Libertysilver estland vs Tyskland

Startat av Kitco, Söndag 27, Oktober 2013, 19:52:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Kitco

Har spånat ett tag nu på vilka silver mynt jag ska beställa. När jag har jämfört libertysilver estland som säljer momsfritt mot tyska handlare så är libertysilver nästan alltid dyrare fast det är 7%moms i tyskland? Vad är vitsen med att köpa från estland som har dyrare frakt och tar flera veckor på sig att skicka beställningen? Finns det någe jag har missat blir det billigare att köpa från estland i slutändan utbudet är ju inte heller så stort som tyskarna?

Silver

Du har inte missat något, det stämmer. Momsen på mynt i Tyskland höjs ju till 19% efter årsskiftet men fram tills dess är det klart mycket bättre att handa från Tyskland då du troligen får snabbare leverans, lägre fraktkostnad, större utbud och lägre pris. LS.ee är dock seriösa och bra men pris och utbud är katastrofalt dåligt. Att de inte ens kan matcha tyska återförsäljare som dras med 7% moms idag är riktigt dåligt. Bara hålla tummarna att det dyker upp lite konkurrens nästa år.

kristensson

En parameter att ta hänsyn till vid jämförelse är Tryggheten.

Om det av anledning inte går som det var tänkt vem är då enklast att få upprättelse av?

Shiv

LS Estland var billigast innan det stora prisfallet tidigare i år.

Idag är de långt ifrån bästa alternativet.

Jag rekommenderar

kettner-edelmetalle
kraatz-edelmetalle
nuernberg-edelmetalle

Guld500

Jag har alltid köpt det mesta av Liberty Estland men nu börjar dem sakta men säker höja sina premiums så att dem skall ligga strax under Tyskarnas premium + 19% inför årsskiftet. Typ lägga tyska momsen i sin egen ficka.
Riktigt jäkla illa faktiskt. Kommer nog inte att handla mer där om dem inte ändrar policy snarast. Det skall ju ändå vara momsfritt väll?

Guld500

En annan "fuling" som Liberty Estland har börjat med är att lägsta pris för dem vanligaste 1 oz bullions är nu om du köper 2000 st eller fler.
Dvs premium-priset som redovisas på deras sida gäller då för 2000 eller fler. På så sätt "döljer" man vad premium är för ex 10 st, gissa vad?, mycket högre  :)

maggan

Jag gillar att kunna betala till ett svenskt konto med svenska fiat-kronor. Tyskarna blir det väl mer komplicerat att betala? Kreditkortsavgiften för valutaväxling är på mina kort 1.5%.

Guld500

Citat från: maggan skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 17:34:44
Jag gillar att kunna betala till ett svenskt konto med svenska fiat-kronor. Tyskarna blir det väl mer komplicerat att betala? Kreditkortsavgiften för valutaväxling är på mina kort 1.5%.

Nej, du behöver inte betala med kort. Vanlig banköverföring funkar perfekt. Det du betalar för är din banks växlingsavgift till euro, inget annat.

Edit, ändrar felstavat euoro till euro.

Kitco

Bäst att börja bunkra upp från tyskland tills årsslutet sen får man se vart man fortsätter sina inköp det kanske ändå blir billigare ifall LB följer att höja sina priser.

Fantom

Citat från: Shiv skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 14:19:14

Jag rekommenderar

kettner-edelmetalle
kraatz-edelmetalle
nuernberg-edelmetalle

Tänkte säga att "nuernberg-edelmetalle" har problem med leveransen, jag har beställt silver där den 25.07.2013 idag är 28.10.2013 och jag har inte fått min silver fortfarande.
Jag ringde 12 gånger (ca. 1 gång per vecka) och inget svar, skrev 8 mejl - aldrig fått svar. Det ända som hände att vid sista mejlet dom ändrade status på min order från "In Bearbeitung" till "Versendet" det var 14 dagar sen, men leveransen kom inte fortfarande :)
Jag hade samma problemet med PhilaBerlin tidigare, fast dom svarade på mejlet varje gång (eller så var det autosvar, då jag fick likadana svaret hela tiden).

Så i min svart lista finns nu två återförsäljare och jag rekommenderar inte att beställa silver där:

PhilaBerlin
Nuernberg-edelmetalle

*Det kan vara också att jag hade otur med dom bara :)

SoulCrew

Maggan

GE Moneybank har kort utan årsavgift och utan valutaväxlingsavgift. Jag har ett sådant som backupkort ifall mitt ordinarie skulle krångla, är jag utomlands blir det tvärtom.

Guld500

Citat från: SoulCrew skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 19:22:41
Maggan

GE Moneybank har kort utan årsavgift och utan valutaväxlingsavgift. Jag har ett sådant som backupkort ifall mitt ordinarie skulle krångla, är jag utomlands blir det tvärtom.

Jag provar igen.  :)
Du behöver inget kort för att föra över pengar till ett tyskt bankkonto. Välj överföring utland i din internetbank. Den enda avgiften du betalar är bankens valuta-avgift.
Alla kort, även GE,s, (jag har ett själv) innebär dyrare avgifter även om det inte syns på ytan.

Shiv

Citat från: Fantom skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 18:36:37
Citat från: Shiv skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 14:19:14

Jag rekommenderar

kettner-edelmetalle
kraatz-edelmetalle
nuernberg-edelmetalle

Tänkte säga att "nuernberg-edelmetalle" har problem med leveransen, jag har beställt silver där den 25.07.2013 idag är 28.10.2013 och jag har inte fått min silver fortfarande.
Jag ringde 12 gånger (ca. 1 gång per vecka) och inget svar, skrev 8 mejl - aldrig fått svar. Det ända som hände att vid sista mejlet dom ändrade status på min order från "In Bearbeitung" till "Versendet" det var 14 dagar sen, men leveransen kom inte fortfarande :)
Jag hade samma problemet med PhilaBerlin tidigare, fast dom svarade på mejlet varje gång (eller så var det autosvar, då jag fick likadana svaret hela tiden).

Så i min svart lista finns nu två återförsäljare och jag rekommenderar inte att beställa silver där:

PhilaBerlin
Nuernberg-edelmetalle

*Det kan vara också att jag hade otur med dom bara :)

Nuernberg hade en notis uppe om att management var allvarligt sjuk eller något. Jag placerade en order i augusti och när jag väntat en månad mailade jag och hotade med fraud charges. Ordern skickades nästa dag.

Trots detta verkar de vara en väletablerad aktör och de har bra priser och utbud. Notisen togs bort igår.

SoulCrew

Citat från: Guld500 skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 19:33:54
Citat från: SoulCrew skrivet Måndag 28, Oktober 2013, 19:22:41
Maggan

Jag provar igen.  :)
Du behöver inget kort för att föra över pengar till ett tyskt bankkonto. Välj överföring utland i din internetbank. Den enda avgiften du betalar är bankens valuta-avgift.
Alla kort, även GE,s, (jag har ett själv) innebär dyrare avgifter även om det inte syns på ytan.

Ja, jag är bekant med gången även om jag numera efter byte av bank är förhindrad att genomföra det i praktiken. Å andra sidan vet jag inte om någon tog direkt skada av att få veta att det faktiskt FINNS kort utan valutaväxlingsavgift även om det inte direkt är tillämpligt i den här kontexten. Känner du dig djupt kränkt av att jag gick lite off-topic för att tipsa en forumit om något personen ifråga inte föreföll känna till? I så fall ber jag om ursäkt.

Guld500

Citat från: SoulCrew skrivet tisdag 29, Oktober 2013, 00:05:11
Känner du dig djupt kränkt av att jag gick lite off-topic för att tipsa en forumit om något personen ifråga inte föreföll känna till?

Nej, inte alls, varför skulle jag det?, jag vill bara hjälpa andra med bra fakta i målet.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane