Köpa i USA

Startat av maggan, torsdag 14, November 2013, 17:17:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Arg

Citat från: maggan skrivet lördag 16, November 2013, 15:02:30
Slutsatsen blir med andra ord, ta med silvret i handbagaget. Då återstår frågan om säkerhetskontrollen i USA kan skvallra till tullen i USA för olaga pengasmuggling eller vad för brott man kab tänkas begå.

Har också funderat på det många gånger. Särskilt när man rest Norge-Sverige.
Men har ingen aning.

machinshin

Lite OT   men en liten parantes ang gränsen Norge-Sverige.   Det är "nästan" enbart som tullen kollar bilar in till Norge och inte tvärt om.  Och kör du en svensk bil så blir du väldigt ofta förbisläppt.  Det Norska tullen är ute efter är sprit osv.  Har aldrig blivit stoppad av svenska tullen på väg hem ifrån Norge.  Verkar som sagt vara mest den Norska tullen som vill kolla norska bilar på väg hem.

kristensson

Citat från: SoulCrew skrivet fredag 15, November 2013, 23:23:53
kristensson

Mitt svar var alltså, även om det inte var tydligt, ett avrådande från att ta ut pengar i ATM:s och söka alternativa vägar. Om det nu går att betala via internetbank i USA så är ju det ett utmärkt alternativ även om jag inte har personlig erfarenhet av det så jag vet inte hur möjligt det är.

Litet förtydligande:
Är du i utlandet USA, Tyskland, Danmark eller liknande så går du in på din egen intenetbanks sida och utför en "internationell" banköverföring.
Dock är inte alla valutor valbara, vilket man ska kolla innan.
Kan även vara lämpligt om man som en del gör åker till Tyskland och köper en beg. bil

SoulCrew

Kristensson

Jo, jag förstog hur du menade men jag visste inte att de godtog det som möjlighet i USA.

maggan

Frågan är ju också hur lång tid det tar innan pengarna kommer fram?

kristensson

Citat från: maggan skrivet Söndag 17, November 2013, 21:37:40
Frågan är ju också hur lång tid det tar innan pengarna kommer fram?

Gå in på bankenes internetsida där står det beroende på vilken tid på dygnet du gör överföringen och när då beloppet kommer fram.
Vet inte om det skiljer på olika banker, annars kan man ju slå dom en signal och fråga.

Senast gjorde jag en överföring på morgonen och den var framme efter lunch.
Det var till Danmark, jag köpte av vad som framgick av stora dryckestråden Porter.

Silver_femkrona

Hoppas jag får "låna" tråden till en fråga: Vad är anledningen till att köpa i USA? Är urvalet större generellt sätt? Tidigare release av specifika mynt/medaljer? -Något man inte får missa om man ändå reser regelbundet?

SoulCrew

Urvalet är säkert större på en del mynt, andra inte. Men den stora anledningen är priset, silver momsbefriat.

Sverre

Citat från: SoulCrew skrivet tisdag 07, Januari 2014, 23:03:14
Urvalet är säkert större på en del mynt, andra inte. Men den stora anledningen är priset, silver momsbefriat.
Men man får väl i alla fall betala moms och tull när tar med silvret hem till Sverige?

maggan

Givetvis går man genom röda korridoren i tullen och ber att få betala moms och tull vid hemkomst.
För att verkligen vara på den säkra sidan brukar jag även skicka in en redovisning till skattemyndigheten inför en ev. framtida förmögenhetskatt.
;D

Silver_femkrona

Vad får dig att handla i Staterna Maggan? Vad jag förstår blir det inte någon större skillnad i pris efter moms och tull...

Guld500

Citat från: maggan skrivet onsdag 08, Januari 2014, 10:33:39
Givetvis går man genom röda korridoren i tullen och ber att få betala moms och tull vid hemkomst.
För att verkligen vara på den säkra sidan brukar jag även skicka in en redovisning till skattemyndigheten inför en ev. framtida förmögenhetskatt.
;D

OBS, ironi.  :)   @Silver_femkrona

Silver_femkrona

Haha - lite för stor respekt så vettet försvinner  :-[

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane