Vem har mest Metall på Forumet??

Startat av Skitgubben, torsdag 15, Augusti 2013, 10:24:03

Föregående ämne - Nästa ämne

mega_n

Citat från: Skitgubben skrivet Söndag 18, Augusti 2013, 22:03:35
Ja det skulle det. :)
Har du gått i pension eller har du långt kvar??

Har ett tag kvar (typ 10-20 år) till normal pensionsålder. Har dock redan nu det bra och jobbar så lite som möjligt... :-) Tror dock inte det kommer finnas mycket kvar i statens pensionskassa när det är min tur att få tillbaka.

/H

mega_n

Citat från: MrLibertad skrivet Söndag 18, Augusti 2013, 22:35:19
Hur konstigt det än må låta så var jag också inblandad i en båtolycka där allt mitt silver följde med båten ner i djupet. Det enda som blev kvar är monstertackan nedan då jag hade den runt halsen.

Tyvärr har jag ingen "före olyckan" bild att visa upp.  ;)

Då ska du vara glad att den inte var större. För då kanske du inte skulle kunnat simma iland ;-)

/H

mega_n

Citat från: björk skrivet Söndag 18, Augusti 2013, 22:12:36

btw, det är du som har vevat ut en del på tradera nu ja?

Jo. Tänkte kolla marknadsvärdet där på några olika sorters (premium)mynt.

/H

Goldfinger

Kul med en klassisk snoppmätningstråd på forumet ;D

Jag är fascinerad över de skatter och levnadsöden som döljer sig bakom detta forum. Själv har jag trots flera års idogt sparande endast lyckas nå hit. Trots mycket tid till sjöss har jag lyckats behålla skatten i min ägo 8) Dock är den förvarad på säker plats så jag har tvingats låna en bild på nätet för ändamålet. Jag kan dock garantera er alla att bilden stämmer väl mot min verkliga skatt. Skulle aldrig komma på tanken att dra en vals för min högt respekterade forumvänner.

Frederyck

Citat från: Skitgubben skrivet Söndag 18, Augusti 2013, 22:21:45
Citat från: Destecado skrivet Söndag 18, Augusti 2013, 22:12:17
Någon som har en liten gissning på hur mycket PM man borde ha samlat på sig när man går i pension?

Jag tycker att ca 3000oz Silver och ca 200oz Guld är vart man bör ligga.
Mätt i dagens köpkraft...då kan man sluta att arbeta vid 50 års ålder.

Men allt är ju efter hur mycket utgifter man har så klart. :)

Tänk efter hur mycket pengar du skulle behöva idag för att att överleva i ett år, eller iallafall leva ok. Multiplicera det med antalet år /ungefär/ du tror att du kommer att vara pensionär. (Klart det är svårt att gissa hur länge man lever...). Så mycket behöver du i guld/silver i dagens värde.

Exempel: Du behöver exvis 4 000 SEK i månaden för boende, 2 000 SEK för mat och 2 000 SEK för "övrigt" som kläder mm. Det blir 8 000 SEK i månaden för ett minimum av överlevnad. (Sätt in de värden som passar ditt liv!)

8 000 SEK i månaden blir ungefär 100 000 om året i dagens pengar.

Om du tror att du lever till säg 85 och vill pensionera dig vid 65 så behöver du således 2 000 000 SEK i guld/silver i dagens penningvärde.

Det är drygt 220 oz guld.

Frederyck

Så om du är säg 30 år idag så har du 35 år på dig att skaffa 220 oz guld för att ha det tills du fyllt 65. Det betyder att du behöver skaffa i snitt ungefär 0,5 oz guld i månaden från och med nu.

Tycker du att 8000 SEK i månaden är för lite för att kunna göra det du vill när du har pensionerat dig, ja då behöver du öka din spartakt. Så jag måste nog tycka att Skitgubbens rekommendation är i klar underkant. 200 oz guld plus 3000 oz silver från 50 års ålder ger (om du lever till 85) knappt 5 500 SEK i månaden att leva på.

OBS - dessa beräkningar bygger på att guld och silver håller sitt värde konstant med inflationen, dvs att guld och silver inte har högre elelr lägre värdestegring än inflationen. Det behöver naturligtvis inte vara sant, både uppåt och nedåt.

mega_n

Citat från: Frederyck skrivet Måndag 19, Augusti 2013, 09:22:27
Så om du är säg 30 år idag så har du 35 år på dig att skaffa 220 oz guld för att ha det tills du fyllt 65. Det betyder att du behöver skaffa i snitt ungefär 0,5 oz guld i månaden från och med nu.

Tycker du att 8000 SEK i månaden är för lite för att kunna göra det du vill när du har pensionerat dig, ja då behöver du öka din spartakt. Så jag måste nog tycka att Skitgubbens rekommendation är i klar underkant. 200 oz guld plus 3000 oz silver från 50 års ålder ger (om du lever till 85) knappt 5 500 SEK i månaden att leva på.

OBS - dessa beräkningar bygger på att guld och silver håller sitt värde konstant med inflationen, dvs att guld och silver inte har högre elelr lägre värdestegring än inflationen. Det behöver naturligtvis inte vara sant, både uppåt och nedåt.

Dagens garantipension i Sverige är på ca 8000 kr(innan skatt för ensamstående). Livsvarigt från 65 års ålder.
Om man litar på staten och det finansiella systemet behöver man inget guld ;-) Eller också kan guldet användas för att ge lite guldkant på tillvaron...

/H

Fantom

;D över 435 kg silver på vagnen
Skitgubben nästa steg?  8)

Frederyck

Citat från: mega_n skrivet Måndag 19, Augusti 2013, 09:35:32
Citat från: Frederyck skrivet Måndag 19, Augusti 2013, 09:22:27

Dagens garantipension i Sverige är på ca 8000 kr(innan skatt för ensamstående). Livsvarigt från 65 års ålder.
Om man litar på staten och det finansiella systemet behöver man inget guld ;-) Eller också kan guldet användas för att ge lite guldkant på tillvaron...

/H

Absolut - visst är det så. Och så ATP och Premiepensioner och annat crap. Det finns massor med pengar att få som pensionär i teorin.  ;)  Men om man vill ha guldet som en försäkring om allt annat skiter sig så behöver man räkna enligt ovan.

Fiat de Lux

Citat från: Goldfinger skrivet Måndag 19, Augusti 2013, 07:11:01
Kul med en klassisk snoppmätningstråd på forumet ;D

Jag är fascinerad över de skatter och levnadsöden som döljer sig bakom detta forum. Själv har jag trots flera års idogt sparande endast lyckas nå hit. Trots mycket tid till sjöss har jag lyckats behålla skatten i min ägo 8) Dock är den förvarad på säker plats så jag har tvingats låna en bild på nätet för ändamålet. Jag kan dock garantera er alla att bilden stämmer väl mot min verkliga skatt. Skulle aldrig komma på tanken att dra en vals för min högt respekterade forumvänner.

Synat genom ett förstoringsglas ser tackan riktig respektabel ut.

Grattis. Efter ett helt livs slit, så är du väl förunnt.

Efter det jag tagit mitt foto på min lilla hög i tråden, så öppnade sig tyvärr ett slukhål i underjorden just under trädgårdsbordet där min hög poserade för fotografi. Under tiden jag hämtade ficklampan för att lokalisera mitt silver, så slöt sig slukhålet ihop igen ...och hörde ett rap t.o.m.

När man vänder ryggen till, så sker de tokigaste ting ... :P

Baltikinkasso

Jag är fullständigt ointresserad i både guld och silver och äger därför varken mynt eller tackor.

Guld500

Fiat de Lux

Citat från: Guld500 skrivet Måndag 19, Augusti 2013, 19:10:28
Är det inte lite mycket troll nu? :-\

Känner mig inte personligen träffad, men troll fungerar på ett helt annat sätt. Vi har lite skoj  :)

Guld500

Citat från: Fiat de Lux skrivet Måndag 19, Augusti 2013, 19:14:34
Citat från: Guld500 skrivet Måndag 19, Augusti 2013, 19:10:28
Är det inte lite mycket troll nu? :-\

Känner mig inte personligen träffad, men troll fungerar på ett helt annat sätt. Vi har lite skoj  :)

Du skall inte ta åt dig "FDL", kul att du har skoj ;-)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane