Tavex ratar många inbytesmynt?

Startat av mega_n, fredag 22, Februari 2013, 20:42:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Dealer67

Kan med denna historia till 100% intyga att Tavex INTE är en seriös ädelmetallhandlare. I december förra året så ville jag frigöra lite kapital, tog med mig ett gäng 100 grams tackor av fabrikat Valcambi som köpts av Tavex samt en påse med 23k ringar (fullstämplade). Flicksnärtan gick ut för att kolla om tackorna var ok, hon kommer tillbaka med en "offert" och jag ser där att för två av tackorna så är priset hela 2000:- lägre än de andra och hon säger då att det beror på att dom har den gamla blå förpackningen! Tänder givetvis på alla direkt och säger några väl varda ord, varefter hon flyger upp och säger att hon ska se vad hon kan göra. Hon kommer tillbaka med en ny offert och menar på att dom kunde göra ett undantag i detta fallet så att jag fick samma pris för alla. Det va ju snällt!! Sen när det var dags för ringarna så säger hon att jag inte kan få betalt för 23k då dom inte har testutrustning för högre än 18k, du måste ju skämta säger jag, men det gjorde hon inte. Sen blev det dags för hur betalningen av tackorna skulle ske, ja då kom ju nästa idioti, ville man få en snabb utbetalning så skulle det kosta 5-600:- extra. Om stämningen var lite smått irriterad sen tidigare så blev den inte direkt bättre nu kan jag intyga.
Flicksnärtan rasslar ut igen för att se vad som kunde göras, hon återkommer med beskedet att dom även nu kunde göra ett undantag så att jag skulle få mina pengar insatta snabbt utan kostnad.

Som ni säkert förstår så är mina mellanhavanden med Tavex avslutade för alltid, såna här aktörer är Ej önskvärda att ha på en ädelmetallmarknad!

I_am_mine

Intressant kundmottagande :D
Har aldrig handlat med Tavex så jag hör gärna från fler skribenter om deras åsikter

mrSju

Jag har aldrig gjort affär med tavex över disk, men därimot via telefon och mail säkert 10 ggr, och jag har bara gott att säga. Har både köpt och sålt, via värdebrev.

Senaste beställningen bad jag om en extra kapsel till krugerrand, dom skickade med 3 tomma myntrör och ett oöppnat paket med Leuchtturmkapslar.

Dealer67s bemötande låter därimot mycket oseriös. Typ som en chansning, går det så går det.

august

Citat från: Dealer67 skrivet fredag 26, Januari 2018, 16:21:52
Kan med denna historia till 100% intyga att Tavex INTE är en seriös ädelmetallhandlare.
...
Som ni säkert förstår så är mina mellanhavanden med Tavex avslutade för alltid, såna här aktörer är Ej önskvärda att ha på en ädelmetallmarknad!
Som jag just såg att jag själv skrivit högre upp i denna tråd så är detta ett uttryck för otillräcklig konkurrens på marknaden.

Jag har själv haft stora problem med Tavex när det blivit problem. Men man skall också vara medveten om att Tavex inte är samma företag idag som det var för några år sedan. Massvis med personalomsättning och även såvitt jag vet ändringar i ledningen. Senast jag var där (tidigt i höstas) var det bara att ge upp, personalen visste inte vad de sysslade med och svarade yxskaft på mina frågor. Eftersom de primärt sysslar med att sälja saker med extremt hög värdedensitet (må det vara guld eller pappersvaluta) så har jag förståelse för att personalen numera är extremt hårt hållen, dvs de har inte mandat att själva gå kunden till mötes ens en centimeter, utan alla morr från kund (som från Dealer67 eller mig) måste alltid leda till att de springer tillbaka till DenSomBestämmer någonstans utom synhåll. Detta tycker jag inte är konstigt.

Däremot så är det extremt störande (för att inte säga upprörande) att instruktionen verkar vara att vid inköp först försöka köra upp kunden (dvs säljaren) med ett uselt erbjudande enligt principen "går det så går det". Sedan klagar man och efter en massa spring fram och tillbaka får man till slut ett lite mer rimligt erbjudande. Men mycket spring blir det, och tid tar det. Jag vet tillfällen när Tavex och jag har diskuterat affärer för åtskilliga tusentals kronor och jag inte varit nöjd. Mer spring och hemliga beräkningar och till slut så kommer de med ett "specialerbjudande bara för att jag är en känd kund"... vilket är sådär 0.2% bättre. Om jag köper eller säljer för i storleksordningen 15000 kr har jag inte lust att stå och haggla i en halvtimme för att få ett pris som är 30 kr bättre. Det är ju fullständigt meningslöst.

Så även jag (som har gjort många affärer med Tavex under åren) har i princip slutat handla med dem.

Men grundproblemet är som sagt otillräcklig konkurrens. Med lite bättre konkurrens är jag helt övertygad om att Tavex skulle skärpa till sig ganska omgående. Men "går det så går det" (att ge dålig service och erbjudanden) och just nu går det.

Krugerangel

Det var nog bara en oerfaren tjej som var lite osäker och ringde någon/chefen och sa bla bla bla så då blev det nej.
Fler feminina numismatiker hade inte varit fel  :P
Det märkliga med Tavex är att dem, vad jag har sett och det på 3 olika kontor, uteslutande anställer "ikke skandinaver".
Det blir lite(ibland minst sagt lite ) irriterande att handla ädelmetall-mynt av någon som bara har ett jobb och inte pratar/skriver det skandinaviska språket så bra.
Som sagt, hålla nere kostnaderna är a och o inom PM så då kanske det är svaret på personal-omsättningen hos Tavex.
Därmed blir det tokigt att komma med en fin Kruger som har en liten obetydlig repa/kanthack som man inte får växla in och då speciellt på en 22karats mynt.
Jag har sett och tatt i många krugers som är bra "omsatta" och som säljer för högre pris än butiks-pris pga numismatikerns tacksamhet att få just det årstalet i sin hand och samling.
Kruger är det faktiskt många som samlar på, även om dem kanske inte är så många här på forumet.
Sätt ut den för spot +500-lappen och låt samlaren pruta några hundralappar och göra samlaren glad är mitt tips.
Då blir ni två som går med ett leende hela dagen ;)
Skit i tavex, denna gången. Nästa gång är det någon ny bakom luckan med nya svar.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane