Koala 2014

Startat av Fantom, lördag 24, Augusti 2013, 21:39:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Fantom

Jag samlar på Koalor och det känns att jag måste starta denna tråden först :)
Jag tyckte inte om "utseendet" vid första blicken.  :)

Sarek

Detta var nog den sämsta formgivningen av Koalan hittills, enligt mitt tycke.

Condor2ooo

Gravören är den samme som till den nya kookaburran gissar jag.

Guld500

Sarek

När jag såg Fatoms bild på Koalan så trodde jag först att det hela var ett skämt. Men...

Fantom

Här kommer lite information om själva Koalor från svensk wiki:

Koala (Phascolarctos cinereus) är ett australiensiskt trädlevande pungdjur och den enda nu levande arten i familjen Phascolarctidae samt i släktet Phascolarctos. Den har tidigare kallats pungbjörn och koalabjörn vilket är missvisande eftersom den saknar släktskap med björnar. Benämningen koala kommer från den australiska ursprungsbefolkningens språk, och betyder "den som sällan dricker".

Koalorna lever ensamma och är vanligtvis tystlåtna, men hanen kan under parningstiden utstöta ett nasalt ljud som kan höras på nästan en kilometers håll.

Koalor är nästan helt trädlevande. De bygger inte bon utan sover helt enkelt i en trädklyka eller på en gren.

Honorna är enstöriga och håller sig inom ett visst hemområde som de sällan lämnar. I de bördigare områdena överlappar dessa, men där födan är knappare är de större och är mer exklusiva. Hanarna är inte territoriella, men tål inte varandras närvaro, speciellt inte under parningssäsongen: dominanta individer attackerar underlägsna, och de flesta vuxna hanar har ärr i ansiktet, öronen och underarmarna som resultat av detta.

Koalor äter nästan enbart blad av olika arter av eukalyptusträd.
Detta är troligen en evolutionär anpassning till en annars outnyttjad ekologisk nisch, eftersom eukalyptusblad har låg proteinhalt, en hög andel osmältbara substanser, och innehåller terpentinämnen som är giftiga för de flesta djur. I likhet med vombater och sengångare har koalan en låg ämnesomsättning för att vara däggdjur, och vilar orörliga cirka 20 timmar per dygn, sovande omkring 19 timmar.  De äter under dygnets alla timmar, men oftast på natten. En genomsnittlig koala äter ett halvt kilo eukalyptusblad per dygn, och tuggar dem till en fin pasta innan den sväljer dem. Levern tar hand om de giftiga substanserna, och tarmarnas nedre del är stor för att utnyttja födans näringsinnehåll maximalt. Mycket av detta sker genom bakteriell jäsning – mödrarna matar vid avvänjningen sina ungar med en speciell mjuk avföring som är rik på dessa bakterier och ger dem på detta vis denna nödvändiga matsmältningshjälp.

Vid födseln kravlar den mycket lilla ungen in i den nedåtriktade pungen på moderns mage (som kan stängas med en muskel) och fäster sig vid en av de två spenarna. Ungarna stannar gömda i pungen i cirka 6 månader och lämnar den helt efter 7 månader. De stannar med modern i ytterligare ett halvår, ridande på hennes rygg, och livnär sig på mjölk och blad tills avvänjningen är klar vid cirka 12 månaders ålder.Unga honor avlägsnar sig därefter vanligen till ett eget område i närheten, men unga hanar stannar ofta i moderns område tills de är 2 till 3 år gamla. Beteendet gäller inte alla individer, det finns även dokumentationer om unga honor som levde länge hos modern.

Här kommer lite roligare information, också från wiki, fast på rysk sidan, jag översätt till svenska  :)

Manliga koalas har en gaffelformad penis och den kvinnliga har dubbla vaginor och två dubbla livmoder.

Eftersom hanar föds mindre än honorna, då brukar hanar samla 2-5  honor under parningstider (och har en grupp sex). :P Parningen sker på trädet (tillval eukalyptus).

Koalas fingeravtryck är som mänskliga fingeravtryck, och är svåra att urskilja även med hjälp av ett elektronmikroskop. 8)

Destecado

Tycker den inte var så snygg.  :(

Gyllene Propellerkepsen

Den ser ju hemsk ut. Liknar en gammal förvirrad fyllegubbe.

Condor2ooo

Citat från: Gyllene Propellerkepsen skrivet lördag 07, September 2013, 20:36:34

Eller Göran Greider på Dalademokraten  :D

erland82

Citat från: Condor2ooo skrivet Söndag 08, September 2013, 08:25:13

Haha.. den var bra, det är faktiskt väldigt likt :)

2818181

Jag gillar egentligen Koalor av kött och blod men är mer skeptisk till de av silver. Irl så är deras... hrm... något unika utseende ganska charmigt, men i silver så blir det inte riktigt lika bra. Svårt att se att det blir speciellt många impulsköp av den här krabaten.
Det kanske annars vore en idé att köra en svensk motsvarande serie med just Greider i olika miljöer? Göran på en äng, i en liten björk eller kanske rent utav på kontoret med ett glas rött :)

Gyllene Propellerkepsen

Citat från: Condor2ooo skrivet Söndag 08, September 2013, 08:25:13

Gud, du har rätt. Det ser verkligen ut som Greider!

Citat från: 2818181 skrivet Måndag 09, September 2013, 13:25:12
Jag gillar egentligen Koalor av kött och blod men är mer skeptisk till de av silver. Irl så är deras... hrm... något unika utseende ganska charmigt, men i silver så blir det inte riktigt lika bra. Svårt att se att det blir speciellt många impulsköp av den här krabaten.
Det kanske annars vore en idé att köra en svensk motsvarande serie med just Greider i olika miljöer? Göran på en äng, i en liten björk eller kanske rent utav på kontoret med ett glas rött :)

Då skulle jag impulsköpa en hel tub på stört, trots momsen! ;-)

Baltikinkasso

Condor2ooo

Jag tänkte mig snarare denna  ;) 

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane