Litet kapital/ungdom

Startat av Olof, tisdag 02, Augusti 2011, 18:33:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Olof

Hej, jag är ny som medlem på forumet men har kollat runt endel för att inte behöva ställa allt för många frågor...

Som rubriken lyder är jag ung(17) och har ett litet kapital att investera i ädelmetaller. Det rör sig om max 2000kr per tillfälle alltså inte så många oz. Jag vill/kan inte beställa från Norge eller Tyskland. Dels är ju volymen som sagt för liten för många utläska handlare och jag vill inte hålla på och \"fiffla\" med momsen.
Jag vill alltså hålla mig innanför Sverige. Hittade Liberty Silver som verkar seriösa men efter lite räkning på deras silvermynt insåg jag att spread, moms och frakt tillsammans gör att mynten kostar 50% mer än spotpriset :D  
Guld kan jag tänka mig men det skulle bli små volymer ca 1/5oz vilket känns lite pinsammt.

Hur skulle ni göra i min situation med en budget på 2000kr?

Silverräven

Hej och välkommen hit! Alltid kul med folk i olika åldrar, extra kul att du hoppat på tåget i så ung ålder :)

Med en begränsad budget så skulle jag resonera att lägst kostnad per gram är viktigast, dvs inga samlarobjekt. Skarpt av dig att kolla upp priserna på LS, vilka tyvärr inte är så attraktiva när man börjar räkna lite. Mitt tips är att du köper några silvermynt med låg premie (Eagles, Buffalos, Maples eller Philharmonics). Då får du metall som känns lite mer i handen än t ex en 5-grams guldtacka :)

Om du inte vill handla från utlandet så rekommenderar jag att du håller ett öga på säljesavdelningen här på forumet. Tavex kan också vara ett alternativ som är billigare än LS.

MrLibertad

Tjena Olof.

Välkommen till forumet.

Bara att du har tagit steget och vill börja spara/investera i ädelmetaller vid blott 17 års ålder är helt enkelt kanon. Då är du långt före dina kompisar i insikt kan jag säga :-)

Som Silverräven säger så gäller det att maximera antalet gram/oz man bara kan få för sin budget, det gäller nästan oavsett vilken budget man än har, mest metall för pengarna.

Lågpremie mynten som Silverräven nämner är nog det bästa du kan köpa i det här fallet, om du inte hittar några här i forumet så går det att plocka upp dom på Tradera bra mycket billigare än hos Svenska leverantörer.

Kom ihåg, är det något du undrar över innan ett ev köp så är det bara att fråga här på forumet så kommer du att få all hjälp du behöver.

Ha det.

skrotpeter

Eller spara så du har 2 x 2 000 kr och köp då.

Baltikinkasso

Jag hade köpt ett något finare mynt av årets prägling t.ex. Lunar eller Kookaburra. Kul att ha som \"mitt första silvermynt\". Vidare hade jag satsat stenhårt på att få så mycket silver som möjligt, t.ex. genom att titta på de norska minnesmynten som mowi_af säljer.

Olof

Tack så mycket för alla de trevliga svaren och alla bra tips :)  Det blir nog en kombo av ett \"finare\" första mynt för att sedan köpa silver/guld så billigt som möjligt.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane