500x 1 oz silver tackor

Startat av Linnéa, torsdag 25, April 2013, 00:51:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Linnéa

Hej. Jag funderar på att sälja mina silver tackor. Tips ?
Det är 500 x 1 oz silver
Vad är bästa sätt att sälja de ?

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning,
Linnéa

QBe

Bästa pris = Tradera

Rättvist pris = Forumet (räkna med att kunna göra en snabbare affär än på tradera)

Lågt pris = Handlare (ex. libertysilver.se)

Bäst av dom 3 anser jag vara Forumet, tradera är för mycket jobb och handlarna betalar för dåligt.

Får man fråga vad grunden till försäljningen är?

johan_ua

Bästa pris fås nog vid försäljning av små poster på tradera. Detta tar tid, annonskostnader äter upp en del av vinsten, och många små affärer ökar risken för strul.
Annat sätt att eventuellt maximera pris är att sälja via blocket, men då gäller det att vara än mer försiktig för att inte riskera att bli bedragen.
Säljer du här via forimet gör du den säkraste och snabbaste affären i förhållande till priset. Men givetvis gäller även här att vara försiktig särskilt gällande så stora mängder.
Att sälja till handlare är i 99.9% av fallen en dålig affär, måste du ha pengar direkt ger i så fall reapris på forumet fortfarande bättre betalt än handlare, och reapriser brukar snappas upp väldigt snabbt här.

Kort sammanfattat ger forumet snabb, smidig försäljning till ett pris båda parter kan känna sig nöjda med.

Linnéa

Hej
Tacksam för tipset.

Menar ni att det är bättre att sälja allt här på en gång eller delvis delvis eller hela på tradera ? Vad är det bästa pris som jag kan erbjuda för allt ? 
Det är inte bråttom att sälja de heller

Med vänlig hälsning,
Linnéa

Azure

Jag skulle nog påstå att rättvist pris och smidigast är här genom forumet. Bäst pris får du om du delar upp tackorna då de flesta förväntar sig rabatterat pris på större kvantitet. Tradera har ju fördelen med att dina tackor når en större kundkrets men viktigt att tänka på då det gäller tradera är ju avgiften på 9%. Metallhandlare ger lägst pris men kan alltid köpa större kvantiteter så det finns för och nackdelar med allt.

Du kan ju testa lägga upp en annons här för tackorna/några tackor så får du se hur intresset ser ut.

Condor2ooo

Citatdå det gäller tradera är ju avgiften på 9%.

Jag har aldrig sålt något på Tradera men betyder detta att om jag säljer en 20 grams guldtacka för 7000 spänn på tradera så snor dom åt sig 630:-  Skr ?  :'(

Azure

Finns en maxgräns på, för tillfället, 100kr per annons tror jag, så säljer man större värdesaker förlorar man inte så mycket, men allt under ~1100 har en avgift på 9%

Condor2ooo

Sarek

Helt off topic, men ville ändå säga följande:

Nu har du skaffat en riktigt snygg och passande avatar Condor(en).

Den snyggaste på hela forumet!

Linnéa

hej
vad är rättvis och bra pris tycker ni ?

mvh
linnea

sextio8

Jag köpte 500 1oz maples för 95.000 på tradera igår(lite billigare än Liberty Silver i Estland)

Condor2ooo

Citat
Nu har du skaffat en riktigt snygg och passande avatar Condor(en).

He he  ..tackar, tackar Sarek :D  Och jag slickar naturligtvis i mig berömmet tills jag nästan spricker. Och det är just över sådana vackra vidder som Sareks som Condorerna brukar sväva  ;)  Denna Condor spanar dock inte efter vanliga lämlar.  Av guld & silver skall de glänsa. :P

Linnéa

så 250 oz för 50 000 kr skulle det vara lagom t.ex ?

Sarek

Det skiljer nån krona beroende på vilken sorts mynt det är frågan om. Men 200:- st. är ett ungefärligt pris just nu hos handlarna. Och du får ligga där någonstans ifall du säljer idag.

mega_n

Citat från: Linnéa skrivet torsdag 25, April 2013, 15:30:03

så 250 oz för 50 000 kr skulle det vara lagom t.ex ?

Om du inte berättar vad det är för tackor eller mynt kan vi inte svara på vad ett rimligt pris är...

/H

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane