Huvudmeny

Bilder på Pandor

Startat av Fantom, lördag 31, Augusti 2013, 15:38:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Fantom

Jag har fått ett trevligt paket från Posten idag, där var bland annat några graderade Panda mynt. Ett av dom var långt förväntade Panda 2000 (frosted).  :)

Condor2ooo

Härligt!  :)  Jag skulle vara lika glad om jag hade en graderad ordinär Panda-2000.

mowi_af

Harligt och se mer graderade mynt fantom!  :)

Men, jag var och storhandlade OMP-mynt idag och fick fylla en gul-bag med 1/2oz-bjornar och en bla-bag med 1oz bjornar. Jag kande stor lycka pa vagen hem anda tills jag hade en ny batolycka.

Mange

Trist med båtolyckan mowi, synd att båttillverkarna aldrig lär sig bygga båtar som håller sig flytande när ädelmetaller finns i lasten.  ;)

Det var en hel del godbitar där, inte minst 2 st mirrored 2000 om mina ögon inte sviker mig.  8)

Fantom

:o Mowi visade extremt bra exempel på hur man ska investera i och stacka på sällsynta varianter och sällsynta åren Silver Kina Panda mynt. Kan inte vara bättre investering i silver än du gjorde, tycker jag.

Jag visste inte att du är intresserad även av 1/2 oz silver Pandor, jag trodde att jag var ensam i Skandinavien :)

mowi_af

Jamfor;

Forst ser vi den enklare och sota Panda-designen(nederst) som var popular fran starten pa 80-talet och fram till ar 1994. Denna designen kallar jag 'tjej-designen'.
Sedan kom den mer realistiska 'furry-Panda designen' pa mitten av 1990-talet och den stilen holl i sig till ar 2008.
2009 kom dagens moderna Panda stil med en 'bakgrund av bambu skog och tre falt design'.

Jag undrar nar designen andras igen och om det gar mot en ann mer detaljerad design med mer relief och mirror/frosting effekter. Kan China Mint aven inkludera en form av anti-counterfeit gravering a la Canadian Mint skulle jag ge staende applader och svepa en nubbe Moutai!!  :)

mowi_af

Lite mer kuriosa.

Ar 2003 var en grym design och till slut hittades tva variationer som skiljer sig fran varandra sa mycket att de blev 'officiella varianter' hos NGC och PCGS. De fick benamning 'mirrored bamboo' och 'frosted bamboo', aka m & f.

I Kina pratar de flesta mynt handlare inte engelska. Man maste lara sig lite Mandarin om man skall handla i Kina. Har ar lite Panda basics.

Panda = Xióngmāo 熊猫 or Giant Panda = Dà xióngmāo 大熊猫. Fyi, det finns fem officiella varianter pa 'Panda' och jag kan inte gissa hur manga dialekter som talas. Sa man kan latt bli forvirrad eller mer eller mindre galen da en handlare inte forstar vad man sager. Det ar bara att kampa pa om man vill lara sig och nar man val lart sig nagra ord ar det mycket uppskattat av handlare!
Mirrored = Jìng 镜. or Jìng Miàn 镜面. Finns 8(!) varianter pa Jing, ex andra tecknet i BeiJing, sa hall tungan ratt i munnen.  ;)
Frosted = Oversatts ej. Man behover bara veta namnet pa den svarare varienten. Frosted bamboo blir da den andra, de fa Kineser som pratar engelska brukar kalla den 'plain'.
Bamboo = Zhú 竹.
Silver coin = 银币 Yínbì.

Mer kuriosa.
PCGS har fler varianter an NGC. PCGS brukar aven vara forst ga ut med en ny variant. Detta galler inte bara Panda mynt utan MCC's generellt.  Satin ar PCGS designation for mirrored bamboo.

NGC har ca 90% av marknaden i Kina just nu. Samt ann mer av de svaraste varianterna och storsta guld/silver mynten. Men PCGS har nu ett graderingskontor i Hong Kong, samt den nya DuPont-slabben sa jag tror det kan andra sig nagot pa sikt pga de ar mer narvarande lokalt. (Men... HK kontoret verkan ha lagre graderingskrav an PCGS-USA och NGC-USA vilket jag tror de maste fixa asap. Annars kommer det vara mkt negativt for deras rykte.)

mowi_af

1995 Pandan ar pa min topp-5 av S10Y BU-serien. Snygg design samt den finns i manga trevliga varianter. Den svaraste ar 'Small Twig Micro Date'. (NGC kallar den tyvarr fortfarande Small Twig Small Date)

Micro'n identifierar jag sa har.
Lagg tva linjer som gar tangentiellt langs hoger och vanster staket pa trappan upp till 'Temple of heaven'. Se hur artalet 1995 ligger relativt dessa linjer och speciellt om 1'an ligger innanfor. Se pa yttre spegelfaltet, studera avstandet pa ringarna ovan och under artalet 1995, micro date har storre avstand fran siffrorna till ringarna pga artalets siffror ar komprimerade. Detta ses lattast pa 9'or och 5'or. Stammer detta flippa myntet och kolla sa Pandan haller i ett litet knippe bambu aka 'Small Twig'. Da har du en 'Small Twig Micro Date' variant. Mntg 4000, Detta ar en raritet, speciellt i hog kvalitet!!  :)

Panda basics.
1 9 9 5 = Yī jiǔ jiǔ wǔ  一九九五.
Year = Nián 年.
(Jag anvander personligen Number istallet for Year. [ Number = 号 Hào.] Det ar nog ett av de manga fel jag gor men det funkar det med)  8)
Micro = Wēi 微. (Nasta fel jag gor ar att isf Micro sager jag small small. Small small.  XiǎoXiǎo 小小.)

toblov

Får tacka denna tråds skribenter för att jag nu påbörjat samlandet av pandor. Blir att börja med 2014 och jobba sig nedåt. Har idag budat hem en 2014 och 2013 MS70. Tanken är dock att gå över till MS 69 och ev 68 efter 2010 eller något. Är det någon som har bra tips på bra säljare på ebay får ni gärna PMa mig.

Fantom

Citat från: toblov skrivet lördag 08, Mars 2014, 21:46:39
Får tacka denna tråds skribenter för att jag nu påbörjat samlandet av pandor. Blir att börja med 2014 och jobba sig nedåt. Har idag budat hem en 2014 och 2013 proof MS70. Tanken är dock att gå över till MS 69 och ev 68 efter 2010 eller något. Är det någon som har bra tips på bra säljare på ebay får ni gärna PMa mig.

Jag tror att du menar UNC ms70 eller har du budat 2013 och 2014 5 oz Panda mynt hem?
Trevlig att det kommer mer Panda mynt samlare, välkommen får jag säga!  ;)
Jag har en del graderade panda mynt ms68-ms70 av olika åren till salu, kolla min salu tråden här på forumet. På dom flesta jag har väldigt bra priser (jämför själv med ebay, ifall det blir aktuellt).
:)

toblov

Du hat helt rätt, menade graderade. Det kommer vara mina första gradera så ser verkligen fram emot att få hem dem. Ska kika i sin tråd, hör av mig om jag hittar något av intresse :)

mowi_af

Citat från: toblov skrivet lördag 08, Mars 2014, 22:32:47
Du hat helt rätt, menade graderade. Det kommer vara mina första gradera så ser verkligen fram emot att få hem dem. Ska kika i sin tråd, hör av mig om jag hittar något av intresse :)

Toblov,
valkommen till Panda familjen! Jag kommer lista de graderade Pandor jag vill salja/byta med senare i ar. Se ovan for lite Panda Basics!

Fantom

Citat från: mowi_af skrivet torsdag 06, Mars 2014, 15:24:41
1995 Pandan ar pa min topp-5 av S10Y BU-serien. Snygg design samt den finns i manga trevliga varianter. Den svaraste ar 'Small Twig Micro Date'. (NGC kallar den tyvarr fortfarande Small Twig Small Date)

Lagg tva linjer som gar tangentiellt langs hoger och vanster staket pa trappan upp till 'Temple of heaven'. Se hur artalet 1995 ligger relativt dessa linjer och speciellt om 1'an ligger innanfor. Se pa yttre spegelfaltet, studera avstandet pa ringarna ovan och under artalet 1995, micro date har storre avstand fran siffrorna till ringarna pga artalets siffror ar komprimerade. Detta ses lattast pa 9'or och 5'or. Stammer detta flippa myntet och kolla sa Pandan haller i ett litet knippe bambu aka 'Small Twig'. Da har du en 'Small Twig Micro Date' variant. Mntg 4000, Detta ar en raritet, speciellt i hog kvalitet!!  :)

Panda basics.
Year = Nián 年.
(Jag anvander personligen Number istallet for Year. [ Number = 号 Hào.] Det ar nog ett av de manga fel jag gor men det funkar det med)  8)
Micro = Wēi 微. (Nasta fel jag gor ar att isf Micro sager jag small small. Small small.  XiǎoXiǎo 小小.)

Jag såg inte texten från början, trevlig att du beskriver dina mynt och mynt varianter!
Det kan vara mycket aktuellt för nya Panda samlare, då inte alla har tillgångar till Peters "Panda guide" boken och Pricepedia.

Angående NGCs "(NGC kallar den tyvarr fortfarande Small Twig Small Date) ", jag tror att NGC kallar detta helt rätt, då andra varianten heter Small Twig Large Date, det är PCGS och Peter Anthony kallar det fel som "micro" om man får säga så :).

Det finns bara 3 varianter:

Large Twig (kallas även Large Twig Large Date, men det finns inte variant med Large Twig Small Date, så man kan kalla bara Large Twig)
Small Twig Large Date
Small Twig Small Date

Och varför kallar PCGS och Peter "Small Twig Small Date" som "Small Twig Micro Date" fattar jag inte. Då kommer missförstånd och blandning i termen!

Så det är samma variant:

NGC "Small Twig Large Date" = PCGS "Small Twig Small Date"

NGC "Small Twig Small Date" = PCGS "Small Twig Micro Date"

PCGS skulle ta bort ordet "Micro" och ändra ordet "Small" till "Large", det är helt fel... alla Panda Datum Variationer fanns bara med Large Date och Small Date!

Eller har jag fel?

mowi_af

Citat från: Fantom skrivet Söndag 09, Mars 2014, 09:48:37
Citat från: mowi_af skrivet torsdag 06, Mars 2014, 15:24:41

Panda basics.
Year = Nián 年.

Jag såg inte texten från början, trevlig att du beskriver dina mynt och mynt varianter!
Det kan vara mycket aktuellt för nya Panda samlare, då inte alla har tillgångar till Peters "Panda guide" boken och Pricepedia.

...Det finns bara 3 varianter:
Eller har jag fel?

Yes, Jag tror du har fel. Men Pandor ar fortfarande en djungel. Det var inte lange sedan variationen mellan 2001D/2001d blev upptackt och det kanske kommer flera.

Sa har har jag kategoriserat dessa just nu. Tror det stammer aven om jag inte har Peter Anthony's sista bok.
Small twig Small date (recognized by both NGC and PCGS)
Small twig Micro date (recognized by PCGS only.)   
Large twig Large date (recognized by both NGC and PCGS)
Small twig Large date (recognized by NGC)

Nar jag menar 'recognized by..' sa ar det det som star pa etiketten till slabben for NGC resp. PCGS. Jag tror det kan finnas flera frosting variationer som kan komma senare bland 1995 Pandorna och aven andra artal.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane