Hejsan forumet! Precis handlat mina första silvermynt!

Startat av Silvergrabben, tisdag 25, Juni 2013, 16:23:45

Föregående ämne - Nästa ämne

2818181

Citat från: Goldfinger skrivet Måndag 01, Juli 2013, 18:29:57
Vad gör du när buset knackar på din dörr, sätter en pistol mot huvudet på någon av dina nära och kära och ber dig vänligt men bestämt att plocka fram allt av värde?
???
Tja, nu misstänker jag att varje sansad människa fattar att det inte spelar någon roll var du har glittret i det scenariot. Du kan väl alltid alltid hyra in en livvakt om vi nu ändå skall skena iväg i tankarna.
Men då kan ju buset skjuta livvakten! Vad gör du då?
Som vid alla rån så får du avgöra hur hjältemodig/dumdristig du vill vara.
Ett annat alternativ är ju att göra som jag just förklarade i inlägget du citerade.
Gömma det och inte berätta för någon ;)
Då vet ju inte buset att du innehar PM.

Guld_500

Kopierar tidigare post då inger verkar ha sett de:

Det viktigaste måste nog ändå vara att sprida på "guldet":

En del i madrassen
En del i trädgården
En del hos mamma
En del på jobbet
En del i bankfack
osv osv

Om tjuven är framme är du bara av med 20% i ovan senario.

Silvergrabben

Citat från: Guld_500 skrivet Måndag 01, Juli 2013, 20:01:07
Kopierar tidigare post då inger verkar ha sett de:

Det viktigaste måste nog ändå vara att sprida på "guldet":

En del i madrassen
En del i trädgården
En del hos mamma
En del på jobbet
En del i bankfack
osv osv

Om tjuven är framme är du bara av med 20% i ovan senario.
Jobbet känns osäkert måste jag säga - vart jobbar du så du vågar ha en massa PM där..
Madrassen  ;D Låter redan som fan om den när man sätter igång.. ;)

Goldfinger

Citat från: 2818181 skrivet Måndag 01, Juli 2013, 19:55:40
Citat från: Goldfinger skrivet Måndag 01, Juli 2013, 18:29:57
Vad gör du när buset knackar på din dörr, sätter en pistol mot huvudet på någon av dina nära och kära och ber dig vänligt men bestämt att plocka fram allt av värde?
???
Tja, nu misstänker jag att varje sansad människa fattar att det inte spelar någon roll var du har glittret i det scenariot. Du kan väl alltid alltid hyra in en livvakt om vi nu ändå skall skena iväg i tankarna.
Men då kan ju buset skjuta livvakten! Vad gör du då?
Som vid alla rån så får du avgöra hur hjältemodig/dumdristig du vill vara.
Ett annat alternativ är ju att göra som jag just förklarade i inlägget du citerade.
Gömma det och inte berätta för någon ;)
Då vet ju inte buset att du innehar PM.

Rån i hemmet är dessbättre ovanligt men förekommer (betydligt större risk än att banker eller stat skall snoka i våra bankfack som så många oroar sig för). Drabbar tyvärr oftast de som bor ensligt men man kan aldrig veta när en trend bland buset tar fart. Ökat intresse för PM bland allmänheten och stigande värde kan också spä på.

Tvärt om tror jag att det är en stor skillnad var du förvarar ditt PM. Ett hemrån där du snabbt får tag i vad du vill ha och snabbt kan försvinna är betydligt mindre riskfyllt att genomföra än om buset kallt ska invänta att någon hämtar i bankfack. Dessutom har ju bankerna begränsade öppettider.

Tror inte att någon spelar kall vid ett rån om säkerheten för familjen står på spel. Då öppnar jag hellre mitt skåp och låter rånarna ta vad dom vill ha.

2818181

Som någon redan påpekat, så är den viktigaste åtgärden att hålla tyst. Därför bör man inte fördjupa sig alltför detaljerat i ämnet med sin omgivning. Inte ens på en så säker plats som ett publikt internetforum ;)

Oavsett om rånet består av ett stålrör mot en knäskål, eller en lapp som din dotter fick av en farbror utanför skolan, så har man brustit i sekretessen. Två otrevliga scenarion genomförda av två lite olika typer av bus. Den senare varianten har jag sorgligt nog fått beskåda i min närhet.

Ett riktigt skåp, gömma eller bankfack är effektiva metoder mot en oinformerad inbrottstjuv. Alla har sina för- och nackdelar. Kombinerat med ett skalskydd i form av ett riktigt trådbaserat larm så har man kommit en god bit på väg. Men helt säker kan du aldrig bli.

Vi får dock inte glömma den psykologiska aspekten. Då verklig, kontra upplevd risk ofta är två helt olika saker, så är det viktigaste att du inte går och oroar dig hela tiden. Känner du dig trygg med en låda på vinden. Fine! Vill du ha en bunker? Så skaffa då det. Försäkringen täcker båda.
Men för allt i världen. Håll tyst om ditt innehav.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane