föregående ämne - Nästa ämne

trolljägarn

Då både konspirationsteoretiker, regimkritiker, maktkritiker och vanliga människor med sunt förnuft och historiskt perspektiv på samtiden är talrika på forumet vill jag dela med mej av följande. Kanske känner ni redan till detta, men för mig var det en obehaglig överraskning. Det rör sig alltså om konventionell fakta, inte om någon konspirationsteori. http://sv.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

I PKU-registret registreras blod från alla nyfödda, och så har man gjort sedan sextiotalet. Enligt uppgift sträcker sig dock registret endast bak till 1975 och fram till idag, men registreringar innan 1975 förekommer. Det ska ha varit med hjälp av detta register man fick tag på Anna Lindhs mördare. Kort och gott, ett DNA-register där vanliga hederliga ostraffade medborgares DNA finns registrerat. Än så länge är åtkomsten till detta register (officiellt) begränsat, men jag litar inte på att det är det i all framtid. Det borde inte du heller göra. De som för inte länge sedan sade att FRA-lagen kunde ändras i framtiden till att omfatta all inrikes trafik och därmed tillåta övervakning av alla som befinner sig inom Sveriges gränser utskrattades som konspirationsteoretiker. Idag är det verklighet.

http://www.friatider.se/nastan-alla-svenskar-under-39-i-dna-register-sa-gar-du-ur

Man kan dock (än så länge) begära utträde. Längst ner i ovanstående artikel finns en länk till blanketten man ska skicka in. Jag har skrivit ut den och ska skicka in den imorgon bitti.

Registret hade säkert ett gott syfte när det startades, men jag tror risken är mycket stor att det missbrukas mot de registrerades intressen i framtiden.

Trevlig kväll / Trolljägarn

Bm7

När man föder barn får man frågan om barnets DNA kan lagras i registret, vi sade nej. Absolut utan tvekan självklart, visa mig en stat som har använt register för att hjälpa och underlätta för befolkningen.

Fiat de Lux

@Trolljägaren

Vilka argument har du emot ett DNA register , exakt. Jag förstod inte riktigt inlägget ...

Frederyck

En anekdot i sammanhanget: TV-serien X-Files hade som en av sina sub-plots att USAs regering lagrade DNA från alla medborgare utan deras vetskap i ett register.

Frederyck

DNA-registret har dock haft en del goda egenskaper förutom jakt på mördare och våldtäktsmän. De svenska (eller iallafall fd svenska) läkemedelsföretagen har haft stor nytta av det i sina kliniska tester för nya läkemedel.

Guld500

Det är inte ett DNA-register. Det är blod som är är sparat, det är en jäkla skillnad.
Man kan alltså inte ta DNA från en brottsplats och söka efter person i PKU-registret.
DNA måste utvinnas från blodet först, och det tar normalt flera veckor. Man måste alltså veta vem man söker efter först.

trolljägarn

Citat från: Fiat de Lux skrivet onsdag 27, November 2013, 02:16:02
@Trolljägaren

Vilka argument har du emot ett DNA register , exakt. Jag förstod inte riktigt inlägget ...
Att stater historiskt sett inte varit att lita på, och därför kan de mycket väl hitta på fanstyg i framtiden också. Ju mer medel de har för att kontrollera befolkningen när så sker, desto sämre är det. Tänk dig dåtidens diktatorer, med nutidens teknik. Tänk dig Hitler med ett DNA-register, eller Stalin med ett FRA.

Citat från: Guld500 skrivet onsdag 27, November 2013, 09:43:45
Det är inte ett DNA-register. Det är blod som är är sparat, det är en jäkla skillnad.
Man kan alltså inte ta DNA från en brottsplats och söka efter person i PKU-registret.
DNA måste utvinnas från blodet först, och det tar normalt flera veckor. Man måste alltså veta vem man söker efter först.
Kanske har jag fel, men om inte DNA fanns registrerat hur kunde de då hitta Anna Linds mördare utifrån DNAt på kniven? Hade de honom på kornet redan, och kollade DNAt i blodet som fanns registrerat i hans namn?

SoulCrew

Ja, de grep ju en kille först, nån jyrgårdshuligan som satt häktad ett tag. När de riktade in sig på Mijalo Mijalovic eller hur det nu stavas så ville de vara säkra på att det var rätt kille innan de skickade in NI.

Edit.
Eller ja, det var i varje fall så journalister återgav vad polisens talesman ska ha sagt till dem så det stämmer förmodligen inte nödvändigtvis med verkligheten. Alls.

Guld500

Citat från: trolljägarn skrivet onsdag 27, November 2013, 22:28:05
Hade de honom på kornet redan, och kollade DNAt i blodet som fanns registrerat i hans namn?

Ja, så gick det till.
Dessutom krävs det specialfall, typ mord på utrikesminister, för att få tillstånd att utvinna DNA från PKU-registret.
Det är inte så farligt som du tror.  :)

Robs

Eftersom jag gjort lumpen var jag ganska säker på att jag var med där. 
Sverige har haft allmän värnplikt sedan 1901 så det är nog mycket blod.
Svensk sjukvård och läkemedelsföretag har gjort stora framsteg genom detta men till vilka säljs dessa uppgifter av staten. Allt amerikanskt är ju alltid ett självklart ja av staten så frågan är väl mest hur stor spridningen är över världen..

Konspiration: Eftersom fler och fler rättmätiga obesvarade frågor numera kallas för konspirationsteorier. Styrs vi av vampyrer som behöver blod?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane