Fisch scale för att undersöka äkthet av mynt

Startat av Frederyck, Måndag 11, Mars 2013, 10:32:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Frederyck

Det är ju hela tiden diskussioner om risken av förfalskningar etc av framförallt mynt vi alla här gillar att köpa. Är det någon på forumet som har testat/äger en sk Fisch scale?

Websida:

http://www.thefisch.com/index.html

Youtubelänk med den i action:

http://youtu.be/Bv1FeI_FSUQ

Den verkar ju fungera enligt principen att man kollar den exakta diametern och att myntet är minst tillräckligt tjockt men inte för tjockt, samt att vikten inte är för låg. Den är lite dyr kanske men verkar väldigt smidig.

Goldfinger

Nja, frågan har varit diskuterad tidigare i en tråd. Detta verktyg gör inget som inte en våg med 100-dels upplösning och ett vanligt skjutmått kan göra. Den kombon gör dessutom det med betydligt högre precision och kan användas på alla mynt.

QBe

Goldfinger har en bra poäng, med en bra våg och ett ordentligt skutmått har du 2 instrument som kan användas till mer än bara kontrollera mynt, vem har inte någon gång i andra situationer önskat att man hade en våg eller ett skutmått till hands :)

Frederyck

Det håller jag med om alla gånger, men en väl kalibrerad våg är ju inget man har med i fickan när man är ute och reser, eller på stan till exempel.

Apropå våg, är det någon som kan rekommendera en bra våg med tillräckligt hög kvalitet för myntvägning? (Om jag nu skall skriva OT i min egen tråd... :D )

Goldfinger

Citat från: Frederyck skrivet Måndag 11, Mars 2013, 16:58:47
Det håller jag med om alla gånger, men en väl kalibrerad våg är ju inget man har med i fickan när man är ute och reser, eller på stan till exempel.

Apropå våg, är det någon som kan rekommendera en bra våg med tillräckligt hög kvalitet för myntvägning? (Om jag nu skall skriva OT i min egen tråd... :D )

Man kommer faktiskt ganska långt med en sån här Kina produkt:

http://www.tradera.com/ny-digital-vag-pocket-scale-0-100g-0-01-finkalibrerad-auktion_340197_177173051

Jag har en själv och känslan är att man inte kan lite på sista hundradelen men det är väl å andra sidan fullt tillräckligt. När jag sålde lite skrotguld för en tid sedan så visade min våg exakt lika mycket som inköparens proffsvåg.

Skall man gå upp väsentligt i kvalité så får man nog 10 dubbla priset.

QBe

När jag surfar runt hos mynthandlare har jag med mig en liten 600:- våg som jag köpte på ebay, den har funkat bra, visat ungefär samma som handlarnas vassare vågar, tillräckligt nära för att jag ska kunna lita på den iallafall.

Guldfisken

Jag kör också med Kina-våg (två olika modeller som båda klarar 200g, 0,01 från Tradera) som visar förvånansvärt lika. Dom är små och lätta att ha med sig även om jag hittills aldrig köpt guld "på stan". Om/när jag skulle köpa en tredje våg (prylbög som jag är) så skulle jag nog vilja testa http://www.collectia.se/prod/Digital-myntvag-001---50-gram_933351/--Vagar--Matning_87836/SWE/SEK

Även om (alla) vågarna kan visa mer eller mindre fel i absoluta tal så får man väldigt trovärdigt/precist resultat om man jämför två mynt som skall väga lika mycket, tex. två Gold Eagle. Tilläggas kan att, att om myntet du funderar på att köpa skulle vara gjort av plätterad koppar/mässing och korrekt storlek/diameter, så kommer det att väga mindre än hälften av vad det borde och då behöver man inte ens ta fram vågen för att märka det.     

Goldfinger

Citat från: Guldfisken skrivet Måndag 11, Mars 2013, 23:11:35
Jag kör också med Kina-våg (två olika modeller som båda klarar 200g, 0,01 från Tradera) som visar förvånansvärt lika. Dom är små och lätta att ha med sig även om jag hittills aldrig köpt guld "på stan". Om/när jag skulle köpa en tredje våg (prylbög som jag är) så skulle jag nog vilja testa http://www.collectia.se/prod/Digital-myntvag-001---50-gram_933351/--Vagar--Matning_87836/SWE/SEK

Ärligt talat tror jag du inte vinner så mycket på att köpa denna våg. Ser i grunden ut att vara samma typ som Kina vågarna. Bara för att man sätter på ett eget varumärke och förmodligen lämnar någon form av garanti så motiverar väl inte det ett 4-dubbelt pris? LibertySilver har också en myntvåg i sitt sortiment. Tar 400 kr för precis samma våg som säljs på Tradera för en dryg hundring.

Sen skall man inte glömma att det inte bara är vågen som påverkar mätningen. Även ocirkulerade mynt väger olika pga spridning i tillverkningen. Hur man mäter spelar in, omgivning i form av temperatur osv. De sista 1-2 hundradelarna skall man nog ta med en nypa salt oavsett våg.

Ett tips är att skaffa en kalibreringsvikt. Då kan man få ett bra hum om sin vågs prestanda. Jag har även använt kända ocirkulerade mynt t.ex. Sovereigns. Om man mäter genomsnitt över t.ex. 10 mynt så minimerar man tillverkningstoleranserna och får också ett hyggligt mått på vågens prestanda.

Guldfisken

Det är mycket möjligt att det är i princip samma kinavåg som Leuchtturm satt ett klistermärke på. Frånsett mätområde är den extremt lik http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/vagar/ovriga-vagar/pocket-scale-midi-p48244

Jag har tidigare sett vågen på LibertySilver och det är faktiskt exakt samma som jag köpt från Gadgetbay på tradera för 79 kr nyligen. LS tar 399:- men använder till och med samma bild. Kolla tex. aktuell annons http://www.tradera.com/digital-vag-pocket-scale-0-200g-0-01-med-touch-skarm--auktion_340197_177239006 Högsta bud just nu 61kr(!) TeknikMagasinet har en liknande våg, Pocket Solo TS-50 med kalibreringsvikt. Pris 1.699:- (!)

Jag håller ögonen öppna för seriösa kalibreringsvikter eller tillgång till en proffsvåg för en jämförelsemätning/uppmärkning av ett referensmynt.

Tillbaka till tråden. Fisch Scale upplever jag som en väldigt dyr plastbit ($169). Borde inte någon PM-säljare kunna tillverka en liknande för typ 10kr/st och dela ut som reklam? 

Frederyck

Citat från: Guldfisken skrivet tisdag 12, Mars 2013, 21:17:24

Tillbaka till tråden. Fisch Scale upplever jag som en väldigt dyr plastbit ($169). Borde inte någon PM-säljare kunna tillverka en liknande för typ 10kr/st och dela ut som reklam?

Riktigt så lätt är det nog inte, iallafall med viktdelen. Plastdetaljer från Kina (dit man vänder sig för att få billiga plastprylar tillverkade) är notoriska på att vara dåliga på att konsekvent använda exakt samma plastblandning vid tillverkningen. Att få en plastbit med de exakta måtten är nog inte jättesvårt eller dyrt, men att få den att tippa på exakt 1 oz (eller motsvarande) är nog inte helt enkelt att garantera om man inte tillverkar den själv.

Men jag håller med att priset är högt. När väl tillverkningen är igång borde varje bit kosta typ 30 cent att tillverka och frakta över världen.

lordsinner

Man kan tydligen köpa "earth magnet" kostar ca 70 kr med frakt etc för att kunna testa magnetisk påverkan...

Våg, finns det massor på ebay, bara o köpa från Kina + skaffa kalibrerings vikter + skjutmått.... Borde räcka enligt mitt tycke..

Grimjaur

lordsinner

Sarek

Citat från: Grimjaur skrivet onsdag 13, Mars 2013, 16:46:52
Citat från: lordsinner skrivet onsdag 13, Mars 2013, 14:27:30
Man kan tydligen köpa "earth magnet" kostar ca 70 kr med frakt etc för att kunna testa magnetisk påverkan...

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&search=neodymium*

Om magneten nu är så stark som det beskrivs här, och säljaren packar dem dåligt i försändelsen, så är väl risken att man inte får loss brevet från en brevlåda gjord av plåt!?  :D

mega_n

Citat från: Sarek skrivet onsdag 13, Mars 2013, 18:08:29
Citat från: Grimjaur skrivet onsdag 13, Mars 2013, 16:46:52
Citat från: lordsinner skrivet onsdag 13, Mars 2013, 14:27:30

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&search=neodymium*

Om magneten nu är så stark som det beskrivs här, och säljaren packar dem dåligt i försändelsen, så är väl risken att man inte får loss brevet från en brevlåda gjord av plåt!?  :D

Visst är dom starka, men går att få loss...

Jag hade en relativt stor sådan magnet i jackfickan och "fastnade" i bilen när jag gick förbi ;-)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane