Köpa i USA

Startat av maggan, torsdag 14, November 2013, 17:17:01

Föregående ämne - Nästa ämne

maggan

Om jag köper en monsterbox i USA när jag är där, vad kan mina problem bli då? Tullen i sverige vill givetvis att jag ska tulla varorna.
Tullen i USA bryr de sig om exporten?
Får jag ta in motsvarande en monsterbox i valuta utan att deklarera för det in i USA?
Kan jag ta ut pengar på "bankomaten" i USA och därmed "automatiskt" deklarera att jag gör av med mycket pengar inom landet?
Kan jag ta varorna som handbagage på planet? Vad kommer säkerhetskontrollen säga?
Att det blir övervikt på handbagaget är i mina ögon inget problem, då silver inte "ser tungt ut" alltså kommer inte flygbolaget bry sig.

2818181

Citat från: maggan skrivet torsdag 14, November 2013, 17:17:01
Kan jag ta varorna som handbagage på planet? Vad kommer säkerhetskontrollen säga?
Att det blir övervikt på handbagaget är i mina ögon inget problem, då silver inte "ser tungt ut" alltså kommer inte flygbolaget bry sig.
Våra erfarenheter från Sweaprojektet är att staplade silvermynt på rad är misstänkt likt någon form av bomb i röntgen :D
Så chansen att komma på flyget utan genomsökning av väskan är förmodligen mikroskopisk. Vi delgav säkerhetskontrollen vårt önskemål om att en eventuell kontroll skulle göras i enskilt rum (vilket även blev fallet). Vi ville ju inte att någon buse skulle stå och titta medans vi radade upp allt glitter vid bandet.
Personalen upplyste oss f.ö. om att detta var ett relativt sällsynt, men ändock vedertaget förfarande hos resenärer med värdefullt bagage.

Vi valde dessutom att flyga med British Airways, då de hade 23 kg som lägsta maxgräns för handbagaget. Mot en mindre avgift så har jag för mig att man dessutom kunde ta med dubbelt så mycket.
Det är ju bra med så lite uppmärksamhet som möjligt, därför ansåg vi det extra viktigt att följa regelverket till punkt och pricka.

SoulCrew

Bär du in sedlar över en viss mängd som jag inte minns nu (10 000 dollar kanske?), så ska det deklareras. Tar du ut i ATM:s så finns det begränsningar, både per uttag (350 dollar var det lägsta jag stött på) och hur mycket du kan ta ut under en begränsad period. Den senare sätts av din kortutfärdare. Dessutom får du betala en avgift till den amerikanska banken på kanske 4-10 dollar beroende på bank och vart du gör det. Beroende på vad du har för kort så KAN dessutom din bank ta en avgift på dina uttag, det brukar vara en procentsumma av uttaget dock minst 40 kronor, något i den stilen i varje fall. Använder du kreditkort vid kontantuttag kan dessutom ränta tillkomma.

kristensson

Citat från: SoulCrew skrivet torsdag 14, November 2013, 20:58:40
Bär du in sedlar över en viss mängd som jag inte minns nu (10 000 dollar kanske?), så ska det deklareras. Tar du ut i ATM:s så finns det begränsningar, både per uttag (350 dollar var det lägsta jag stött på) och hur mycket du kan ta ut under en begränsad period. Den senare sätts av din kortutfärdare. Dessutom får du betala en avgift till den amerikanska banken på kanske 4-10 dollar beroende på bank och vart du gör det. Beroende på vad du har för kort så KAN dessutom din bank ta en avgift på dina uttag, det brukar vara en procentsumma av uttaget dock minst 40 kronor, något i den stilen i varje fall. Använder du kreditkort vid kontantuttag kan dessutom ränta tillkomma.

Ett enkelt sätt att betala utomlands är att där logga in på sin internetbank och göra en internationell överföring från sitt egna konto till säljarens konto.
Vill minnas att begränsningen är 150.000kr. Dessutom får man också en bättre kurs än att gå via sedlar
Då behöver man inte bära med sig pengar eller stå och göra "dutt" uttag i någon ATM

machinshin

Bra tips på hur man skall betala. Men fortfarande inte något svar på vad som sker ifall man lägger en monsterbox i resväskan =)

lordsinner

Säkerhetskontroll är ingen tull,  dock mycket metall stapplade på varandra resulterar att man ser inget just där det ligger och man måste kolla manuellt i båset om så önskas. Mer intressant är när du landar och skall gå  ut om tullen reagerar då,  om inte så slipper  du ;)  Så det är lite gamble...

2818181

Citat från: machinshin skrivet torsdag 14, November 2013, 23:48:10
Bra tips på hur man skall betala. Men fortfarande inte något svar på vad som sker ifall man lägger en monsterbox i resväskan =)
Om du med resväska menar incheckat bagage, då skulle jag inte rekommendera det. Utöver stöldrisken så ser det ut som du har 25 st. dynamitgubbar i väskan på röntgen. Då är det nog bättre att köpa en trisslott, än att hoppas på att den
väskan förblir orörd :)
Och om man ändå vill skicka glittret i lastutrymmet så bör man ha ett TSA-lås, så att man slipper att få väskan uppbruten.
Vi valde som sagt handbagage för att ha kontroll hela vägen.

Vad de gäller storleken på värdet, så rekommenderar jag att kontakta tullen. De kan upplysa om vad som gäller. Jag har för mig att du behöver deklarera för värden över 10000 euro. Dessutom så måste du kunna styrka att du är den rättmätiga ägaren (kvitto e.d.). Annars så kan de beslagta silvret.

maggan

oron för svenska tullen är 0 då jag givetvis anmäler mig i luckan och betalar tull och moms.
röntgas verkligen incheckat bagage? har aldrig hört om någon som fått stulet delar av sitt bagage, i och för sig skickar väl folk sällan med värden för 80kkr.
oron är mest den amerikanska säkerhetskontrollen samt ev. kontroller av utförsel.

Frederyck

Citat från: maggan skrivet fredag 15, November 2013, 16:52:54
oron för svenska tullen är 0 då jag givetvis anmäler mig i luckan och betalar tull och moms.
röntgas verkligen incheckat bagage? har aldrig hört om någon som fått stulet delar av sitt bagage, i och för sig skickar väl folk sällan med värden för 80kkr.
oron är mest den amerikanska säkerhetskontrollen samt ev. kontroller av utförsel.

Jag har en affärsbekant som blev av med en Apple TV från sin incheckade väska på en flight från Newark till Schiphol. Huruvida den upptäcktes via röntgen eller om nån personal bara "kollade efter" i hans väska vet jag inte. Jag skulle personligen aldrig checka in bagage med så stort värde.

Men visst röntgas incheckat bagage. Hur skall man annars kunna upptäcka bomber eller anthrax-kapslar?

2818181

Citat från: maggan skrivet fredag 15, November 2013, 16:52:54
röntgas verkligen incheckat bagage?
Ja, annars är det väl bara för all världens jihadister att fylla upp väskorna med sprängmedel. Då behöver de ju inte ens åka med planet själva.

Även om stöldrisken är relativt liten, så finns det exempel på såväl insidestölder som på avhämtningsbandet.

Det handlar väl bara om man är beredd att ta den risken.

lordsinner

All baggage kollas dvs 100% incheckat samt hand baggage! 

SoulCrew

kristensson

Mitt svar var alltså, även om det inte var tydligt, ett avrådande från att ta ut pengar i ATM:s och söka alternativa vägar. Om det nu går att betala via internetbank i USA så är ju det ett utmärkt alternativ även om jag inte har personlig erfarenhet av det så jag vet inte hur möjligt det är.

maggan

Citat
röntgas verkligen incheckat bagage?
Ja, annars är det väl bara för all världens jihadister att fylla upp
väskorna med sprängmedel. Då behöver de ju inte ens åka med planet
själva.
planet lyfter inte med incheckat bagage utan att passageraren är med. jag satt bredvid en som inte kom med men som hade bagage med. flygbolaget var inte glada på hans kompis som ville ha med extra bagage "gratis". till slut packade de ur planet igen och lämnade väskan på marken.

2818181

Citat från: maggan skrivet lördag 16, November 2013, 09:24:33
planet lyfter inte med incheckat bagage utan att passageraren är med.
Ok, då måste jihadisten åka med personligen om han packat väskan full med sprängmedel :)

Skämt å sido, så får man nog räkna med att väskorna kommer att kontrolleras oavsett var i planet de befinner sig. Annars hade det blivit lite väl enkelt för den lömskare kategorin av passagerare.

maggan

Slutsatsen blir med andra ord, ta med silvret i handbagaget. Då återstår frågan om säkerhetskontrollen i USA kan skvallra till tullen i USA för olaga pengasmuggling eller vad för brott man kab tänkas begå.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane