Enbart fysiskt guld och silver?

Startat av Berrabullet, Söndag 18, Augusti 2013, 22:10:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Berrabullet

Hej.

En ny medlem här. Jag har börjat få ett intresse när det gäller att handla med guld, men inte fysiskt guld utan att spekulera i det via investeringssparkontot. Jag blev medlem här för att lära mig lite mer men det tycks bara som att det diskuteras att äga fysiskt guld vilket inte intresserar mig. Har jag hamnat fel eller finns här fler som delar mitt intresse?

Destecado

Det finns ett uttryck som lyder "if you don`t hold it you don`t own it." Varför skulle du investera i något som kanske inte finns när du kan ha "the real thing"?   

Berrabullet

För att jag vill tjäna pengar. När man köper guld eller silver så får man betala 5-15% mer pga av avgifter osv än vad det i själva verket är värt (om jag har förstått det rätt). Då måste alltså värdet stiga med detsamma enbart för att ligga plus minus noll.

Dessutom så kan man ju bli av med fysiskt guld så, så säkert är det ju inte.

Fiat de Lux

Citat från: Berrabullet skrivet Söndag 18, Augusti 2013, 22:27:19
För att jag vill tjäna pengar. När man köper guld eller silver så får man betala 5-15% mer pga av avgifter osv än vad det i själva verket är värt (om jag har förstått det rätt). Då måste alltså värdet stiga med detsamma enbart för att ligga plus minus noll.

... och vad brukar hända när man säljer pappersguld , för att ta hem en vinst ...  ::)

MrLibertad

Citat från: Berrabullet skrivet Söndag 18, Augusti 2013, 22:10:51
Hej.

En ny medlem här. Jag har börjat få ett intresse när det gäller att handla med guld, men inte fysiskt guld utan att spekulera i det via investeringssparkontot. Jag blev medlem här för att lära mig lite mer men det tycks bara som att det diskuteras att äga fysiskt guld vilket inte intresserar mig. Har jag hamnat fel eller finns här fler som delar mitt intresse?

Det finns nog ett par stycken som håller på med pappersguld också, mig själv inkluderad, men majoriteten på forumet föredrar nog äkta vara, mig själv inkluderad där också.

Berrabullet

Jag förstår att du tänker på vinstskatten på 30% fast den finns inte i investeringssparkontot. Där betalar man en skatt på hela beloppet som grundar sig på statslåneräntan och så som det ser ut i dagsläget så skattar du bara ett par hundralappar på ett belopp av 100.000kr

Goldfinger

Välkommen!
Lycka till med dina investeringar. Jag hoppas du är väl påläst hur pappersmarknaden för PM fungerar och är medveten om den stress den är utsatt för pga den starka fysiska efterfrågan. Trots att jag är ganska riskbenägen har jag ännu inte haft mod nog att köpa pappersguld.

Berrabullet

Citat från: Goldfinger skrivet Måndag 19, Augusti 2013, 06:29:33
Välkommen!
Lycka till med dina investeringar. Jag hoppas du är väl påläst hur pappersmarknaden för PM fungerar och är medveten om den stress den är utsatt för pga den starka fysiska efterfrågan. Trots att jag är ganska riskbenägen har jag ännu inte haft mod nog att köpa pappersguld.

Tack så mycket. Tyvärr så kan jag inte säga att jag är så påläst men det var det jag tänkte ändra på genom att besöka diverse internetsidor och läsa böcker med mera. Man kan ju tjäna både i uppgång och nergång med hjälp av bull och bear. Det kan man ju inte med fysiskt guld. Då är det bara uppgång som gäller.

Shiv

Vi som investerar i fysiskt ser pappersinvesteringar som ett litet korthus-scenario. Visst man kan knalla in i korthuset och pyssla med pappershandel och kanske göra sig lite pengar. Men faktum är att det finns mer papper än fysisk tillgång, och att korthuset kan rasa om detta uppdagas och skapar misstro hos för många. Då spelar det ingen roll hur mycket du har tjänat, du krossas under raset och förlorar allt du har investerat.

Med fysiskt finns det ingen sådan faktor. Man måste dock vara lite kritisk till både ekonomin och samhället för att tänka som oss, och det är inte alla som har den "förmågan" :)

trolljägarn

mithril_hunter

Hej och välkommen :)

Det är en vanlig uppfattning att tro att man förlorar i att investera i den fysiska varan eftersom du får betala en premie på x antal procent över spot. Men denna premie får du tillbaka när du säljer. Dvs du betalar låt oss säga 10% över spot när du köper men får oxå 10% över spot när du säljer.

Om du vill ligga kort, köra med hävstång och kunna köpa sälja fort så är papper att föredra. Då är det spekulering och inte en investering/långsiktigt sparande.

Såklart inget fel med det. Jag själv har nyss skaffat lite bullx4 i silver. Men detta är bara en mindre summa pengar för kul. Om du tror på att guldet ska upp så istället för att köpa cert rekommenderar jag gruvaktier. Jag sitter själv med Semafo. De har gått upp nästan 50% den senaste månaden. Finns såklart andra gruvbolag och läs på om dem innan du köper. Fördelen med aktier är att det är som att handla med pappersguld med hävstång men utan risken att ditt pappersguld blir värdelöst ifall papperspyramidspelet kollapsar.

Hur du än väljer att göra så är du välkommen här. Till och med Bitcoin gamblare är välkomna ;D

august

Citat från: mithril_hunter skrivet onsdag 21, Augusti 2013, 19:39:31

Hej och välkommen :)

Det är en vanlig uppfattning att tro att man förlorar i att investera i den fysiska varan eftersom du får betala en premie på x antal procent över spot. Men denna premie får du tillbaka när du säljer. Dvs du betalar låt oss säga 10% över spot när du köper men får oxå 10% över spot när du säljer.

Mja, det där är nog en sanning med modifikation. Om du köper en bit guld av godtycklig handlare och sedan säljer tillbaka den ett par minuter senare så kostar det dig ett antal procent. Om vi kallar detta "spread" (diff mellan köp och säljkurs) eller "premium" (som du inte får tillbaka) är i grunden inte så intressant. Det primära är att du inte får tillbaka hela pengen så jag tycker att Berra har det hela korrekt.

Givetvis är det möjligt att istället sälja privat, t ex här på vårt eminenta forum, men det har också sina sidor och de flesta av oss är inte beredda att betala lika mycket för guldbiten när vi köper den av en privatperson som om vi köper den av en välrenommerad handlare. Det är helt enkelt tryggare att köpa av en handlare, man kan lita mer på varan om den kommer ocirkulerad från t ex Tavex än om den kommer i ett kuvert från Borås, man får ett kvitto, etc, etc. Så även om man säljer privat så blir det en förlust på ett antal procent eftersom köparna vill ha en riskpremie.

Citat från: mithril_hunter skrivet onsdag 21, Augusti 2013, 19:39:31
Om du vill ligga kort, köra med hävstång och kunna köpa sälja fort så är papper att föredra. Då är det spekulering och inte en investering/långsiktigt sparande.

Exakt min uppfattning, sånär som att jag (precis som du) skulle vara extremt försiktig med att placera några större summor i papper i dagsläget. Vi är nog alla positivt inställda till att tjäna pengar, men alla premium till trots så kan man även förlora pengar fantastiskt mycket snabbare med papper (jag har sällan sett någonting tappa värde så snabbt som mina BULL Silver x4 i maj 2011).

Ett annat alternativ (till papper) är att handla metall via någon av de online tjänster som finns, t ex GoldMoney eller BullionVault (det finns fler). Dessa ger tillgång till en market maker (GM) alternativt ren marknad (BV) där man kan både köpa och sälja sin metall i realtid. Dessutom så slipper man förvara den egna metallen eftersom det tas omhand (mot en avgift) av de som levererar tjänsten. Det man köper och säljer är alltså ren metall, typiskt i gram, det är inte myntad metall så man slipper sådana premier.

Jo, jag är väl medveten om resonemanget om "if you don't hold it, you don't own it", men ärligt talat så är jag helt övertygad om att dessa tjänster har metallen så jag är faktiskt inte orolig. Och Berra sade uttryckligen att han inte ville ta hand om fysisk metall och dessutom minimera premier så då undrar jag om inte detta kan vara något.

Välkommen Berra!

august

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane