Konstiga mejl från Tradera

Startat av Fantom, Söndag 13, Oktober 2013, 07:44:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Fantom

Jag börjar få konstiga mejl från traderas medlemmar varje dag (tredje dagen i rad nu).

"...Hallå, Jag skulle vilja buda på flera av dina kilo silver mynt samt silver mynt tackan etc... Har du flera kilo mynt? Jag bor inte så värst långt ifrån ... och skulle vilja hämta dom samt att göra betalnigen på plats...."

"...Hej är intresserad av din silvertacka bor i ..., kan hemta den och betala kontant. ..."

Alltså flera meddelande från medlemmar som var ej aktiv på längre tid (jag kollade via tradera deras användarnamn) och som vill göra "stora" affärer och betala kontant på plats.

Jag skickade svar till två av dem från ett annat mejl adress, och sen var det tyst.

Mitt svaret var typ, att du kan lägga ett bud på min annons och om du vinner då vi kan göra affären på plats och du kan betala med kontant om du vill komma där jag är, men jag ska bestämma själv plats och tid var och när vi ska träffas.

Jag kan konstatera att över 400 affärer som jag gjorde på Tradera (köp/salu) var bara ett affär när köpare ville träffas och betala med kontant från början, men han ändrade sig och valde postens leverans till slut ändå.

Ni som säljer på Tradera då och då, får ni liknade meddelande?

Vad ville de där människor som skickar sådana meddelande egentligen? Jag misstänker att dem vill lura mig på något sätt, men hur detta kan vara möjligt? Tror dom att jag kommer lycklig på plats, med en väska silver, han eller dom spöar mig tar min silver utan att betala, jag gråter och går hem tillbaka olycklig? Men det kan vara även tvärtom, jag kommer på plats utan att ha min väska med silver, men med 5-6 "stora" grabbar spöar han (dom) tar pengar och vi går tillbaka lyckliga (då jag betonade att det är jag ska bestämma plats och tid, om köpare vill träffas). 

Alltså det går hur bra som helst för mig att göra affären på plats med "kända" köpare (dom som jag känner i verkligheten eller dom som har gjord flera affärer innan det), men inte med absolut okända medlemmar som har även "ej" aktiva konto på Tradera.

the-end

Skulle nog vara lite försiktig när det gäller dessa mail.

Ännu en anledning varför man inte ska förvara sin "skatt" hemma. Egentligen räcker det ju att göra en affär med dig så får man ju koll på adressen som  du bor på. Då skulle man ju kunna göra ett "besök" hos dig på den adressen.

Bättre som du gör och svarar att ni kan träffas men en plats och tid som du bestämmer. Kanske är det harmlöst men man ska aldrig lita för mycket på människor i "affärer". Vi är giriga typer av naturen.

Sedan så är ju många lättlurade. Det kan vi ju läsa varje dag om i tidningen. Någon går alltid med på detta om de frågar tillräckligt många personer. Folk är för naiva många gånger och tror att det inte händer en själv. Många blir lurade där ute. Har själv blivit det en gång i helt andra sammanhang och lärt mig en läxa. Inget stort belopp men tillräckligt för att man ska tänka till en extra gång.

Har inga råd egentligen men tänk  på att vara försiktig. Du har ju mycket annonser ute så folk förstår att möjligheten att du har värdefulla saker hemma är stor. 99% är säkert helt ärliga och har inget ont uppsåt men den är 1% gör att man ska tänka till en extra gång.

Socialgrupp III

Kan bara hålla med om vad the-end säger om att vara försiktig även om du svarar att du bestämmer plats och tid då det är lätt att göra en liten affär med dig och få adressen (om din nu stämmer).
Just att dom frågar om du har fler kilomynt känns ju lite så där.

Nu säljer jag inte mycket på tradera men jag hade nog inte haft min riktiga adress om jag sålde så mycket silver som du gör utan haft nån annan som dom får om nån eventuellt gör en affär med dig bara för att få tag på adressen. Och då kanske en helt påhittad eller till nåt företag eller liknande så man inte tar en annan privatperson som kan få problem.

Och ser att du har avhämtning som alternativ på alla dina annonser och då tror i alla fall jag (och säkert smutset också) att du har en del av värde hemma.
Lägg till i annonserna att om avhämtning önskas så räkna med ett par dagar väntetid så du hinner till bankfacket för att hämta det eller att affären görs på ditt bankkontor där du förvarar silvret i bankfack.

Tyvärr lever vi inte i Astrid Lindgrens underbara värld alltid.

Fantom

Citat från: Socialgrupp III skrivet Söndag 13, Oktober 2013, 12:59:42
... men jag hade nog inte haft min riktiga adress om jag sålde så mycket silver som du gör utan haft nån annan som dom får om nån eventuellt gör en affär med dig bara för att få tag på adressen. Och då kanske en helt påhittad eller till nåt företag eller liknande...

Och ser att du har avhämtning som alternativ på alla dina annonser och då tror i alla fall jag (och säkert smutset också) att du har en del av värde hemma...

Ja, jag ändrar adressen nu för säkerhetskull, jag bor centralt och har Polisen, Kommunen , Banken, Posten, mm.. på samma gatan, jag tycker att det är ok skriva Polisens hus numret istället mitt (bara att man glömmer inte säga det till säljare när jag köper nåt på Tradera) :)

Jag skrev avhämtning för att det ska kännas mer förtroende att jag är en bra säljare, tycker du att jag ska ändra det också (det är ändå ingen ville hämta sin vinst) ?

Sarek

Senaste tiden så har det handlat om många kapade konton som vi sett i tråden "Oseriösa försäljare på Tradera"

Citat från: Mange skrivet tisdag 24, September 2013, 01:40:11
Digitalboxen.com blev nyligen hackad, 25k användarkonton & lösenord kom man över, varav flera även var kopplade till mail, facebook, paypal och andra tjänster.
Så det kan vara en möjlig källa till hur någon har kommit över dessa konton.
Det kan vara från ett sådant kapat Traderakonto som du har fått dessa mejl. Vill man dra iväg med ditt silver från en mötesplats utan att betala så är det kontoinnehavaren som får skulden i första hand, och identiteten på skurken blir svår att få tag på.
CitatJag skrev avhämtning för att det ska kännas mer förtroende att jag är en bra säljare, tycker du att jag ska ändra det också (det är ändå ingen ville hämta sin vinst) ?
Ta du bort "Avhämtning" på dina auktioner. Du har tillräckligt många avslut på ditt konto för att det skall räcka för att folk skall ha förtroende för dig som säljare.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane