Rwanda African Ounce

Startat av granlundii, fredag 18, Oktober 2013, 08:39:17

Föregående ämne - Nästa ämne

granlundii

Nu har det nyaste myntet i Rwanda-serien kommit! Den här serien är inte kanske den mest kända, men en av mina personliga favoritserier. Utgåvorna är:

2008: Gorilla
2009: Elefant
2010: Lejon
2011: Zebra
2012: Noshörning
2013: Gepard
2014: Impala
2015: Buffel (?)

SoulCrew

Ja, det är en serie som undertecknad också är svag för. Får införskaffa ett eller annat sådant vid tillfälle.

Silver

Instämmer! Tycker också det är ett annorlunda och trevligt mynt. Jag har inte så många, några noshörningar och geparder än så länge, impalan beställd. De äldre mynten har en rätt häftig premie alltså. Gorillan är ju helt extrem. Svår att hitta och mycket dyr.

Ni som har dessa mynt, har ni haft några problem med milkspots eller märken? Jag har inte haft det och de mynt jag har är i perfekt skick. Undrar om jag haft lite tur eller om kvalitén är så hög?

SoulCrew

Länge sen jag hade ute dom nu men som jag minns det var de fina, sen vet jag ju inte om de oxiderat sen dess men de gamla hade hållit sig bra till i våras i varje fall.

Silver

Citat från: SoulCrew skrivet torsdag 31, Oktober 2013, 18:52:49
Länge sen jag hade ute dom nu men som jag minns det var de fina, sen vet jag ju inte om de oxiderat sen dess men de gamla hade hållit sig bra till i våras i varje fall.

Okej! Om de oxiderar är väl kanske en sak men milkspots är värre tycker jag. Plastfickorna de ligger i borde väl vara lufttäta antar jag? Läste däremot någonstans om att de kunde innehålla pvc och vara skadliga för mynten, mest som ett rykte tror jag, men det stämmer nog knappast. Och jag har inte sett eller hört om några mynt som faktiskt skadats. Jag behåller mynten i plastfickorna i alla fall, gör du det också?

granlundii

Jag läste nånstans att milkspots nog förekommer, men vet inte hur vanliga de är. Jag kommer nog att förvara mynten i den 'officiella' fickan, känns lite dumt att flytta på mynten då de kommer i lite speciell förpackning. Själv kan jag inte säga något om eventuella problem som tiden för med sig, då jag hittills bara har 4 månader gamla geparder...

Mange

Själv har jag mina kvar i originalförpackningen, inget noterbart senast jag kollade (har dock bara 2011-2013 i BU).
Problemet med PVC ligger väl främst i mjukgörare och andra kemikalier, så om man lyckats hitta en bra lösning på den fronten behöver inte PVC i sig vara ett problem.

Milkspots på proof-mynten är däremot mindre trevligt, jag har sett bilder på gorillor där det var rejäla sådana.
Så med tanke på priserna på Gorillan känns det inte direkt som att man vågar chansa på en sådan.
För egen del såg det bra ut senast jag kollade, nåja, en liten milkspot fanns det på Elefanten.  :'(
Lejonet t o m Geparden såg dock ut at vara fria från dessa, men med tanke på hur många har upplevt att deras fläckfria wildlife/maples har utvecklat milkspots i rör och kapslar så ska man nog inte ta ut någon seger i förskott...

Silver

Citat från: granlundii skrivet torsdag 31, Oktober 2013, 20:25:57

Jag läste nånstans att milkspots nog förekommer, men vet inte hur vanliga de är. Jag kommer nog att förvara mynten i den 'officiella' fickan, känns lite dumt att flytta på mynten då de kommer i lite speciell förpackning. Själv kan jag inte säga något om eventuella problem som tiden för med sig, då jag hittills bara har 4 månader gamla geparder...

Ja, det är nog bäst. Och säljer man några mynt någon gång så lär det också vara en fördel. Jag har haft några mynt i ca ett år nu och de var sig lika när jag kollade dom för ett tag sen.

Citat från: Mange skrivet torsdag 31, Oktober 2013, 20:31:32
Själv har jag mina kvar i originalförpackningen, inget noterbart senast jag kollade (har dock bara 2011-2013 i BU).
Problemet med PVC ligger väl främst i mjukgörare och andra kemikalier, så om man lyckats hitta en bra lösning på den fronten behöver inte PVC i sig vara ett problem.

Milkspots på proof-mynten är däremot mindre trevligt, jag har sett bilder på gorillor där det var rejäla sådana.
Så med tanke på priserna på Gorillan känns det inte direkt som att man vågar chansa på en sådan.
För egen del såg det bra ut senast jag kollade, nåja, en liten milkspot fanns det på Elefanten.  :'(
Lejonet t o m Geparden såg dock ut at vara fria från dessa, men med tanke på hur många har upplevt att deras fläckfria wildlife/maples har utvecklat milkspots i rör och kapslar så ska man nog inte ta ut någon seger i förskott...

Just det, jag har också sett bilder på någon Gorilla som vara rejält fläckig. Proofmynten lär väl vara mer drabbade gissar jag. Eller så syns de kanske bara mindre på de ytor som inte är spegelblanka. Jag har bara BU. RCM med både Maples och Wildlife är hemska. Jag har haft flera sådana i fint skick som det dykt upp en massa milkspots på. Köper jag inte längre.

SoulCrew

Mja, jag har mina i plastfickorna. Minns inga milkspots på varken gorilla eller lejon, kanske får kolla upp dem vid tillfälle.

granlundii

Enligt semi-säkra källor är motivet för 2015 buffeln. Någon bild hittar jag inte på nätet ännu. De borde komma till försäljning under de närmaste två veckorna!

Fantom

Finns lite mer info om själva serien även i den här tråden. Rwanda African Ounce silvermynt serien.
:)

granlundii

Ser bra ut, i alla fall med tanke på att buffeln inte är ett speciellt intressant djur :)

9darter

Jag var med och bjöd lite på nedanstående auktion idag.
Det var 7 gorillor, 4 elefanter, 5 lejon och 2 zebror.
EUR 1710 för hela rasket var nog ganska rimligt men absolut inget "fynd" för köparen.
Jag hoppade av redan på en lägre nivå.
Kändes också lite riskabelt med en säljare som inte tar Paypal och inte accepterar returer!

http://www.ebay.de/itm/RUANDA-2008-BERGORILLA-ELEFANT-LOWE-ZEBRA-RAR-RWANDA-AFRICAN-OUNCE-/161462449027

toblov

Vad tror vi nästa års motiv blir? Flodhäst kanske. Tycker personligen 2013 och 2014 har varit dem mest tråkiga motiven.

Möjliga motiv som finna kvar:
giraff, vårtsvin, hyena, struts, surrogat, babian

granlundii

Giraff borde ju vara given för eller senare, förvånande att den inte kommit än. Flodhäst kan nog komma snart också. Vårtsvin och struts är andra möjligheter.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane