Inga bra förklaringar till guldraset...

Startat av the-end, fredag 26, April 2013, 20:28:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Destecado

Just nu kan det få rasa lite till. Jag vill köpa mer.

the-end

Citat från: Destecado skrivet fredag 26, April 2013, 20:37:08
Just nu kan det få rasa lite till. Jag vill köpa mer.

Håller med. Fina mynt kom hem förra veckan och fick ett bra pris. Sweet. Kan tåla att priset går ner när man kan få tag i AU till ett bra pris. Inga problem. Ska hålla dessa i ett längre perspektiv är det tänkt.

august

Apropos raset för ett par veckor sedan så läste jag följande intervju med Catherine Austin Fitts:

http://dollarcollapse.com/precious-metals/catherine-austin-fitts-another-gold-smackdown-coming/

Hon säger bl a om risken för ytterligare körare nedåt:

"Normally when you see this kind of economic warfare it's never just one whack. You're trying to purge the market, and it's hard to believe that the purge is over. If you look at the charts and know where the support lines are, once you move through $1,530 it's easy to envision going all the way down to $1,100 and still be in the primary trend."

Och om att köp av fysisk metall gått upp:

"The reports I've seen show that there is certainly demand for physical. The premium for 90% silver coins went from 3-4% to literally 12% and the market still didn't clear there. So something's going on. But I've also had reports from hedge funds saying they're not having trouble getting physical in size. So the shortage is primarily at the retail level. At the same time there have been major transfers out of GLD and the other precious metals ETFs that dwarf the amounts being bought by individuals. The big question is, where is that gold going?"

Jag tror att det är väldigt viktigt om det bara är "retail" sidan som har fått leveransproblem, eftersom det inte säger så mycket om "brist" som det säger om transportfördröjningar. En annan artikel om detta (dvs om det är verklig "brist" eller bara "upplevd brist" och risken för ytterligare nedställ) är:

http://screwtapefiles.blogspot.se/2013/04/remember-hunt-bros-bull-trap-ahead.html

Screwtapefiles är i grunden väldigt positiva till PM och tror att det håller på att gå åt fanders, men de är samtidigt befriande kritiska i sin analys och letar hela tiden efter hål i alla profetsior om exploderande PM-priser. Just här är frågan då om det verkligen är brist på PM eller om det still största del bara är frågan om att en massa guld har klassats om (typiskt från att ingå i GLD till att bli "reserves" för någon BB, en transaktion som inte betyder att tackorna rör sig en millimeter).

Ytterligare ett informationskorn vad gäller brist är detta angående uttag ur GLD:

"Anybody who says there's been gold selling in the GLD is a freaking moron (Bob Pistrami, I'm looking in your direction).  The GLD works much like a coat check.  Unless you think checking your coat constitutes a real transaction of some kind you shouldn't think of changes in the GLD's gold holdings as sales. They're not. When you check your gold into the GLD you get shares (like a claim check). Where it gets wierd is you can sell these claim checks to nimrods who seem to think they've bought your coat, but aren't actually allowed to wear it."

(från http://acrossthestreetnet.wordpress.com/2013/04/26/jamie-dimon-has-issues-or-meet-the-idiot-selling-gold/, jag kommer inte ihåg om den kanske eventuellt har länkats här tidigare).

För egen del så kompletterade jag en del för två veckor sedan (ovanligt väl timat för min del) men just nu är jag extremt försiktig. Just eftersom så många ser det som mer eller mindre givet att det skall fortsätta upp härifrån så ställer jag mig frågan om inte nästa ben kanske till allas förvåning återigen går nedåt. Och då vill jag ha torrt krut kvar.

august

Tudor

Det var ju till synes en ny attack i fredags, så än är det väl som du/ni säger fullt möjligt att vi kan se ytterligare attacker och ev. till och med nå lägre nivåer..

Men som ni är inne på, det är billigt nu och visst kan det kännas lite surt om det faller mer, men har man handlat under 1500 så tycker jag man bör känna sig nöjd, även om det går ner till 1400 nu i veckan eller nästa..

Condor2ooo

Vad var egentligen orsaken till den abnorma uppgången från 09 och framåt?  När jag tittar på 5-års kurvorna så är det med en skräckblandad förtjusning.  Vi vet egentligen ingenting om det framtida förloppet. Man får nog kalkylera med den risken att priserna faktiskt (kan) falla tillbaks till de ursprungliga mera normala nivåerna och stabiliseras där för en väldigt lång tid framöver.  Det hela är väl (om man nu skall vara ärlig) egentligen ett väldigt stort risktagande såvida man inte ser på sina metallinvesteringar i ett väldigt långt tidsperspektiv.
Å andra sidan så kan ju de satsningar vi nu gör bli en biljett till paradiset inom några få år. Vi vet helt enkelt inte. En sak är dock klar: Ädelmetallerna har gjort min tillvaro mer spännande 8)

august

Citat från: Condor2ooo skrivet Måndag 29, April 2013, 15:50:05
Vad var egentligen orsaken till den abnorma uppgången från 09 och framåt?  När jag tittar på 5-års kurvorna så är det med en skräckblandad förtjusning.  Vi vet egentligen ingenting om det framtida förloppet. Man får nog kalkylera med den risken att priserna faktiskt (kan) falla tillbaks till de ursprungliga mera normala nivåerna och stabiliseras där för en väldigt lång tid framöver.  Det hela är väl (om man nu skall vara ärlig) egentligen ett väldigt stort risktagande såvida man inte ser på sina metallinvesteringar i ett väldigt långt tidsperspektiv.
Å andra sidan så kan ju de satsningar vi nu gör bli en biljett till paradiset inom några få år.

Nu är jag lite frågande till vad du egentligen menar. Allting steg som korkar i vatten från 09 och framåt. Vad orsakerna är just för PM så finns det givetvis en massa olika faktorer att peka på, bl a

• Pengatryckande. Som Voltaire sade: alla fiatvalutor återgår till slut till sitt egentliga värde, noll. Och ju mer pengar som trycks, desto fortare går det givetvis.
  • Ett gradvis växande misstroende mot staternas förmåga att rida ut stormen orsakad av alltför stora statsskulder.
  • Guldet var extremt undervärderat, relativt alla historiska mått (och är det sannolikt fortfarande).
  • Stigande cash cost för gruvorna (pga allt från lägre halter till högre bränslekostnader) nödvändiggör ett stigande pris för att produktionen skall fortsätta.
  • Vadå "gått upp"? PM har inte gått upp så mycket, det är fiat som gått ner!
  • Det har skett ett fundamentalt skifte i centralbankernas relation till guld sedan 2008. Tidigare var de nettosäljare (även Sverige) medan de numera är nettoköpare (tyvärr inte Sverige). Och undan för undan så lär sig allt fler att "inte göra som de säger, utan att göra som de gör" (någonting alla föräldrar märker förr eller senare).

Så min syn är inte att spara i PM innebär något väldigt stort risktagande. Alla faktorerna ovan gäller fortfarande, och blir i de flesta fall bara värre. Om något så är PM bland det minst riskfyllda man kan spara i, eftersom allt annat detsamma så är jag betydligt säkrare på att värdet över de närmaste 15 åren kommer att bevaras i en guldtacka än i en stadsobligation, en aktie eller en fastighet. Och dessutom kräver en framtida försäljning av obligationer, aktier och fastigheter mer av ett fungerande finansiellt system än guld, som jag alltid, när som helst kommer att kunna sälja rakt över disk och få betalt i nästan vad som helst från fiat, till bensin, till potatis.

Citat från: Condor2ooo skrivet Måndag 29, April 2013, 15:50:05
Vi vet helt enkelt inte. En sak är dock klar: Ädelmetallerna har gjort min tillvaro mer spännande 8)

Om du vill ha spänning så kanske jag kan intressera dig för lite US Treasuries, de har ju refererats till som "return-free risk" ;-)

Nu ser jag absolut din smiley, men för egen del måste jag erkänna att mer spänning inte är någonting jag behöver. Om något så har ju de "säkra" placeringarna upphört att existera, allting är numera riskfyllt och det går inte längre att göra en sund analys eftersom utfallet är mer beroende av politiska händelser, manipulation och saker som inte har med den enskilda aktien eller obligationen att göra. Jag är gammal nog att jag måste försöka undvika att hela mitt sparkapital förintas, antingen genom att jag gör någonting dumt eller genom att det händer någonting katastrofalt i "marknaden". Då är guld (mer än silver) en attraktivt ospännande investering som aldrig kommer att bli värdelös.

august

kristensson

Det är lite svårt att säga att Guldet gått upp om man mäter i fiat.

När min mor var liten på 20/30-talet kostade en chokladkaka 10 öre, när jag var ung kostade den 1kr, nu kostar den 15kr - men inte säger vi att chokladen har gått upp mycket.

Ansluter mig till dom som anser att det är fiat-värdet som urholkats och att Guld då kan vara en god värdebevarare.

Condor2ooo

Tack för dina kloka ord August. Mycket tänkvärda.  Det var precis de förklaringarna som jag ville höra.

august

Ibland sägs det i PM-sammanhang "you shouldn't buy more than you understand".

Det tycker jag är en provocerande och dålig formulering. Men jag vet inte rakt av hur jag tycker att det borde formuleras bättre.

Det som avses hursomhelst är att för var och en av oss så finns det en grad av engagemang som är "rätt" (mätt i andel av tillgångar, mätt i SEK, mätt i oz, eller något annat som passar). "Rätt" är när när man köpt precis så mycket att man är lika orolig för att ha satsat fel ("tänk om PM är en bubbla, ångest") som man är för att inte ha köpt tillräckligt ("det blir börskrasch, varför sålde jag inte mina aktier i SHB medan jag hade chansen, och köpte gold maples för pengarna istället, min idiot!").

Alla är oroliga på ena eller andra sättet, eftersom framtiden är minst sagt oklar. Betydelsen av de val man gör är väldigt stor. Och självklart kommer frågorna fram när det rör sig kraftigt. Går det ner så undrar man om man köpt för mycket, går det upp så undrar man det motsatta (bortsett från om man valt att gå "all in" eller "all out", vilket aldrig är någon bra idé).

Att vara orolig är inte dåligt, det betyder att man inte är blind och att man kan ifrågasätta sina egna val. Men vad som är "rätt" kommer alltid att vara en personlig insikt som ingen annan kan hjälpa en med. För egen del kan jag bara lakoniskt konstatera att det som är "rätt" för mig och min familj sakta men säkert ökar ju mer dårskaperna runt oss fortgår. Och det gör att jag är tacksam för de gångna 18 månaderna av "korrektion", eftersom det hjälpt mig komma närmare vad som är "rätt" för oss nu, vilket är märkbart annorlunda än det som var "rätt" i augusti 2011. Så kan det gå.

august

Condor2ooo

Åbama

August, ska villigt erkänna, att det är ett nöje när man ser att du skrivit något nytt. Alltid lika läs- och läsvärt.

Guld_500

Citat från: Åbama skrivet Måndag 29, April 2013, 22:41:04
August, ska villigt erkänna, att det är ett nöje när man ser att du skrivit något nytt. Alltid lika läs- och läsvärt.

Japp, äntligen lite innehåll ;-)

Silver

Citat från: august skrivet Måndag 29, April 2013, 22:03:57
Ibland sägs det i PM-sammanhang "you shouldn't buy more than you understand".

Det tycker jag är en provocerande och dålig formulering. Men jag vet inte rakt av hur jag tycker att det borde formuleras bättre.

Det som avses hursomhelst är att för var och en av oss så finns det en grad av engagemang som är "rätt" (mätt i andel av tillgångar, mätt i SEK, mätt i oz, eller något annat som passar). "Rätt" är när när man köpt precis så mycket att man är lika orolig för att ha satsat fel ("tänk om PM är en bubbla, ångest") som man är för att inte ha köpt tillräckligt ("det blir börskrasch, varför sålde jag inte mina aktier i SHB medan jag hade chansen, och köpte gold maples för pengarna istället, min idiot!").

Alla är oroliga på ena eller andra sättet, eftersom framtiden är minst sagt oklar. Betydelsen av de val man gör är väldigt stor. Och självklart kommer frågorna fram när det rör sig kraftigt. Går det ner så undrar man om man köpt för mycket, går det upp så undrar man det motsatta (bortsett från om man valt att gå "all in" eller "all out", vilket aldrig är någon bra idé).

Att vara orolig är inte dåligt, det betyder att man inte är blind och att man kan ifrågasätta sina egna val. Men vad som är "rätt" kommer alltid att vara en personlig insikt som ingen annan kan hjälpa en med. För egen del kan jag bara lakoniskt konstatera att det som är "rätt" för mig och min familj sakta men säkert ökar ju mer dårskaperna runt oss fortgår. Och det gör att jag är tacksam för de gångna 18 månaderna av "korrektion", eftersom det hjälpt mig komma närmare vad som är "rätt" för oss nu, vilket är märkbart annorlunda än det som var "rätt" i augusti 2011. Så kan det gå.

august

Skriver under på det du säger August, hatten av!

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane