S&S Liberty silver?

Startat av Bm7, fredag 22, November 2013, 14:30:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Bm7

Signaturen SE-Bullion säljer hemgjutna silvertackor på Tradera, märkta 999 och S&S Liberty Silver. Har inga dåliga omdömen men det känns inte riktigt ok. Råkade lägga bud innan jag började tänka... Hur garanteras silverhalt, någon som känner till dem?

mega_n

Citat från: Bm7 skrivet fredag 22, November 2013, 14:30:29
Signaturen SE-Bullion säljer hemgjutna silvertackor på Tradera, märkta 999 och S&S Liberty Silver. Har inga dåliga omdömen men det känns inte riktigt ok. Råkade lägga bud innan jag började tänka... Hur garanteras silverhalt, någon som känner till dem?

Eftersom de inte är ett känt företag så får du antingen lita på deras ord eller själv analysera tackorna( lämna in till labb för stickprov eller nedsmältning och affinering) för att vara säker. Alternativt kan du lita på någon annan som säget sig ha analyserat och kontrollerat innehållet.

Men det skulle inte förvåna mig om de var helt OK...

/H

dredge

Det finns inlägg i tråden "Oseriösa säljare på Tradera" om de "hemmagjorda"
tackorna - fast inget egentligt om att säljarna (2 olika) faktiskt är oseriösa.

Konstig affärsidé ifall det är .999 silver i tackorna, fast det kanske finns
rent silverskrot som är så billigt att det lönar mödan att stöpa om till stämplade tackor????

Säkrare att välja tackor rån seriösa aktörer eller varför inte cirkulerade
silvermynt.

Sarek

Så här står det i objektsbeskrivningen:
"Silvret är från Valcambi Suisse. Vi smälter sedan ner det till unika silvertackor."

Jag skulle inte vilja säga att "unik" i det här fallet är lika med värdefullt. Tittar man på bilden i auktionen i fråga så är det väl ett unikum av amatörmässighet. Men tydligen så finns det folk som vill ha dessa.

Det är mycket möjligt att det är rent silver som de har använt sig av. Men det går ju inte att utfärda något slags certifikat på tackan om man inte har verifierade analyser gjorda. Så när någon sedan skall sälja detta i andra och tredje hand så vet jag inte vad man skall luta sig mot.

Brök

Jag tycker faktiskt att deras tackor är ganska coola, men jag skulle aldrig köpa någon, eftersom silvervärdet är omöjligt att garantera. S&S har förresten även sålt hemstöpta silverpellets på Tradera, kanske för att ladda hagelbössan med när vampyrerna anfaller.

Silver_Neo

För mig ringer flera varningsklockor, 1:Varför har dom två olika profiler på tradera för att sälja samma saker? 2:Varför smälta ner Valcambi silver för att göra egna tackor i extremt dåligt utförande?(Dom har inte använt riktiga formar utan något hemma gjort) 3: Ett företag säljer knappast sitt spill till amatörer eller andra fabriker  då dom smälter om det till sinn egna produktion. 4: Hur ska man kunna sälja vidare tackorna? Man vet inte kvaliteten och dom är ju grasliga att titta på.

Såg en tråd på LS's forum där dom försökt göra reklam.

Vad jag vet så behöver man certifikat ifrån Staten för att kunna få stämpla ädelmetaller oavsätt vad för halt det är i?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane