Köpa auktionsobjekt utanför själva auktionen (Tradera, Ebay)

Startat av Fantom, Söndag 22, September 2013, 13:56:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Fantom

Alla seriösa tradera och ebay handlare vet att man kan alltid (fast försiktig) kontakta säljare, och erbjuda köpa hans objekt lite billigare, och det går oftast bra. (tradera tar 9% i provisions objekt). Då sparar både köpare och säljare lite pengar (men då måste båda två lita på varandra, då det fans ingen traderas (ebays) garanti länge).
Och man är alltid lite rädd, när man kontaktar säljare vid första gången, då om du kontaktar säljare via auktionen då skriver tradera så :
"Viktigt att tänka på
- Det är inte tillåtet med handel av auktionsobjekt utanför Traderas ramar. Sådana affärer strider emot våra regler och kan leda till avstängning."
Nästan likadant skriver även ebay:
"Do not respond to the sender if this message requests that you complete the transaction outside of eBay. This type of offer is against eBay policy, may be fraudulent, and is not covered by buyer protection programs."
Jag kan inte lika bra ebay som tradera, men när jag handlade på ebay (köpte mynt) då ca. 2 av 10 säljare skrev till mig, att jag kan kontakta de innan nästa köp, och då får jag myntet lite billigare, om jag köper den utanför ebay, om jag vill självklart.
Och det funkade bra, jag sparade ca. 35$ på min senaste köp (graderade panda 2010 ms 69), jag lyckades köpa den för ca. 90 $ (inkl. frakt) fast dom kostade från 125 $ och upp åt. Nackdelen är att jag var lite nervös 5 dagar (leveranstid) då jag kände inte säljare så bra.
Och nu jag tänker köpa en ganska dyr objekt för mig - panda 1987 (pf69), priser på ebay ligger 630$ - 750$, jag kontaktade 4 säljare,
1 svarade inte,
1 svarade att han kan inte sälja utanför ebay,
1 svarade att han vill gärna göra det, men pga vi gjorde inga affärer tidigare, då vill han att jag köper hans auktion på ebay och om allt fungerar bra, då jag är varmt välkommen att köpa nästa mynten direkt från han, och med några % billigare.
och den sista svarade att det går bra och jag kan köpa hans mynt för 500$ + 25$ (frakt). Så jag sparar minst 100 $  om jag ska göra det.
Vad tror ni, hur stor chans att jag blir lurad om jag köper direkt? Jag känner inte säljare och har inte köpt något från han tidigare. Men han har 1841 omdöme på ebay (100% positiva). (säljare är i USA)
Spara 100-150$ vara nervös under leveranstid och med tankar blev jag lurad på 500$ eller inte ?
Eller köpa myntet för 650-670 $ och vara "ganska" lugnt men 100$ fattigare ?  :)

Silver

Alltså, jag vill egentligen inte råda dig till något. Men JAG hade vågat det, utan att vara nervös. 1000 omdömen 100% positiva ljuger inte anser jag och har svårt att tro att han skitar ner sig eller är en lurifax med dessa omdömen. Men som sagt, det skall kännas okej för dig och med tanke på att han skickar från USA så kan det ju ta en tid innan du får hem det. Lycka till hur du än gör!

Guld500

Så länge du betalar med PayPal så spelar det ingen roll om det är en auktion eller inte.
PayPal är alltid på köparens sida och deras "buyer protection policy" är mycket kraftfull.

Fantom

Citat från: Guld500 skrivet Söndag 22, September 2013, 15:23:43
Så länge du betalar med PayPal så spelar det ingen roll om det är en auktion eller inte.
PayPal är alltid på köparens sida och deras "buyer protection policy" är mycket kraftfull.

Om jag betalar via PayPal (som köpare) 500$ då får han ca. 485$ (PayPal drar sina avgifter), så det känns att jag måste överföra pengar (som gåva) då jag kan välja att betala avgifter själv, det går inte att välja "betala avgifter själv" om du betalar för ett köp annars, och om man överför pengar som gåva då gäller inte "buyer protection policy".
Så hur ska jag göra då, ska jag fråga om det säljare? (jag är dåligt på engelska och använder Google översättning).
Så här han skrev:" paypal is better than that. and safety. i take 500.00 plus 25.00 postage. thanks "
Jag hittade hans e-post, och tänker egentligen göra affären på det sättet (alltså spara minst 100$).
Som Silver skrev, jag tror  också att det går bra, men jag blir ändå lite nervös under leveranstiden :)

Guld500

Citat från: Fantom skrivet Söndag 22, September 2013, 15:40:14
Citat från: Guld500 skrivet Söndag 22, September 2013, 15:23:43

Om jag betalar via PayPal (som köpare) 500$ då får han ca. 485$ (PayPal drar sina avgifter), så det känns att jag måste överföra pengar (som gåva) då jag kan välja att betala avgifter själv, det går inte att välja "betala avgifter själv" om du betalar för ett köp annars, och om man överför pengar som gåva då gäller inte "buyer protection policy".
Så hur ska jag göra då, ska jag fråga om det säljare? (jag är dåligt på engelska och använder Google översättning).
Så här han skrev:" paypal is better than that. and safety. i take 500.00 plus 25.00 postage. thanks "
Jag hittade hans e-post, och tänker egentligen göra affären på det sättet (alltså spara minst 100$).
Som Silver skrev, jag tror  också att det går bra, men jag blir ändå lite nervös under leveranstiden :)

Fantom:
Du bör inte ange gåva när du betalar via PayPal. Då tappar du din "buyer protection" helt.
Betala vad han begär och låt säljaren ta hand om avgiften till PayPal.

Fantom

Citat från: Guld500 skrivet Söndag 22, September 2013, 16:00:24
Fantom:
Du bör inte ange gåva när du betalar via PayPal. Då tappar du din "buyer protection" helt.
Betala vad han begär och låt säljaren ta hand om avgiften till PayPal.
Ok tack! Ska göra så och jag återkommer med bilder så fort jag får myntet (panda 1987 är dessutom ända panda myntet som präglades i 925 silver "sterling silver") känns trist om man ser denna affären från "ädelmetalls" sida, då man får väldig lite silver för mycket pengar, men det är väl mest numismatisk värde som gäller nu, och dom där mynten blir knappt billigare med tiden.

Fantom

Det finns egentligen fler pandor som präglades av inte .999 silver, och så mindre silverinnehav dom har så mer dom kostar  :D
Exempel det här välkänd gammal panda mynt av 1983 året.
Varför är den välkänd ska fråga flesta medlemmar, det är väl vanligt gammalt Kina mynt, som har dessutom bara 77% silverinnehav, ja, det är graderad till PF68 - som är inte högst, men vad mer då?
Ja, det här gammal panda myntet blev såld för 234000 $ ifjol. (Väldig bra investerings objekt får jag säga)  ;)
Jag vill gärna ha ett likadant mynt också, så jag återkommer med bilder så fort jag får tag på den  :P

[PandaXE] 1983 Pattern Panda Hosane Auction

Jag gillar panda myntet mer och mer med tiden ::)

Sista bilden - köpare  :)

Fantom

Silver, du som kan bra och vet mycket om Kookaburror, fanns det något silver Kookaburra mynt som blev såld för liknade summan ? Vad kostar eller vilket pris gav köpare för ett kookaburra mynt högst?

mowi_af

Citat från: Fantom skrivet Söndag 22, September 2013, 23:46:39
...  välkänd gammal panda mynt av 1983 året.

Lite OT men..

Denna Pandan ar dyr eftersom den bara producerades i ett eller ett fatal exemplar som test och den har historisk betydelse. Sa att jamfora denna med en Kookaburra kanns ganska ointressant. Las mer om Pattern coins har.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pattern_coin

Jag tror denna Pandan saldes 1983 till Mr. Lim i Singapore av China Mint pga det han gjort for MCCs i sin karriar och far att han hade 'guangxi' hos Chinese Mint. Bra kop! Mr. Lim salde Pandan pa auktion hos Hosane i Shanghai forra aret da hans halsa forsamrats och han avyttrar delar av sin samling.

Snygga och trevliga Ms. Stephanie Lu ar inte koparen utan den hos Hosane som har hand om denna delen av auktionen. Hon ar en schysst och kunnig tjej och hon syns aven i filmen till hoger fran 0m20sek nar hon tar emot bud.

Han som tog filmen satt brevid mig!

Jag var dar och kopte nagra graderade sma skonheter som gick till bra priser. Bara for att vara med och bjuda maste man lamna in ett depositum pa 50,000 RMB och det fanns otroligt mkt rika kineser och utlanningar pa plats och pa telefon. Min forsta myntauktion. Haha.. ratt sa bra start!!  ;D

Fantom

Citat från: mowi_af skrivet Måndag 23, September 2013, 01:02:20
Citat från: Fantom skrivet Söndag 22, September 2013, 23:46:39
...  välkänd gammal panda mynt av 1983 året.

Lite OT men..

Denna Pandan ar dyr eftersom den bara producerades i ett eller ett fatal exemplar som test och den har historisk betydelse. Sa att jamfora denna med en Kookaburra kanns ganska ointressant. Las mer om Pattern coins har.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pattern_coin

Jag tror denna Pandan saldes 1983 till Mr. Lim i Singapore av China Mint pga det han gjort for MCCs i sin karriar och far att han hade 'guangxi' hos Chinese Mint. Bra kop! Mr. Lim salde Pandan pa auktion hos Hosane i Shanghai forra aret da hans halsa forsamrats och han avyttrar delar av sin samling.

Snygga och trevliga Ms. Stephanie Lu ar inte koparen utan den hos Hosane som har hand om denna delen av auktionen. Hon ar en schysst och kunnig tjej och hon syns aven i filmen till hoger fran 0m20sek nar hon tar emot bud.

Han som tog filmen satt brevid mig!

Jag var dar och kopte nagra graderade sma skonheter som gick till bra priser. Bara for att vara med och bjuda maste man lamna in ett depositum pa 50,000 RMB och det fanns otroligt mkt rika kineser och utlanningar pa plats och pa telefon. Min forsta myntauktion. Haha.. ratt sa bra start!!  ;D

oj då!
Ja, jag kan konstatera att jag är fortfarande kan väldig lite och väldig dålig om pandas mynt...
Ber om ursäkt för det.
Men du kan gärna skriva mer intressanta historier och info om pandor här på forumet, då du kan mycket och har bra kunskap angående Kina mynt!
Det finns säkert fler nyfikna medlemmar än jag  :)

Fantom

Citat från: mowi_af skrivet Måndag 23, September 2013, 01:02:20
Snygga och trevliga Ms. Stephanie Lu ar inte koparen utan den hos Hosane som har hand om denna delen av auktionen. Hon ar en schysst och kunnig tjej och hon syns aven i filmen till hoger fran 0m20sek nar hon tar emot bud...
Vem var köpare då? Du ? ;)

silverfisken

Fantom

Citat från: silverfisken skrivet tisdag 24, September 2013, 15:54:18
Är inte panda från 1987 i 999 silver?

1987 Sterling Panda

This is the only Panda coin issued by China that was minted from sterling silver. Precious metal content is 1 oz. of 925 fine silver in Proof quality. It was also the first silver Panda coin with a diameter of 40 mm.

Enligt http://www.pandaamerica.com/silver_pandas.asp

silverfisken

Citat från: Fantom skrivet tisdag 24, September 2013, 16:08:38
Citat från: silverfisken skrivet tisdag 24, September 2013, 15:54:18
Är inte panda från 1987 i 999 silver?

1987 Sterling Panda

This is the only Panda coin issued by China that was minted from sterling silver. Precious metal content is 1 oz. of 925 fine silver in Proof quality. It was also the first silver Panda coin with a diameter of 40 mm.

Enligt http://www.pandaamerica.com/silver_pandas.asp

okej, jag kollade på ngccoin, där står de i 999 silver. Men det kanske inte är samma mynt, är ju ett proof.

http://www.ngccoin.com/poplookup/world-coin-prices.aspx?category=44935&worldcoinid=127147&FromSearch=true

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane