Traderas osåltavgift 3 kr växer till 10 kr

Startat av dredge, tisdag 12, November 2013, 12:42:14

Föregående ämne - Nästa ämne

dredge

Tradera har aviserat höjning av avgiften för osålda objekt
från 3 kr till 10 kr.

Det påverkar kanske inte så mycket utbytet av dyrare objekt
(läs guld- silver) samlare och fantaster emellan, eftersom man
kan göra affärer gratis här på Forumet.

Handeln med en mängd andra samlarobjekt såsom frimärken, vykort, vinyl
och enklare mynt torde dock påverkas avsevärt när säljarna blir
debiterade 10 kr för objekt som inte blivit sålda.

Någon föreslog att man skulle kunna konkurrera med Tradera om
säljarna av samlarobjekt genom att starta en alternativ plats på
nätet, med lägre avgifter än Traderas.

Hur realistiskt låter det?

mega_n

Du menar typ som denna?
http://www.collra.com/

Vet dock inget om den eller dess avgifter... (update : verkar vara ungefär samma som Tradera dock...)

/H

PS. Men använd detta forum för PM istället för tradera så är det avgiftsfritt... DS.

Argentum

Man har fortfarande 100 annonser per månad innan avgiften tillkommer.

"Höjd osåltavgift fr.o.m 2013-12-01
Från och med 1 december höjs osåltavgiften från 3 kronor till 10 kronor. Som tidigare gäller osåltavgiften endast efter 100 avslutade annonser per månad."
http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1370

Tycker traderas provision på 9 % är dyr, särskilt när de dessutom har så mycket reklam på sidan. Flera försök har gjorts med gratis alternativ till Tradera, men ingen har ännu lyckats.

När jag kollade in Collra var de dyrare än Tradera och hade dessutom inte i närheten samma exponering emot potentiella köpare som Tradera. Verkar dömt att misslyckas.

moonlight81

Tycker främst deras provision är det som retar en mest, är ju bara storsäljarna som eventuellt drabbas av den höjda osåltavgiften. Vi får som sagt hoppas på bättre alternativ framöver, angående collra hittade jag inte ens mynt under deras mynt och frimärken avdelning  ???

Argentum

En positiv sak är att Tradera nu delar in Tackor i separata kategorier för Guld, Silver & Koppar.

Jag har aldrig förstått varför man köper Kopparbullion, särskilt inte i Sverige med 25% tillkommande moms. Vill man samla koppar så är det bara att klippa av och skala kablarna på all uttjänt elektronik i hushållet som gått sönder. Lägg sedan kopparn i en kartong och det blir snabbt ett troy oz.

Fantom

Citat från: Argentum skrivet tisdag 12, November 2013, 20:59:51
En positiv sak är att Tradera nu delar in Tackor i separata kategorier för Guld, Silver & Koppar.

Det är för lite kategorier egentligen och istället koppar dom skulle skriva "övriga" tackor åtminstone.

Fantom

Chat med Traderas kundservice :

[Renat] Hej,
Det var bra att ni delade Guld-silver tackor kategori och nu det blev (guld, silver och koppartackor), men varför gjorde ni inte kategori "investerings silver och guld mynt" eller bara "investerings mynt" (bullion-mynt)?
Andra frågan är : om jag vill sälja en palladium eller platina tacka (mynt) vilken kategori ska jag välja då? (det finns bara guld, silver, koppar) kunde ni inte göra en till kategori med till exempel "övriga tackor" åtminstone?
Tack!

[Jesper] Det finns en kategori om du går via Mynt och sedlar övrig tackor.
[Renat] Menar du Övriga medaljer?
[Jesper] Det ska finnas övrig tackor också
[Renat] nej, finns bara
Guldtackor
Koppartackor
Silvertackor

[Jesper] har du klickat dig in via Mynt och sedlar?
[Renat] ja
[Renat] sen?
[Renat] Du kanske menar klicka på Övrig, sen Tackor men då kommer bara 3 under kategorier guld, silver och koppar
[Renat] mynt sedlar-övrig-tackor-(guld, silver, koppar)

[Jesper] Ja precis det menade jag.              * ???
[Jesper] där du kan välja silver t.ex.            * ???
[Renat] ja, i vilken kategori ska jag sälja platina då ? :)
[Renat] eller bullion-mynt ?

[Jesper] Om du väntar lite ska jag kolla detta vad som är bäst för dig att välja
[Renat] ja, jag väntar; kolla vad är bäst kategori att välja för mig om jag vill sälja platina och palladium tackor + platina investerings mynt.
[Jesper] om du provar att lägga upp annonsen i övrigt så ska vi se om jag kan ändra det här.
[Jesper]  vi kan tyvärr inte ändra har jag upptäckt nu men om du absolut vill ha upp annonsen nu kan du lägga den i övrig övrigt bara där, jag kommer att ta vidare att det behövs fler kategorier        * ::) ???
[Renat] Om man lägger upp annonsen i övrig, då kommer varning att jag måste välja kategori också (tidigare var inga kategorier och alla annonserade i "guld-silver tackor" och det var hela tiden blandat kompott med koppar, titan, brons, silver, guld osv där, nu, när ni delade kategorier blev bättre, men ni glömde minst tre kategorier till: bullion-mynt; platina-palladium och övriga tackor)
[Jesper] det ska jag ta vidare
[Renat] men ska jag välja "guld" kategori om jag vill sälja platina än så länge?
[Jesper] Ja precis              * :P
[Jesper] är det något annat jag kan hjälpa dig med?
[Renat] nej, tack för det!

Sarek

Jag tycker att det var bra som det var innan. D.v.s. efter kategorin Mynt & Sedlar – Övrigt, så kom Guld & Silver. Jag tycker att man gott kan ha guldmynt och silvermynt och tackor i samma kategori. Sedan har man en egen kategori efter Mynt & Sedlar – Övrigt med Övriga metaller.

Vi hade ju påtalat tidigare till Tradera att vi inte ville ha alla övriga sorters metaller ihop med Guld & Silver, och när de nu ändrade så ändrade de enligt min menig på fel sätt.

Fantom

Citat från: Sarek skrivet torsdag 14, November 2013, 16:54:16
Jag tycker att det var bra som det var innan. D.v.s. efter kategorin Mynt & Sedlar – Övrigt, så kom Guld & Silver. Jag tycker att man gott kan ha guldmynt och silvermynt och tackor i samma kategori. Sedan har man en egen kategori efter Mynt & Sedlar – Övrigt med Övriga metaller.

Vi hade ju påtalat tidigare till Tradera att vi inte ville ha alla övriga sorters metaller ihop med Guld & Silver, och när de nu ändrade så ändrade de enligt min menig på fel sätt.

Jag håller med, nu blir det nästan omöjligt för nybörjare att hitta silvermynt Eagle eller Philarmonik (om man använder inte "sök" knappen), då man måste klicka på "mynt sedlar" - "övrig" - "tackor" - "silver". Dom gjorde det sämsta man skulle göra, det är ologisk att annonsera silver investeringsmynt i kategori "tackor", men var ska man annonsera investerings mynt då?  :-\

Fantom

Problemet är att alla koppar, brons osv annonser ligger fortfarande kvar i "guld-silver tackor" kategori, det ända dom ändrade enligt mig är att dom tog bort ordet "guld-silver" och lämnade kvar ordet "tackor"  >:(
Jag fattar inte hur det kan vara möjligt i ett så stort företag som Tradera, kunde dom inte titta hur det ser ut på EBAY ?!

Fantom

Du, Sarek, som har makt där, kan du ge en spark i rumpan till Tradera och förklara hur dom måste göra det på rätt sätt?! I alla fall de måste lämna kvar ordet "Guld-silver" så att folk ska förstå! >:(

Mange

Den logiska lösningen hade varit bullionprodukter i ädelmetall & bullionprodukter övriga metaller (basmetaller?), kanske dock under ett för gemene man mer lättförståeligt namn.
Dessa skulle dock vara två helt separata underkategorier i övrigt och inte som nu underkategorier till övrigt>tackor, därefter kunde man implementera separata underkategorier för de olika metallerna under respektive typ.

T. ex.

Bullionprodukter i ädelmetall
>Guld
>Silver
>Platina
>Palladium
>Övriga ädelmetaller

Bullionprodukter övriga metaller (alt. basmetaller)
>Koppar
>Zink
>Nickel
>Titan
>Övriga basmetaller

Eller nåt liknande.  :)

Sarek

Citat från: Fantom skrivet torsdag 14, November 2013, 17:47:41
Du, Sarek, som har makt där
Ha,ha, ja det lät bra det, men som Mange skrev så tycker jag att han är inne på rätt spår, men...
man får inte göra det för svårt för gemen man att hitta rätt, och jag tycker att vi utelämnar ordet "bullionprodukter". I stället har vi med, som Fantom skrev, namnet Guld & Silver, det tycker jag också är viktigt, och så sätter vi de tillsammans med övriga ädelmetaller.

Sålunda skulle vi få följande sökning:
Kategorier - Mynt & Sedlar – Övrigt – Guld & Silver & övriga Ädelmetaller
Samt för övriga metaller: Kategorier - Mynt & Sedlar – Övrigt – Övriga metaller

På övriga metaller kan de göra undergrupper om de vill, men i Guld & Silver & övriga Ädelmetaller avdelningen tycker jag inte man skall göra några undergrupper för det lilla annat än silver som läggs ut i den kategorien.

Fantom

Citat från: Sarek skrivet torsdag 14, November 2013, 18:36:44
Sålunda skulle vi få följande sökning:
Kategorier - Mynt & Sedlar – Övrigt – Guld & Silver & övriga Ädelmetaller
Samt för övriga metaller: Kategorier - Mynt & Sedlar – Övrigt – Övriga metaller

På övriga metaller kan de göra undergrupper om de vill, men i Guld & Silver & övriga Ädelmetaller avdelningen tycker jag inte man skall göra några undergrupper för det lilla annat än silver som läggs ut i den kategorien.

Samma problemet kvarstår, när jag började på Tradera då förstått jag inte varför säljer folk en guld tacka i huvud kategori : Mynt & Sedlar egentligen. Vad gör alltså en annons på guldtackan i Mynt & Sedlar delen typ.  :o
Jag förstått det sen när jag märkte att det fanns inte nå annat bättre kategori att välja, tyvärr.
Och det fanns inte fortfarande, däremot det blev bara sämre!

Men kan du, kära Sarek, skriva det till dom, dom brukar ju lyssna på dig (jag märkte det när du anmälde "oseriösa" annonser tidigare, så dom tog bort annonser på en gång, fast när jag anmälde och skrev till de, då fick jag alltid samma svar att de typ tar den fråga det vidare ... och inget mer hände). Du kan skriva även att det är fler medlemmar som är intresserad att Kategorier på Tradera ska vara rätt.
Det är egentligen enkelt att göra (maximalt 0,5 timme arbete för en data programmerare = ca. 500 kr kostnaden).

Sarek

CitatMen kan du, kära Sarek, skriva det till dom (Tradera)

Vi får låta mitt förslag till indelning ligga på "remiss" här till i morgon, så skall jag kontakta dem om detta.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane