Libertysilver estland vs Tyskland

Startat av Kitco, Söndag 27, Oktober 2013, 19:52:33

Föregående ämne - Nästa ämne

august

Citat från: Guld500 skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 17:39:40
Edit, ändrar felstavat euoro till euro.
Jag undrar om du verkligen ändrade i rätt riktning där... "EU oro" låter som ett väldigt beskrivande namn på valutan söder om oss.

august

Guld500

Citat från: august skrivet tisdag 29, Oktober 2013, 01:17:03
Citat från: Guld500 skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 17:39:40
Edit, ändrar felstavat euoro till euro.
Jag undrar om du verkligen ändrade i rätt riktning där... "EU oro" låter som ett väldigt beskrivande namn på valutan söder om oss.

august

En ordvitsare, det gillas  :)
Lite humor skadar inte på detta forumet.

maggan

äkta hälften har ett ge-kort, trodde det var visas växlingsavgift som var "obligatorisk" på samma sätt som att bankens utlandsöverföring, innebär en sämre kurs än den officiella.
Givetvis betalar jag en växlingsavgift även till ls.ee, men den är dold i priset. men å andra sidan vet jag exakt vad jag betalar i SEK. Utlandsbetalningar i min bank sätts efter kursen kl 1400. lägger jag en betalning kl 10 på 100 euro, vet jag inte vad det kommer kosta exakt förren efter 14 när betalningen gått.

Silver

När jag gör en utlandsbetalning så görs den inom tio minuter om jag lägger den före kl. 16:30 och jag får en exakt preliminär kurs då. Och beloppet brukar vara detsamma då det dras några minuter senare.

Angående tryggheten känner jag mig precis lika trygg att beställa från Tyskland. Spårbart och fullt försäkrat.

mega_n

Enligt ett inlägg på Libertysilvers forum finns det påtryckingar från EU för Estland att införa moms(VAT) på lagliga betalningsmedel som har ett annat värde än det riksbankerna stämplat dem med...

Ev införs denna VAT redan från 2014. Vi får hålla koll ifall mer info kommer...

Kanske ytterligare en anledning att handla innan nyår.

/H

MrLibertad

Citat från: mega_n skrivet tisdag 29, Oktober 2013, 13:16:08
Enligt ett inlägg på Libertysilvers forum finns det påtryckingar från EU för Estland att införa moms(VAT) på lagliga betalningsmedel som har ett annat värde än det riksbankerna stämplat dem med...

/H

Vad som också är intressant är att informationen kommer från CelticGold som också säljer silver från Estland, varför har ingen vetat om det kan man ju fråga sig?

Mange

Föga förvånande att lilla Estland utpressas av "pappa" EU, jag hade dock hoppats att det skulle dröja till 2015 eller längre innan de tvingades ändra sina skatteregler.
Om detta genomförs (och Philharmonics inte får någon sorts undantagsstatus) är det slut på silverköp för egen del, annat än enstaka mynt till samlingen då.

Guld blir det enda alternativet, fördelen är såklart lägre premier (särskilt då man kan handla utan moms från världens alla hörn).
Men med tanke på guldpriset i förhållande till ens budget lär det inte bli några större mängder som dimper ner, med silver känns det ibland lite som julafton redan vid 15-20 oz blandade mynt.  :-\

Under andra omständigheter försvarar jag absolut inte skatteflykt, men med den vidriga snedvridna beskattning som finns bland ädelmetallerna så applåderar jag de som lyckas få in momsfritt silver i EU.
Kanske kan vi på forumet börja gräva en hemlig tunnel vid norska gränsen, vi har ju medlemmar på bägge sidor...  ;D

silverfisken

Citat från: Mange skrivet tisdag 29, Oktober 2013, 14:12:10
Föga förvånande att lilla Estland utpressas av "pappa" EU, jag hade dock hoppats att det skulle dröja till 2015 eller längre innan de tvingades ändra sina skatteregler.
Om detta genomförs (och Philharmonics inte får någon sorts undantagsstatus) är det slut på silverköp för egen del, annat än enstaka mynt till samlingen då.

Guld blir det enda alternativet, fördelen är såklart lägre premier (särskilt då man kan handla utan moms från världens alla hörn).
Men med tanke på guldpriset i förhållande till ens budget lär det inte bli några större mängder som dimper ner, med silver känns det ibland lite som julafton redan vid 15-20 oz blandade mynt.  :-\

Under andra omständigheter försvarar jag absolut inte skatteflykt, men med den vidriga snedvridna beskattning som finns bland ädelmetallerna så applåderar jag de som lyckas få in momsfritt silver i EU.
Kanske kan vi på forumet börja gräva en hemlig tunnel vid norska gränsen, vi har ju medlemmar på bägge sidor...  ;D

Tur man får handla momsfritt :D Svårt att påverka Norska regeringen här, de kör ju sitt eget race och struntar i vad omvärlden säger. Var väl inte mer än ett år sen de höjde tull på ost med 200-300% bara för att skydda sin egna marknad, likaså kött.  EU klagade men det biter inte så bra.

Mange

Citat från: silverfisken skrivet tisdag 29, Oktober 2013, 15:37:31
Tur man får handla momsfritt :D Svårt att påverka Norska regeringen här, de kör ju sitt eget race och struntar i vad omvärlden säger. Var väl inte mer än ett år sen de höjde tull på ost med 200-300% bara för att skydda sin egna marknad, likaså kött.  EU klagade men det biter inte så bra.

Bygger vi en tunnel så kan vi transportera silver till Sverige och livsmedel/alkohol/tobak till Norge, en win-win situation hel enkelt.  ;)

Fantom

Citat från: Mange skrivet tisdag 29, Oktober 2013, 15:49:56

Bygger vi en tunnel så kan vi transportera silver till Sverige och livsmedel/alkohol/tobak till Norge, en win-win situation hel enkelt.  ;)

Jag är gärna med i projektet  :) Ska vi gräva uppe i Norrbotten, det är närmare till gränsen (ca. 1.5 timme åka med bilen) ?

machinshin

Finns snart bara 2 alternativ kvar då =)    För den som inte är skattesmitare så är ju guld den självklara fortsättningen. 

Känner man att man vill vara lite olaglig så är ju en monsterbox med silver väl fördelat i bilens alla skrymslen också ett alternativ.

Detta är inte några uppmaningar. Utan bara 2 av flera alternativ som kan tänkas brukas.  Det ena är dock olagligt och räknas som smuggling.

SilverSven

Hoppas verkligen inte att Liberty Silver Estland justerar sina priser för att matcha den tyska marknaden efter momshöjningen för att konkurrensen blir mindre.
Då kommer jag att sluta handla där.

Premien är nog hög som den är...
5,47kr/g för Philharmonicer vid ett spotpris på 4,62kr/g exklusive frakt.

silverfisken

Citat från: Mange skrivet tisdag 29, Oktober 2013, 15:49:56
Citat från: silverfisken skrivet tisdag 29, Oktober 2013, 15:37:31

Det är för enkelt :D Finns andra bättre och lagliga lösningar. Exempelvis föra över enligt laglig kvot för momsfri internethandel, problemet är väl att gränsen är 300 kr, så 2 mynt funkar där. Deponera silver i en bank i Norge. Bygga upp en egen silverreserv helt enkelt :) Ska prata med en kompis som är ekonom här i Norge sen en som jobbar på bank, ska nog finna en lösning för detta problem..

Shiv

/H

Detta har väl varit ganska välkänt de senaste månaderna?

Från i Juni:

"It is now law that silver bullion coins from 01 January 2014 will no longer occupied with the reduced VAT rate of 7%, but with the full set of (currently) 19%"

http://forums.silverstackers.com/topic-41503-vat-for-silver-from-7-to-19-in-germany-and-rest-of-europe.html

Mange

Citat från: Shiv skrivet tisdag 29, Oktober 2013, 17:09:02

/H

Detta har väl varit ganska välkänt de senaste månaderna?

Från i Juni:

"It is now law that silver bullion coins from 01 January 2014 will no longer occupied with the reduced VAT rate of 7%, but with the full set of (currently) 19%"

http://forums.silverstackers.com/topic-41503-vat-for-silver-from-7-to-19-in-germany-and-rest-of-europe.html

Inlägget på LS forum handlade om en ev. kommande moms på silver i Estland, ett beslut som ska ha snabbehandlats nu i oktober och kan komma att genomföras redan den 1/1 2014.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane