Hejsan forumet! Precis handlat mina första silvermynt!

Startat av Silvergrabben, tisdag 25, Juni 2013, 16:23:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Silvergrabben

Hejsan! Har precis hittat hit till forumet och har blivit så inspirerad så jag har köpt Silver Eagles och Philharmoniker från Heubach till ett värde på 10,000kr =)
Undrar nu lite hur jag ska förvara dom då man inte får ha ädelmetaller i bankfack på min bank och jag inte riktigt vill investera 10,000kr till (påhittade siffra - går säkert hitta billigare..) i kassaskåp.

Mvh SG

Ebenezer

Välkommen.

Du kan köpa "billiga" vapenskåp för mellan 3000-6000. Funkar med mindre skåp också om du bultar fast dom.

H.E. Pennypacker

Välkommen!
Önskar en annan nykomling. Har själv precis gjort en liknande investering.

H.E. P.

johan_ua

Minns inte vems idé det var, men bananlådor borde fungera bra i alla avseenden annat än ur försäkringssynpunkt. För vem gör inbrott och river i banankartonger?

Sarek

Hej Silvergrabben och välkommen till forumet, och grattis till ditt första ädelmetallsköp.

Det finns ett par trådar som tidigare har behandlat frågan om förvaring som du kan titta i:

Bästa sättet att förvara ädelmetaller
Förvaring av fysiska ädelmetaller
Förvaring

Silvergrabben

Tackar ödmjukast för alla svar! :-) Har tittat runt i lite trådar gällande hur man förvarar bäst nu efter trådstarten och tror jag kommer förvara silvret i ett bankfack - dom behöver ju inte veta vad jag ska ha där i. Ett bautaskåp är inte riktigt möjligt i den boendesituation jag och tjejen är i nu och ett litet känns som det kommer bli fokuserat på (och bortburet..) om man har tjuvbesök.
Önskar att Haubach ädelmetallsföretaget hade en engelsk variant av sin hemsida, just nu får jag tabba mellan google translate och hemsidan för att helt förstå vad jag beställer & villkoren haha.

Väl mött!

silverfisken

Kör du med chrome kan du ställa in så sidorna översätts direkt, funkar säkert med andra också.

Silverjägarn

Välkommen! Varför inte skaffa ett bankfack hos en bank som tillåter pm istället?

Guld_500

Citat från: Silverjägarn skrivet onsdag 26, Juni 2013, 00:24:43
Välkommen! Varför inte skaffa ett bankfack hos en bank som tillåter pm istället?

Kan du namnge en sådan bank?...även jag är intresserad av en sådan. Tack.

Silverjägarn

Citat från: Guld_500 skrivet onsdag 26, Juni 2013, 07:35:57
Citat från: Silverjägarn skrivet onsdag 26, Juni 2013, 00:24:43

Kan du namnge en sådan bank?...även jag är intresserad av en sådan. Tack.

Swedbank använder jag, helt ok där som jag förstått. Enda man inte fick ha där va kontanter eller något olagligt enligt bankkvinnan så antar pm är ok då.

Frederyck

Citat från: Silverjägarn skrivet onsdag 26, Juni 2013, 12:27:46

Swedbank använder jag, helt ok där som jag förstått. Enda man inte fick ha där va kontanter eller något olagligt enligt bankkvinnan så antar pm är ok då.

Bankerna vill inte att du har kontanter i deras bankfack eftersom de vill att du sätter in pengarna på deras konton istället, eller ännu hellre fondsparar med dem.

I slutändan just nu handlar det mest om vad banken försäkrar i ditt hyrda bankfack. Om de mot förmodan blir utsatta för rån och nån länsar ditt bankfack och du säger att du hade 500 Silver Eagles i det så kommer de att skratta åt dig och peka på regeln om att du inte fick ha kontanter i facket.

Om vi däremot hamnar i situationen att banker börjar öppna och titta i folks bankfack för att se om du har "rätt" saker i det så borde man redan ha länsat det själv iallafall. Vi ser ju mer och mer hostilitet mot PM i gammalmedia och från politiker runt om i världen så beroende på hur paranoid man är så är det olika kort tid kvar innan bankfacksinnehåll förses med straffskatter mm.

Själv har jag bankfack hos Nordea, och de tillåter inte heller kontanter. Så jag förvarar naturligtvis bara foton på mina ägodelar i facket samt berlocken i 12K guld och falska safirer vi ärvde efter faster Petunia.

zealot

Swedbank:
Det är inte tillåtet att förvara kontanter i bankfacket och det gäller även svenska utländska mynt, som är giltiga som betalningsmedel.

Som jag tolkar det så får man ha en silvertacka i bankfacket men är det tex. en mynttacka, eagle, maple, eller annat mynt som är giltigt betalningsmedel så får man inte.

kristensson

Citat från: zealot skrivet onsdag 26, Juni 2013, 16:57:03

Swedbank:
Det är inte tillåtet att förvara kontanter i bankfacket och det gäller även svenska utländska mynt, som är giltiga som betalningsmedel.

Som jag tolkar det så får man ha en silvertacka i bankfacket med är det en mynttacka som är giltigt betalningsmedel så får man inte.

Jag frågade via mail min bank om det var ok att ha, och så nämnde jag flera olika silver och guldmynt och de svarade att det är ju inte pengar så det är ok.

Tipset är att fråga via mail för då får du svar via mail och det mailet sparar du är det negativt så fråga en annan bank tills du får det svar du önskar.

Bankerna brukar ha försäkring på 10 basbelopp/box.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane