Krugerrand

Startat av Ebenezer, lördag 02, Mars 2013, 11:09:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Ebenezer

Jag sitter och funderar på vad mitt nästa köp ska bli och blickar mot att införskaffa min första Krugerrand du jag tidigare endast kört på tackor. Jag tänkte dock höra med er, hur upplever ni att kvalitén på dessa brukar vara? Funderar främst på att de alltid är begagnade. Levereras de alltid utan repor och liknande?

Vad tycker ni om Krugerranden allmänt? Hade ni hellre köpt ett .999 mynt? Spontana tankar?

Chazsan

Jag gillar Krugerranden. Den överbryggar mellan de historiska och de moderna mynten. Den har samma legering som Eaglen, med mer stryktålighet som konsekvens. Eftersom de hanteras får de också en patina. Ibland kan bli lite rädd för att känna på sina guld- och silverpengar men det behöver man aldrig bli med Krugerranden. Varje seriös ädelmetallinvesterare bör ha några Krugerrand i sin skattkista.

Ebenezer

Citat från: Chazsan skrivet lördag 02, Mars 2013, 12:30:51
Den har samma legering som Eaglen, med mer stryktålighet som konsekvens. Eftersom de hanteras får de också en patina. Ibland kan bli lite rädd för att känna på sina guld- och silverpengar men det behöver man aldrig bli med Krugerranden.

Hur förvarar du dina Krugerrand? Är det så att man vågar ha dom utanför kapsel utan att vara rädd för repor?

SoulCrew

Jag har mina i kapsel normalt sett men jag har haft ute dom i handen och klämt lite. Så gör jag INTE med maples eller libertads. Jag gillar den lite rödare tonen som kopparn ger dessutom. Den senaste Krugern jag köpte var ocirkulerad så man kan komma över sådana också.

maggan

gillar 999 guld bättre. senast var dock krugern billigast, alltså blidde det såna. Förvaras dock i kapslar då jag hittills alltid fått kapslar på köpet.

Chazsan

Mina första inköp var just Krugerrand, och då hade jag dem utan kapsel. På senare tid har jag haft kapslar över och då har jag såklart förvarat dem i dessa kapslar. Men det beror ju såklart på hur man förvarar dem. Mina historiska mynt har jag antingen i påse eller i kapslar beroende på hur bra skick de är från början. Men 916/1000 klarar ganska mycket hantering.

Goldfinger

Citat från: Ebenezer skrivet lördag 02, Mars 2013, 11:09:25
Jag sitter och funderar på vad mitt nästa köp ska bli och blickar mot att införskaffa min första Krugerrand du jag tidigare endast kört på tackor. Jag tänkte dock höra med er, hur upplever ni att kvalitén på dessa brukar vara? Funderar främst på att de alltid är begagnade. Levereras de alltid utan repor och liknande?

Vad tycker ni om Krugerranden allmänt? Hade ni hellre köpt ett .999 mynt? Spontana tankar?

Jag äger ett par stycken köpta på Tradera som begagnade. Vad man får räkna med är mindre kantskador. Det är ett tungt mynt med ganska skarp kant och även om legeringen gör det slitstark så är kanten känslig.

Krugerrands är i mina ögon ett ganska tråkigt mynt men har 2 stora fördelar; igenkänningsfaktorn och att man med gott samvete kan pilla på dem 8)

Att den inte är .999 spelar ingen roll för mig. 1 uz guld är 1 uz guld oavsett om det är i form av ett .999 bullion mynt eller som finguldandel i en Krugerrand

Ebenezer

Utseendemässigt är Krugerranden ett mynt jag gillar skarpt. Antagligen mitt favoritmynt utseendemässigt (önskar det fanns i silver  :'( ).
Jag tackar för alla synpunkter jag fått, känner mig lite klokare nu  :)

SoulCrew

Ebenezer

Det finns ett silvermynt från Malawi med springbocken på:

http://www.kettner-edelmetalle.de/silbermuenzen/44-silber-kruegerrand-afrikanischer-springbock-2011-malawi-1-unze-1-oz-kettner-edelmetalle.html

Det är ju förvisso ingen krugerrand i silver men motivet är snarlikt.

Dessutom finns det historiska 5 shillingmynt i silver med samma springbok. Det är ju så klart mynt som cirkulerat och de är inte i .999 men det är rätt vackra mynt.

Ebenezer

Citat från: SoulCrew skrivet lördag 02, Mars 2013, 22:30:56
Ebenezer

Det finns ett silvermynt från Malawi med springbocken på:

http://www.kettner-edelmetalle.de/silbermuenzen/44-silber-kruegerrand-afrikanischer-springbock-2011-malawi-1-unze-1-oz-kettner-edelmetalle.html

Det är ju förvisso ingen krugerrand i silver men motivet är snarlikt.

Dessutom finns det historiska 5 shillingmynt i silver med samma springbok. Det är ju så klart mynt som cirkulerat och de är inte i .999 men det är rätt vackra mynt.

Tack för tipset. 38 Euro/oz är lite väl häftig premium dock. Fast något enstaka mynt blir det nog  :)

SoulCrew

Kan kanske finnas billigare någon annanstans men där såg jag dem för någon dag sedan så det var enkelt att länka så du fick se hur de såg ut.

maggan

CitatAtt den inte är .999 spelar ingen roll för mig. 1 uz guld är 1 uz guld oavsett om det är i form av ett .999 bullion mynt eller som finguldandel i en Krugerrand

Vill du köpa lite urberg av mig? 18 ton - motsvarar 1oz finguld  ;D

Ebenezer

Citat från: maggan skrivet Söndag 03, Mars 2013, 19:36:40
CitatAtt den inte är .999 spelar ingen roll för mig. 1 uz guld är 1 uz guld oavsett om det är i form av ett .999 bullion mynt eller som finguldandel i en Krugerrand

Betalar du frakten?  ;D

august

Urberget har ju dessutom den utmärkta fördelen att ha stöldskyddet inbyggt. Dumpar man det i trädgården så kommer det bergis att ligga kvar även efter det tjuven brutit sig in och tagit all fiat de kunde hitta.

Å andra sidan så krävs det en renhet på 900/1000 för att räknas som investeringsguld så urberget kan nog inte räkna med skattebefrielse.

För egen del så var Krugerranden mitt första guldmynt och det gör den ju lite speciell. Men i takt med att jag lär mig mer om olika mynt så måste jag hålla med Goldfinger om att det är lite tråkigt men med en oslagbar igenkänningsfaktor. Av mer hållbara mynt (dvs inte .999) så gillar jag mer 50 Pesos samt givetvis den fantastiskt vackra St Gaudens Double Eagle.

august

Goldfinger

Citat från: maggan skrivet Söndag 03, Mars 2013, 19:36:40

Blir väl c:a 2 gr per ton. Ungefär vad Nordic Mines säger dom har. Går väl inte så bra för dom ;D Men ligger dina ton lättillgängligt för dagbrottsbrytning så skall jag ta mig en funderare.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane