Falsk 1 oz Silver Panda 2012 på Tradera?!

Startat av Fantom, onsdag 17, Juli 2013, 23:40:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Fantom

Citat från: silverfisken skrivet torsdag 18, Juli 2013, 01:29:01
Jag tror min är falsk, kolla in årtalet vid ny bild, speciellt 2 an.
Ja, ta inte illa upp.... men jag är 90% säkert att du har rätt och din Panda 2012 är falsk  :(
Vill du att vi ska väga mynten också, jag har myntvågen hemma? men jag har ingen tid nu, måste hinna sova några timmar innan arbetsdagen börjar. 
Kan vi kolla din andra Panda från 2009 också lite senare, jag har högsta budet där på Tradera :)

silverfisken

Citat från: Fantom skrivet torsdag 18, Juli 2013, 01:36:42
Citat från: silverfisken skrivet torsdag 18, Juli 2013, 01:29:01
Jag tror min är falsk, kolla in årtalet vid ny bild, speciellt 2 an.
Ja, ta inte illa upp.... men jag är 90% säkert att du har rätt och din Panda 2012 är falsk  :(
Vill du att vi ska väga mynten också, jag har myntvågen hemma? men jag har ingen tid nu, måste hinna sova några timmar innan arbetsdagen börjar. 
Kan vi kolla din andra Panda från 2009 också lite senare, jag har högsta budet där på Tradera :)

Jag drar bort båda från auktionen imorgon efter jag pratat med supporten, sen får vi göra en grundlig analys av de 2 mynten. Jag kollade upp den jag köpt de av, över 1000 affärer och 98 % positiva, så de är nog inte sålda som fejk med flit.

Mange

Det stora problemet är att pandorna är "double sealed" (som det brukar kallas), sedvanlig kapsel samt en värmeförseglad plastficka.
Eftersom man upphörde med denna förpackningstyp för silvermynten ca 20 000 mynt in på 2006  års upplaga så ringer varningsklockorna för min del, dessutom ser förseglingen inte ut som förväntat.

Numer levereras pandorna i förseglade sk. sheets om 30 mynt med ett kontrollkvitto innanför, 20 sheets per monsterbox om 600 mynt.
Självklart kan en handlare/distributör på eget bevåg valt att försöka återskapa denna OMP (original mint packaging) även efter de slutade levereras på sådant vis, men sammantaget med vad som postats tidigare i tråden så känns det tyvärr inte särskilt sannolikt.

Destecado

Det kan vara ett falskt mynt som är tillverkat av rent silver. Så silvervärdet finns men det numesmatiska värdet är inte där.

MrNook

Jag måste bara flika in och säga: fantastisk upptäckt, och ännu mer fantastiskt att säljaren är medlem på forumet, svarar och tillsammans med övriga medlemmar för en så öppen diskussion!

Creds till er :)

jens75

Det vore intressant att testa detta mynt med "bullion test" appen för Android. I betalversionen så finns detta mynt med...

Sarek

Fantoms Panda är identisk med den hos Silber-Werte, så den är äkta. Och som synes i bildjämförelsen nedan så har silverfisken åkt på en blåsning. Tråkigt silverfisken men det är sådant som händer.

Man ser på bambubladen att de har en helt klart annan position på de bägge mynten.

Guld_500

Då undrar man om det är silver eller blandning av andra metaller i fake-pandan?

MrLibertad

Silverfiskens Panda har heller ej de 3 "distansplupparna" i kapseln, så kapseln är inte original så att säga.

Mange

Citat från: MrLibertad skrivet torsdag 18, Juli 2013, 11:00:41
Silverfiskens Panda har heller ej de 3 "distansplupparna" i kapseln vilket alltså inte är en originalkapsel.

Det finns dock originalkapslar utan dessa 3 distanspluppar, så detta i sig behöver inte indikera att ett mynt är falskt.
Dock upplever jag att senare års pandor oftast i just denna typ av kapsel.

MrLibertad

Citat från: Mange skrivet torsdag 18, Juli 2013, 12:48:34
Citat från: MrLibertad skrivet torsdag 18, Juli 2013, 11:00:41
Silverfiskens Panda har heller ej de 3 "distansplupparna" i kapseln vilket alltså inte är en originalkapsel.

Det finns dock originalkapslar utan dessa 3 distanspluppar, så detta i sig behöver inte indikera att ett mynt är falskt.
Dock upplever jag att senare års pandor oftast i just denna typ av kapsel.

Jag har för mig att pluppkapslarna infördes på bullionvarianten för ett par år sen.

Btw silverfisken, Hur ser räfflorna ut, raka eller snedställda?

silverfisken

silverfisken

Nu är annonserna borta, gick fort med tradera via deras chatt..

Silverjägarn

Skönt det löste sig. Olyckligt dock att de va falska pandor. Hoppas du kan få tillbaka pengarna av den du köpte av.

silverfisken

Ekonomiskt är det ingen katastrof, ser det som lärdom att kolla mer noggrant i framtiden, finns ju uppenbara saker att kolla på nu när man vet. Verkar vara silver iallafall, har skrapat lite, får ordna utrustning och såga myntet i 2 delar.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane