Varför silver?

Startat av proof, Måndag 18, November 2013, 21:15:43

Föregående ämne - Nästa ämne

proof

Hejsan svejsan!

Nu är det så att jag har ett visst antal kronor på ett överförmyndarspärrat konto. En del av dessa pengar vill jag överföra till ett icke spärrat konto för att sedan investera i fysiskt silver. Överförmyndarnämnden vill nu att jag ska övertyga dem om varför jag valt att just investera i fysiskt silver, då de icke har hört något liknande förut om silver  :o .

Jag skulle vara väldigt tacksam om ni skulle kunna tipsa mig om hur jag ska övertyga dessa personer om varför silver är en bra investering, till skillnad från t.ex att sätta in pengarna på ett sparkonto med hög ränta.

Mina skäl till investering i fysiskt silver är bl.a. att jag inte har förtroende för banken med mina pengar, men det blir nog svårt att förklara för överförmyndarnämnden...

Guld500

Citat från: proof skrivet Måndag 18, November 2013, 21:15:43
....till skillnad från t.ex att sätta in pengarna på ett sparkonto med hög ränta.....

Där har du en anledning, det finns inga sparkonton med hög ränta idag.
Du får max 2,5% i ränta om du skall ha fria uttag och bankgaranti, lite högre om du binder kapitalet.

proof

Kan säga att jag har skickat in ett brev nu och väntar på svar. Förhoppningsvis blir det ett godkännande  ;)

maggan

tror jag inte, tyvärr. överförmyndarna ska väl skydda dig mot dig själv? väljer du då en udda lösning lär de inte gå med på det. ser fram emot en rapport som jag hoppas låter annorlunda.

sextio8

Om du har överförmyndare som godkänner ädelmetallsköp, får du i så fall förvara metallerna själv?

proof

Har inte fått svar ännu. De var ganska skeptiska kring det hela och därför ville de ha ett brev med lite mer info. Jag börjar själv tro att det inte kommer gå igenom. I såna fall, vet ni om de kan kräva att se bevis av köp dvs kvitton eller sånt? Skulle man kunna kanske påstå att man vill köpa en dator, mobil eller nåt sånt? Kommer de vilja se kvittot?

Citat från: sextio8 skrivet torsdag 21, November 2013, 15:51:01
Om du har överförmyndare som godkänner ädelmetallsköp, får du i så fall förvara metallerna själv?

Det vet jag inte ännu, men får se om de tar upp förvaringsfrågan sen.

Silver_Neo

Citat från: proof skrivet torsdag 21, November 2013, 21:42:01...

Ska dom lämna ut en större summa pengar(mer än i normala fall) till dig så vill dom nog se kvitto på att du har köpt det du har sagt att du ska köpa annars kommer det ju inte finnas något tillit till dig framöver. Dom själva måste väl också kunna redovisa vad pengar går till?

SoulCrew

Det har varit lite si och så med det där så därför har dom blivit rätt kontrollerande nu. Däremot är väl policyn lite att man ändå har rätt att känna att man har pengar om man nu har det. Jag har svårt att se att de begär ett kvitto på en dator eller så. En släkting till mig lät sina barn som står under överförmyndare köpa silvermynt när de sett en del av mina och hon har inte fått nåt skit för det såvitt jag vet. De lär inte släppa till alla pengar men så länge det är för en liten del borde det vara rätt lugnt. Det är ju trots allt inte godis du vill köpa..

proof

Citat från: Silver_Neo skrivet torsdag 21, November 2013, 22:41:05
Citat från: proof skrivet torsdag 21, November 2013, 21:42:01...

Ska dom lämna ut en större summa pengar(mer än i normala fall) till dig så vill dom nog se kvitto på att du har köpt det du har sagt att du ska köpa annars kommer det ju inte finnas något tillit till dig framöver. Dom själva måste väl också kunna redovisa vad pengar går till?

Hur mycket räknas som en större summa pengar? Pratar vi över 100.000kr eller över 10.000kr?

Silver_Neo

Citat från: proof skrivet Söndag 24, November 2013, 01:04:28
Hur mycket räknas som en större summa pengar? Pratar vi över 100.000kr eller över 10.000kr?

Dom har säkert guidelines att gå efter, dom måste väl kunna intyga att dom själva inte använder en klients pengar därför lär större köp utöver det vanliga(tex om man får en fast månadssumma) krävas kvitto på.

Googla tex  'övermyndare måste kunna visa kvitto' m.m. Jag vet inte hur det funkar själv men känns logiskt att dom måste kunna visa upp kvitton för pengarna som försvinner ifrån kontot.

proof

Jag har fått deras  beslut nu och tyvärr så vart det ett avslag. De anser inte att placering av mina pengar motsvarar lagens krav på placering och användning av pengarna. Dessutom ser de inte hur det är möjligt att genomföra en sådan transaktion så att de sedan kan konstatera att tillgångarna förvaras tryggt i mitt namn.

Tycker ni det låter rimligt? Jag anser ju att silver är mycket säkrare investering än till exempel aktier eller till och med banksparande. Jag vill ju spara mina pengar på bästa sätt om ni förstår vad jag menar.

Hur skulle jag kunna övertyga om att detta är en bra "investering" och samtidigt lösa förvarings problemet. Gud vad mycket det ska lekas barnvakt över mina egna pengar  :'(

mega_n

Citat från: proof skrivet tisdag 07, Januari 2014, 22:23:36
Jag har fått deras  beslut nu och tyvärr så vart det ett avslag. De anser inte att placering av mina pengar motsvarar lagens krav på placering och användning av pengarna. Dessutom ser de inte hur det är möjligt att genomföra en sådan transaktion så att de sedan kan konstatera att tillgångarna förvaras tryggt i mitt namn.

Tycker ni det låter rimligt? Jag anser ju att silver är mycket säkrare investering än till exempel aktier eller till och med banksparande. Jag vill ju spara mina pengar på bästa sätt om ni förstår vad jag menar.

Hur skulle jag kunna övertyga om att detta är en bra "investering" och samtidigt lösa förvarings problemet. Gud vad mycket det ska lekas barnvakt över mina egna pengar  :'(

Inte lika bra som att ha silvret i handen kan vara en bra tjänst som Goldmoney eller liknande. De är välkända och seriösa och håller silvret åt dig men nackdelen är att du inte kan kela med silvret ;-)

/H

proof

Citat från: mega_n skrivet tisdag 07, Januari 2014, 22:27:07
Citat från: proof skrivet tisdag 07, Januari 2014, 22:23:36

Inte lika bra som att ha silvret i handen kan vara en bra tjänst som Goldmoney eller liknande. De är välkända och seriösa och håller silvret åt dig men nackdelen är att du inte kan kela med silvret ;-)

/H
Jo jag tänkte på det, men då när man vill ha sitt silver hemskickat så behöver man betala den förfärliga skatten också.

Fiat de Lux

@proof

Du har inte tänkt att satsa på Guld istället ,nu när du fått avslag på silver ? 

Silver_Neo

Om du skaffar ett kassaskåp och ger dom nyckeln? Då har dom ju fortfarande kontroll över dina tillgångar och du har ditt silver/guld.
Se till att köpa det begagnat med dubbla nycklar så kan du ju alltid behålla en nyckel utan att säga något. Du kan ju dock inte köpa eller sälja något då men du kan ta ut och kela med dom som du vill.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane