Starta eget

Startat av arevaco, tisdag 29, Oktober 2013, 16:52:51

Föregående ämne - Nästa ämne

arevaco

Hej mina vänner.

Jag har funderat att starta min egen firma genom utbildning branschen. Jag jobbar som legitimerad spansklärare i en skola men jag orkar inte länge med. Jag tänker att bygga upp en hemsida för att bjuda på privatundersvisning eller läxhjälp i Skåne. Förlåt för min svenska men jag är spanjor.

Tycker ni att det är en bra idé?  :)

Med vänlig hälsning

Alejandro

kristensson

Är det vad du känner för så är det en god ide.

Det går ju alltid att smygstarta, typ kvällar helger eller hos olika folkbildningsföretag som kör kvällskurser

arevaco

Jag har redan 5 kunder som betalar 270 kr timme. Jag tycker att  genom att en bra hemsida skaffa flera kunder och jobba på min egen hand utan att vara helt beroende av en arbetsgivare. Till att börja min idé är att minska mitt arbetsschema gradvis av min tjänsten på min skolan.

Fantom

Citat från: arevaco skrivet tisdag 29, Oktober 2013, 22:24:28
Jag har redan 5 kunder som betalar 270 kr timme. Jag tycker att  genom att en bra hemsida skaffa flera kunder och jobba på min egen hand utan att vara helt beroende av en arbetsgivare. Till att börja min idé är att minska mitt arbetsschema gradvis av min tjänsten på min skolan.

Alltså, nu blev jag själv väldig intresserad att bli privat lärare :) Jag kan undervisa ryska språket (jag har djupa kunskaper i rysk språk, och kan mer än vanliga flesta rysk talade människor, då jag läste speciella ryska kurser när jag var ung), men när jag frågade alla skolor som finns i närheten, ingen ville ha mig där :)
Berätta gärna sen hur det blir med processen att starta eget :)

* Jag blev väldig imponerad att du får 270/timme. Jag får på mitt jobb endast 109 kr/timme (ca. 73 kr efter skatt), och jobbar väldig sällan (hotell-restaurang branschen), jobbar knappt 70 timmar per månad  :(, så jag tänker hela tiden byta jobb nu :)

SoulCrew

Går det verkligen runt att bara ta 270 i timmen? Skatter, egenavgifter osv lär väl äta upp mer än hälften och även om du har låga kostnader så kan det ändå inte bli mycket kvar?

silverfisken

Citat från: SoulCrew skrivet tisdag 29, Oktober 2013, 22:55:55
Går det verkligen runt att bara ta 270 i timmen? Skatter, egenavgifter osv lär väl äta upp mer än hälften och även om du har låga kostnader så kan det ändå inte bli mycket kvar?

1000 timmar ger via

enskild firma = 113838 kr

arevaco

arevaco

Hej! Det är många som är  intresserad att lära sig spanska och dessutom många elever behöver läxhjälp  eftersom det finns inte många duktiga spansklärare i skolan. Jag brukar erbjuda 2X1 för samma pris, mina kunder brukar vara två pensioner som vill flytta till Spanien eller sin dotter är gifta med en spanjor, två syskon som studerar spanska i skolan, etc.  Jag har kollat priset från konkurrensen och de skulle begära för samma tjänsten minst 600Kr per lektion.

Med vänlig hälsning
Arevaco

Frederyck

Citat från: arevaco skrivet onsdag 30, Oktober 2013, 08:07:45

Hej! Det är många som är  intresserad att lära sig spanska och dessutom många elever behöver läxhjälp  eftersom det finns inte många duktiga spansklärare i skolan. Jag brukar erbjuda 2X1 för samma pris, mina kunder brukar vara två pensioner som vill flytta till Spanien eller sin dotter är gifta med en spanjor, två syskon som studerar spanska i skolan, etc.  Jag har kollat priset från konkurrensen och de skulle begära för samma tjänsten minst 600Kr per lektion.

Med vänlig hälsning
Arevaco

Läxhjälp är ju nåt man kan få RUT-avdrag för vilket naturligtvis pressar priset mot slutkunden.

granlundii

Jag har rätt nyligen slutat studera så jag är inte van med så höga löner ännu, men jag reagerar lite negativt när jag hör om dessa som tar 500-1000kr timmen för arbeten som inte känns superavancerade... Vet inte om jag är den enda, men jag tycker snarare att lönerna är för höga än för låga idag, med lägre löner skulle man inte behöva höra om permitteringar och uppsägningar var och varannan dag, och arbetsbördan på de som nu får behålla sina jobb skulle förhoppningsvis minska när man har råd att anställa fler.

Med lärarjobb beror det ju på hur mycket förberedelser det är, men 270kr/h låter väl rätt bra! 

Frederyck

Citat från: granlundii skrivet onsdag 30, Oktober 2013, 08:30:54
Jag har rätt nyligen slutat studera så jag är inte van med så höga löner ännu, men jag reagerar lite negativt när jag hör om dessa som tar 500-1000kr timmen för arbeten som inte känns superavancerade... Vet inte om jag är den enda, men jag tycker snarare att lönerna är för höga än för låga idag, med lägre löner skulle man inte behöva höra om permitteringar och uppsägningar var och varannan dag, och arbetsbördan på de som nu får behålla sina jobb skulle förhoppningsvis minska när man har råd att anställa fler.

Med lärarjobb beror det ju på hur mycket förberedelser det är, men 270kr/h låter väl rätt bra!

Mja, inte direkt. Betänk att det inte är lönen efter skatt vi pratar om här, utan det företaget får in före skatt. Sociala avgifter tar 31,42%. Sedan tar kommunalskatten ytterligare i snitt 31,5% av det kvarvarande beloppet. Om du tjänar mer än XXX (orkar inte kolla upp det) blir det även statlig skatt.

Så 500 SEK * 0,6858 * 0,685 = 235 SEK per timme. Som konsult räknar man lite olika om sin beläggninsgrad, men att budgetera med högre än 65% är inte att rekommendera för att du skall kunna ta semester, vara arbetssökande delar av tiden osv (dvs att du inte har full beläggning i dina uppdrag). Som lärare behöver du dessutom tillbringa tid med att förbereda lektionerna som du inte får betalt för. Det blir ungefär 235 * 8 (timmar per dag) * 21 (ungefärligt antal arbetsdagar per månad) * 0,65 = 25 600 SEK efter skatt i månaden om vi pratar samma arbetstid som en heltidsanställd månadslönsarbetare har. Inte direkt lyxtillvaro på nåt sätt även om det inte är en jättedålig lön, dessutom är det en relativt osäker inkomst eftersom du hela tiden måste hitta nya kunder. (Och i verkligheten blir det inte så mycket eftersom du med stor sannolikhet slår över taket på att betala statlig inkomstskatt också.)

Visst, man kan alltid använda en hel del av de intjänade pengarna i företaget innan man betalar ut lön för att minimera skattemängden, men 500 spänn i timmen som konsult är inte att bada i pengar i skatteparadiset Sverige.

Frederyck

Och räknar vi på 270 SEK/timme blir det ännu sämre: knappt 14 000 efter skatt i månaden.

granlundii

Aha... då har jag nog både dålig koll på hur saker fungerar där i Sverige och antagligen också om företag/konsulter sådär överlag. Egentligen skulle man ju behöva jämföra nettoinkomster förstås. Tack för infon, nu behöver jag ju inte småle elakt åt alla som tror de är värda 800 kr i timmen :)

larssad

270:- in ger ca 205:- i bruttolön per timme givet att man inte har några andra omkostnader i företaget.

Inkomstskatten ligger idag, efter avdrag, inte på mer än cirka 25-26% vid en inkomst om 30 000 per månad vilket innebär att 150 fakturerade timmar ger cirka 23 000:- netto in på kontot. Som sagt, givet att man inte har några andra omkostnader kan använda alla de pengarna till lön, och oaktat avsättning för semester.

Jag sa själv upp mig och startade företag för drygt 2 år sedan, det har varit på det sjukt roligt och fruktansvärt. ;)

Ett stilla tips kan ju vara att göra det vid sidan om under en längre tid för att bekanta sig med allt, bygga kapital och under den tiden få behålla tryggheten i en anställning med allt vad det innebär.

...I dag gör vi vinst, omsätter 12 milj. per år, och om ytterligare ett år kan jag förhoppningsvis göra en fin exit... :)

Frederyck

Citat från: larssad skrivet onsdag 30, Oktober 2013, 09:59:54
270:- in ger ca 205:- i bruttolön per timme givet att man inte har några andra omkostnader i företaget.

Inkomstskatten ligger idag, efter avdrag, inte på mer än cirka 25-26% vid en inkomst om 30 000 per månad vilket innebär att 150 fakturerade timmar ger cirka 23 000:- netto in på kontot. Som sagt, givet att man inte har några andra omkostnader kan använda alla de pengarna till lön, och oaktat avsättning för semester.

Jag glömde faktiskt av jobbskatteavdragen, de påverkar naturligtvis en hel del. Men det är fortfarande inte direkt några fantasisummor vi pratar om. (Och dessutom under förutsättningen att man har hög timbeläggning).

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane