Förvara 1 oz China Panda Guldmynt

Startat av Fantom, fredag 19, Juli 2013, 07:46:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Fantom

Hej!
Undrar om hur kan man förvara 1 oz China Panda Guldmynt på något snyggare sätt än i originalförpackning?
Jag köpte min första 1 oz Guld Panda 2013 och den kom i original förpackning (vanlig fyrkantig plastpåse) som egentligen ser ful ut  ???. Jag läste inte så noga om hur guldmynten 1 oz Panda levereras och jag blev lite chockerad när jag såg myntet i plastpåse, jag förväntade mig att myntet ska vara i original plastkapsel som 1 oz Silver Pandor har åtminstone.  >:(
Jag tänker göra en samling på Guld Pandor 15-20 år framåt och det är möjlig att mynten blir till salu efter det, så om jag tar den ur originalförpackningen och sätter myntet i vanlig plastkapsel då blir det mycket trevligare att hantera myntet sen, men om jag försöker sälja myntet efter 15-20 år kan det vara lättare att sälja i originalförpackningen och mycket svårare att sälja i plastkapsel då eller?
Och andra fråga är finns det något bra plastkapsel till såna mynten (typ som 1 oz Silver Pandor har), eller enda alternativet är att stoppa myntet i vanlig billig 32mm plastkapsel (som brukar kosta 5 kr) ?
Tack

kristensson

Tips: Spara originalförpackningen så kan du välja den dag du säljer hur du vill/kan leverera dom.

Fantom

Citat från: kristensson skrivet fredag 19, Juli 2013, 08:01:44
Tips: Spara originalförpackningen så kan du välja den dag du säljer hur du vill/kan leverera dom.
Jag måste skära den med sax för att ta fram myntet, då den är "lite" speciell plastpåse (men ändå ful), jag ska göra bilder senare så fort jag kommer hem efter jobbet, så att ni kan titta hur den ser ut. 

Fantom

Det finns säkert medlemmar här på forumet som samlar 1 oz Guld Pandor, hur förvarar ni mynten och i vilka kapslar? :)

Goldfinger

Guld_500

Jag tycker att guldmynt är snyggt i "air-tite" med svart ring, och det skyddar mynten bra.

Silvergrabben

Citat från: Guld_500 skrivet fredag 19, Juli 2013, 08:48:53
Jag tycker att guldmynt är snyggt i "air-tite" med svart ring, och det skyddar mynten bra.

Precis såhär kör jag också, air-tites ftw. OMP ,i mitt fall US Buffalo 1 oz, var en riktigt ful vakumförseglad historia..

mowi_af

Personligen ser jag bara ett alternativ om du inte behaller den original (OMP).  Skicka in Pandan till NCS/NGC (alt. PCGS) och far den konserverad och graderad samt skyddad i en snygg kapsel.

For Pandor finns det hardcore samlare som gillar OMP och inget annat. Att ta ur den ur OMP och satta den i en egen kapsel (RAW) sanker ofta vardet och du riskerar att rispa myntet nar du hanterar det. Ar originalforpackningen oppnad ar myntet RAW.

Fantom

Citat från: mowi_af skrivet fredag 19, Juli 2013, 11:58:41
Personligen ser jag bara ett alternativ om du inte behaller den original (OMP).  Skicka in Pandan till NCS/NGC (alt. PCGS) och far den konserverad och graderad samt skyddad i en snygg kapsel.

For Pandor finns det hardcore samlare som gillar OMP och inget annat. Att ta ur den ur OMP och satta den i en egen kapsel (RAW) sanker ofta vardet och du riskerar att rispa myntet nar du hanterar det. Ar originalforpackningen oppnad ar myntet RAW.
:o :o :o :o :o
Är det så lätt att rispa precis China Pandas guldmynt, eller alla .999-s guldmynten är så känsliga?! Det enda gången när jag ska ta den i hand (med bomullhandskar) är när jag tar den från originalförpackningen till kapsel.
Om jag ska göra det, då tappar jag totalt det numismatiska värdet då? Om vi säger så att 1oz guld ska kosta typ 50000 kronor om 15 år  ::), hur mycket ska kosta Panda då om jag tar den från förpackningen eller inte, hur mycket blir skillnaden i % ungefär ?
Jag tänkte under dagen och trode att jag ska köpa "Myntkapslar QUADRUM" för Guld Pandor. Men när jag läste dig då blev jag obestämt igen  ???

Fantom

Vet någon varför sätter China Silver Pandor i snygga och fina plastkapslar men Guld Pandor skickar i billiga plastpåsar som är fula och skyddar inte myntet bra?!
Man betalar rätt bra summa över spot när man köper Guld Pandor, räcker inte dom där pengar att tillverka lika fina plastkapslar som dem gör för Silver Pandor, Guld Pandor är dessutom mindre i diameter så det behövs inte lika mycket plast som för Silver Pandor!

august

Jag vet inte, men jag har alltid antagit att guldpandor ligger i förseglade förpackningar av samma skäl som guldtackor gör det, dvs fysiskt skydd+förfalskningsskydd (vad det nu är värt)+bevis på att den inte har "hanterats". Ibland ligger det ju dessutom en liten lapp på kinesiska inne i påsen som säkert säger något viktigt även om jag inte vet vad.

Vad gäller ömtålighet så är alla 999 guldmynt (och tackor) ömtåliga. Rent guld är mjukt, det går inte att äta men väl att bita i. Men till skillnad från silver så är det alltså främst fysisk påverkan snarare än kemisk man vill skydda mot. Eftersom 1oz 999 guldmynt kostar en del tycker jag att det är värt att vara rädd om dem. Alternativt så köper man mynt som är 900 och inte lika känsliga.

I frågan om val av förvaring så är mitt förslag att du rannsakar orsaken till köpet. Om det primärt är en investering så behåll originalplasten, göm den väl och visa inte för andra. Om det är en del i din växande samling som du vill visa andra så ta smällen av värdeminskningen och rama in den snyggt.

august

Mange

Som august påpekade är orsaken till köpet den viktiga biten här, rena investeringar (med förhoppning om numismatiska premier) behålles med fördel förvarade i ursprungligt skick.
Samlar man på guldmynt och vill kunna betrakta och hantera dessa lättare kan kapslar vara ett alternativ.
Eller så kan man behålla merparten i originalförpackning och placera en del i kapslar, kanske dubbla upp av de årtal man placerar i kapslar, en kompromiss som passar för den som både investerar och samlar.

Med upplageökningen de senaste åren är dock pandan närmast bullion nuförtiden, så att dessa skulle ge premier i stil med äldre pandor är inte särskilt troligt.
En viss premieökning absolut, men sannolikt inga spot +$1000-$1500 eller mer likt de $1200-$2000 som vissa årtal av 1/10 oz panda går för idag.

Fantom

Citat från: Mange skrivet fredag 19, Juli 2013, 17:23:42
Som august påpekade är orsaken till köpet den viktiga biten här, rena investeringar (med förhoppning om numismatiska premier) behålles med fördel förvarade i ursprungligt skick.
Samlar man på guldmynt och vill kunna betrakta och hantera dessa lättare kan kapslar vara ett alternativ.
Eller så kan man behålla merparten i originalförpackning och placera en del i kapslar, kanske dubbla upp av de årtal man placerar i kapslar, en kompromiss som passar för den som både investerar och samlar.

Med upplageökningen de senaste åren är dock pandan närmast bullion nuförtiden, så att dessa skulle ge premier i stil med äldre pandor är inte särskilt troligt.
En viss premieökning absolut, men sannolikt inga spot +$1000-$1500 eller mer likt de $1200-$2000 som vissa årtal av 1/10 oz panda går för idag.
Citat från: august skrivet fredag 19, Juli 2013, 16:29:22
Jag vet inte, men jag har alltid antagit att guldpandor ligger i förseglade förpackningar av samma skäl som guldtackor gör det, dvs fysiskt skydd+förfalskningsskydd (vad det nu är värt)+bevis på att den inte har "hanterats". Ibland ligger det ju dessutom en liten lapp på kinesiska inne i påsen som säkert säger något viktigt även om jag inte vet vad.

Vad gäller ömtålighet så är alla 999 guldmynt (och tackor) ömtåliga. Rent guld är mjukt, det går inte att äta men väl att bita i. Men till skillnad från silver så är det alltså främst fysisk påverkan snarare än kemisk man vill skydda mot. Eftersom 1oz 999 guldmynt kostar en del tycker jag att det är värt att vara rädd om dem. Alternativt så köper man mynt som är 900 och inte lika känsliga.

I frågan om val av förvaring så är mitt förslag att du rannsakar orsaken till köpet. Om det primärt är en investering så behåll originalplasten, göm den väl och visa inte för andra. Om det är en del i din växande samling som du vill visa andra så ta smällen av värdeminskningen och rama in den snyggt.

august
Tack!
Ja, orsaken var att det är lite tråkig köpa bara guldtackor regelbundet, då tänkte jag blanda med guldmynten, och nu gäller det 80% - investering 20%- samling, och det är svårt att bestämma nu, då det kan vara 10% - investering och 90% - samling om 15 år.
Jag valde guldmynt China Panda pga jag samlar redan på Silver Pandor och jag tycker om motivet, men jag är absolut inte nöjd med förpackningen, och det är svårt för mig att gömma myntet, då jag vill ofta titta på den själv.   
Det är min andra guldmynt, första var ett Kanadensisk Maple Leaf 999.99 (Myntet ges ut i en praktisk förpackning, laminerade tillsammans med sitt certifikat)(Till skillnad från original-maplen ändras designen på lönnlövet för varje år.) med det är svårt samla såna mynten då det är svårt att hitta dom.
Så jag är inte bestämt än vilka guldmynten ska jag samla  :P då jag är nybörjare i guldmyntsvärlden.
Så det blir väldig snäll från er om ni kan tipsa vilka guldmynten är "värd" att samla :) Jag tycker om Pandor, men accepterar inte förpackningen (och om man tar ur den då tappar man numismatiskt värde). Jag vill att guldmynten ska ha olika motiv varje år och att dom blir i original plastkapslar från tillverkare (av bra kvalitet).
Australisk Lunar II är enda alternativet, finns det mer?
Tack

SoulCrew

Jag tror den australiska Nugget/Kängurun byter motiv varje år också. Dessutom brukar de vara bland de billigaste guldmynten. Historiskt har de dock inte fått samma premie över tid som tex Pandor men nu när det präglas mycket fler pandor per utgåva är det väl troligt att den skillnaden lär minska. Britannia tror jag också byter motiv men antagligen gör de väl som på silversidan och återanvänder motiv.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane