Precis börjat stacka, råd.

Startat av upgrayedd, Söndag 06, Oktober 2013, 23:30:07

Föregående ämne - Nästa ämne

upgrayedd

Tjena gubbs.
Jag har den senaste tiden läst på en del ang sparande i guld, speciellt på kingworldnews, och det verkar ju lovande, speciellt när david stockman promotar.
Jag har ganska nyligen köpt guld och tänkte lägga en beställning till nu snart, men har istället börjat snegla på libertysilver mynten, dom med obefintlig spread. Tänkte köpa i storleksordningen 100 mynt eller nått, alltså ingen större summa pengar, men är nu lite osäker på om man ska ta o fortsätta på guldet istället. Kollar man på silverpriset så är de lite mer studsigt, men magkänslan säger att de kan vara bra att spara på bred front så att säga.

Så själva frågan egentligen: sparar ni efter nån ratio? Typ 50/50 (värde, inte vikt), eller nått?

machinshin

Hejsan.   Ett par tips ifrån en som inte stackar själv, men är hyffsat påläst =)

Libertysilver mynt har 0 spread så länge du säljer dom till dom själva. Annars så är dessa mynt inte billigare än andra. Du kan hitta mycket billigare mynt hos tyska handlare exempelvis.  Dock så har varje tysk handlare en kvot per år hur mycket dom får leverera till varje land. Så dom populäraste butikerna har redan fyllt sin kvot ett halvår tillbaka.  En bra sajt är  gold.de   det är ungefär som prisjakt där du ser olika handlares priser.

Guld är ju momsbefriat innom eu, men då konkurrensen är mycket större i Tyskland exempelvis, så hittar man bättre priser där (och ofta billigare frakt än ifrån svenska handlare konstigt nog)

Med silver är det så att det räknas som en industriell metall och inte som betalmedel, därför så är det i nästan alla länder belagt med moms (exempel i sverige 25 % osv)   Men i Tyskland så har dom fram till årsskiftet 2013-2014 7 procent på silvermynt som har ett nominellt värde och 19 % på silvertackor etc)   Iom detta så går det att få köpt investeringssilver för "bara" 7 % moms istället för som i Sverige och många andra länder 25 % moms.

Det kan vara lite knepigt att se vilka Tyska handlare som har fyllt sina kvoter, så det enklaste är att maila dom och fråga.

Sen angående vad man skall satsa på.  Detta är ett klipp ifrån en mycket intressant kille på youtube där han beskriver hur han tänker om huruvida han skall satsa på guld eller silver.

Why I buy Silver over Gold

Annars så brukar väll ett uttryck vara att om man har en pessimistisk bild på framtiden, satsa på guld, Har du en positiv syn på den så satsa på silver.
Men så som världsekonomin ser ut idag så tror jag att det säkert att tro att båda kommer vara en bra värdesäkring och för vissa även en investering.

Lycka till =)

maggan

Personligen siktar jag på 50/50, men är just nu överviktad i guld. Hoppas på en prisdipp för att ordna till siffrorna lite. Kommer inte dippen är jag nog lika glad för det.

Försöker diversifiera lite så att jag inte hoppat på helt fel tåg. Jag har minst lika mycket i Fiat, samt aktier, så fördelnigen är nog snarare 25/25/25/25.

sextio8

Hej, jag började köpa silver och gick sedan över till guld. Köpte eagles, maples och philharmonics samt enkilostackor i rent investeringssyfte (lånsiktigt 10-20 år). Gick sedan över till guld och köpte mest 1oz-mynt. Nu tycker jag däremot att det är kul med "limited release" mynt i silver. För min egen del är jag noggrann med att jag inte hamnar i en sits där jag måste sälja....då kan det bli ordentliga förluster, så långsiktig planering anser jag vara viktigt när man investerar i pm.

trolljägarn

Det finns bra argument både för silver och för guld. Jag kan inte vikta dessa argument mot varandra, och i brist på bättre analys kör jag 50/50 guld/silver (räknat i fiat).

Condor2ooo

Citat från: trolljägarn skrivet Måndag 07, Oktober 2013, 11:29:09
Det finns bra argument både för silver och för guld. Jag kan inte vikta dessa argument mot varandra, och i brist på bättre analys kör jag 50/50 guld/silver (räknat i fiat).

"50/50 guld/silver (räknat i fiat)" Så gör även jag. Känns på något sätt säkrast så  ;)

upgrayedd

Då blir de nog lite silver, känns lite roligare också när man får lite mer vikt för pengarna :-) .
En exempelsiffra är ju ca 11 oz för 100kkronor, och många goa kilon i silver, hehe.

Ok, så jag måste betala moms på silvermynt?! Men ingen skatt på vinsten hoppas jag!? Det var bra att du sa detta, det är något som jag missat helt och hållet.

Även om det bara är libertysilver som köper tillbaka mynten till så bra pris så har ju mynten alltid sin vikt i silver och borte väl då rimligtvis köpas av andra bolag för sitt värde?! Förstår självklart att Smaples och liknande kanske har något högre värde men de borde väl inte vara fruktansvärt mycket?

maggan

försök att hitta lite andra källor än kwn. googla gärna "silver bubble" eller liknande för att få lite balans i tillvaron. jag säger inte att pm är fel, bara att man lätt kan bli fartblind om man bara lyssnar till ena sidan...

hasse_A

Citat från: upgrayedd skrivet Måndag 07, Oktober 2013, 12:21:14
Men ingen skatt på vinsten hoppas jag!?

Jo, du skall betala kapitalvinstskatt (30%) på vinsten du gör på investering i ädelmetaller.
Man kan fråga sig vad som händer när skiten träffar fläkten. Om bullionmynt övergår till att
bli betalningsmedel.

machinshin

Citat från: hasse_A skrivet Måndag 07, Oktober 2013, 17:36:21

Jo, du skall betala kapitalvinstskatt (30%) på vinsten du gör på investering i ädelmetaller.
Man kan fråga sig vad som händer när skiten träffar fläkten. Om bullionmynt övergår till att
bli betalningsmedel.

Även på fysisk investering ?

jerseph

bli betalningsmedel.

Frågan är väl hur många stackers det är som rapporterar till skatteverket vid försäljning..

hasse_A

Citat från: machinshin skrivet Måndag 07, Oktober 2013, 18:27:24

bli betalningsmedel.

Även på fysisk investering ?

Läs här :
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/andratillgangar.4.233f91f71260075abe8800099480.html

I stycket lite längre ned står det så här :

Grundtanken med kapitalvinstberäkning är att vinstberäkningen bör inriktas på vinster som enligt allmän rättsuppfattning är naturliga att beskatta. Mindre vinster vid försäljning av vanligt bohag i ett hem och liknande bör inte beskattas (därför får du göra ett grundavdrag på 50 000 kronor). Vinster på rena investeringsobjekt bör däremot beskattas fullt ut. En gräns dras därför mellan rena kapitalplaceringsobjekt och föremål som används för personligt bruk.

Jag tolkar det som att ädelmetaller som investeringsobjekt beskattas fullt ut. D.v.s. det finns i detta sammanhang inget grundavdrag.

hasse_A

Citat från: jerseph skrivet Måndag 07, Oktober 2013, 19:04:25
Frågan är väl hur många stackers det är som rapporterar till skatteverket vid försäljning..

Ja det kan man förstås fråga sig. Dom/vi har ju redan tagit ställning gentemot det etablerade synsättet på inflation/pengar... o.s.v.
Det är kanske troligt att vi har ett rymligare samvete. Om/när det verkligen krisar till sig så går man naturligtvis efter deviset "nöden har ingen lag".  I det läget kan man ju också undra om någon bryr sig. Myndigheterna har nog fullt upp med att rädd sitt eget skinn.

upgrayedd

Då är skatteverket bra dumma om dom tror att jag tänker betala skatt på den vinsten JAG gjort, med den risken JAG gjort. Det är ju JAG som blir av med pengarna om de skiter sig. Och om jag ska dra av denna skatten så vill jag dra av för timmar jag lagt på detta, för att kunna körda vinst.
Så dom kan inte tro att jag ska göra allt arbete, ta alla risker och sedan ge "DOM" en bit av kakan, de är ju DOM som är grunden till att systemet ser ut som de gör idag, med en bostadsbubbla som snart exploderar. Men då e de ju så väl att vi får stå för den smällen

Hmm, läste igenom de nu, märks det att jag haft en rätt kass dag idag eller?!

crsan

https://www.libertysilver.ee/se/ Kan du köpa liberty silvermynt utan moms.  Prispremie för ligger just nu på 11,94 %

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane