Dubbel leverans

Startat av lordsinner, onsdag 06, Mars 2013, 11:30:04

Föregående ämne - Nästa ämne

lordsinner

Har aldrig råkat ut för det här förut, men företaget som jag har köpt silver av i Tyskland har levererat samma order till mig två gånger. Först var det i början av januari och idag kom det exakt samma paket med samma faktura inuti(order nr etc är samma).

Frågan är bara vad skall jag göra nu? Invänta tills dem kontaktar mig eller skall  jag kontakta de och berätta om vad som har hänt?(har varit i kontakt med dem förut och engelskan där var inte toppen)
För att det är väl olagligt av mig att bara behålla, så mycket jag förstår..

Har ni råkat ut för det här någon gång?

QBe

Inte säkert felet upptäcks förens dom gör en inventering, beror ju lite på hur deras lager fungerar.
Jag ska vara helt ärlig med att jag hade behållit varorna men returnerat dom om jag skulle bli kontaktad av leverantören.

Anser att det ligger i deras intresse att kontakta dig.

lordsinner

Citat från: QBe skrivet onsdag 06, Mars 2013, 11:37:11
Inte säkert felet upptäcks förens dom gör en inventering, beror ju lite på hur deras lager fungerar.
Jag ska vara helt ärlig med att jag hade behållit varorna men returnerat dom om jag skulle bli kontaktad av leverantören.

Men är inte det olagligt från min sida att göra på det här viset?

QBe

Citat från: lordsinner skrivet onsdag 06, Mars 2013, 12:01:59
Citat från: QBe skrivet onsdag 06, Mars 2013, 11:37:11

Men är inte det olagligt från min sida att göra på det här viset?

Att behålla något som inte är ditt är olagligt enligt svensk lag, se lagen om egenmäktigt förfarande

Men att helt enkelt vara passiv i en sån här situation vågar jag inte svara på, finns eller så fanns det en lag eller en rekommendation förr i alla fall som hette "god tro".
Jag använde den själv en gång när banken gjorde en felaktig överföring till mig för många år sedan och jag konsumerade fiaten, blev inte återbetalningsskyldig den gången då jag yrkade på att jag litade på att banken inte gjorde fel sk "god tro".

Men är detta något som kan få dig att ligga sömnlös rekommenderar jag dig att skicka tillbaka varorna omgående, får man fråga vilka summor det handlar om? brottet blir ju grövre desto mer fiat som är inblandat så att säga.

Ebenezer

Klart du ska meddela leverantören, det är ju inte dina grejor.  ???

lordsinner

Det handlar om ca  600 euro,  skall kontakta leverantören på fredag,  då jag är ledig den dagen.  Dock tänker  jag inte stå  för frakt  kostnader.

QBe

Citat från: lordsinner skrivet onsdag 06, Mars 2013, 12:57:45
Det handlar om ca  600 euro,  skall kontakta leverantören på fredag,  då jag är ledig den dagen.  Dock tänker  jag inte stå  för frakt  kostnader.

Ganska mycket pengar.

Frakten kommer dom garanterat stå för.
Helt rätt beslut ;)

2818181

Nja, att hänvisa till god tro när det plötsligt dimper ner en massa silver i brevlådan håller nog inte riktigt. Dessutom så har väl begreppet modifieras på senare tid. Däremot så borde tyskarna bli tacksamma om du hör av dig innan de själva börjar eftersökta mynten. Om de kan stava till goodwill så får du troligen någon form av belöning. Annars så får de lära sig hur ordet badwill stavas när du rapporterar här. Dessutom så kanske du räddar jobbet för någon förtvivlad tysk :)

kristensson

Sunt förnuft(som bör vara en ledstjärna) säger att man kontaktar säljaren och ställer sig tveksam till leveransen.
Sedan får säljaren fundera hur det kommit sig.
Men helt klart är att om du kontaktar dom innan dom kontaktar dig gör dig hedervärd och det är eftersträvansvärt.
Man blir inte rik på andra människors misstag utan på sina egna beslut.

lordsinner

Har kontaktat  de och berättat att jag fick samma order  två gånger,  får se vad jag får för respons.

lordsinner

Ok, efter mailande fram och tillbaka lyckades vi komma överens om att jag får betala för paketet - leverans + dagens pris på silver som jag har fått.. Vilket enligt mig var bra affär.  ;D

Man kan väl önska sig att dem gör fler fel och silver kan gärna gå ner i pris under tiden.  ::)

Säljaren var:  http://www.heubach-edelmetalle.de/

mega_n

Citat från: lordsinner skrivet Söndag 17, Mars 2013, 23:32:40
Ok, efter mailande fram och tillbaka lyckades vi komma överens om att jag får betala för paketet - leverans + dagens pris på silver som jag har fått.. Vilket enligt mig var bra affär.  ;D

Man kan väl önska sig att dem gör fler fel och silver kan gärna gå ner i pris under tiden.  ::)

Jag har köpt flera grejor från dem nu i vår. Första leveranserna perfekt och bra pris.
Senaste leveranserna kom fram i dåligt skick. Någon måste spelat fotboll med paketen. Kanske anledningen varför de har billigaste frakten. Innehållet var inte tillräckligt väl packade för den misshandeln. Två 1kg-mynt hade plastkapslar spruckna och andra mynt liggande löst och skramlade(repade). Jag pratade med dem och fick nya plastkapslar skickade till mig, men de repade mynten(nej). Men det är ju vikten som räknas i slutändan...

De kanske bytt packare på sistone. Därav alla problem...

De har bra priser, men har svårt att rekommendera dem trots allt...

lordsinner

Håller med. Första leveransen jag hade från dem var under hösten och då rörde det sig om några enstaka mynt, kom väl packade. Men just de senaste paketen, så låg myntröret i någon liten låda där den åkte fram och tillbaka tills locket lossnade och alla mynt åkte ut, dock inga repor som tur är.  De kanske har slut på skum plast ;)?

mowi_af

Trodde de inte salde till Sverige. Vad ar frakten?

Guld_500

Citat från: mowi_af skrivet Måndag 18, Mars 2013, 15:46:30

Trodde de inte salde till Sverige. Vad ar frakten?

Kan bero på vikten ;-)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane