Vad sjutton ska jag göra nu?

Startat av Goldfinger, fredag 01, Februari 2013, 20:00:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Goldfinger

Guldet på lägsta nivå sedan mitten av 2011 räknat i SEK och världens köptillfälle. Det fysiska innehavet på minus 0,3%. Alltså för varje köp jag gör till spot så sänker jag mitt GAV.

Samtidigt har jag uppnått mitt mål när det gäller fysiskt innehav både när det gäller kvantitet och och andel av totala investeringar

Vad sjutton ska jag göra nu ??? ??? ???

Silverräven

Revidera målen eftersom förutsättningarna förändrats? :)

maggan

känns klockrent att köpa, jag lyckades hålla mig i skinnet hela dagen, men jag pallar nog inte helgen utan att lägga en beställning.
Har du nått din målvikt och del av förmögenhet i pm så var nöjd. Jag skulle inte köpa mer i alla fall. Dessutom känns silvret mer köpvärt än guldet för tillfället. Men jag har för dålig ratio så jag behöver mer guld.

vonGold

Köp mer.
Ta bort målet så slipper du fundera på det i framtiden.

2818181

Det är av största vikt att sätta strikta tidplaner och mål så att man har något att revidera :D

Sarek

Den första impulsen när priset sjunker under det man köpt för tidigare är att man vill köpa mer. Har man likvida medel men kommit upp till den kvantitet man bestämt sig för så blir det en knepig situation.

Skall man köpa mer för att det är billigt och sälja av igen med vinst när priset stiger. Det blir en form av kortsiktig spekulation.  Visste man hur det kommer att gå med priset den närmsta tiden så skulle det vara enkelt. Men det är inte enkelt.

Jag ger inget råd. Jag säger bara vad jag gör – Jag ligger still och accepterar att jag kunde ha gjort en bra affär.

Silvermånen

Klokt skrivit  Sarek, det gäller att ha disciplin   vilket jag har när det gäller väldigt mycket men inte när det gäller PM, jag har gått in lite väl tungt nu mer än jag lovat mig själv att köpa.

Men hur lätt är det när man ser hur det ser ut ekonomisk i våran omvärld, när politiker och maktpersoner inte tar sitt  ansvar får man allt göra det själv. Man kan aldrig förbereda sig tillräckligt mot det som komma skall.

Goldfinger

Kul att höra era synpunkter och kloka ord. Egentligen har jag väl redan bestämt mig. Och allt faller tillbaka på 2 grunder:

1) Gör upp en strategi för ditt PM innehav och håll dig till den. Det finns flera fällor att hamna i som investerare. En av den är att börja "snitta ner sig" Bara för att ett investeringsobjekt sjunker i pris frestas man att köpa mer och hamnar till slut med ett innehav som är större än vad man bestämt sig för från början. Den fällan är lika farlig som att börja köpa bara för att ett objekt börjar stiga i pris av rädsla för att missa en fortsatt uppgång. Givetvis skall man hela tiden pröva sin strategi men jag ser inget skäl att ompröva min just nu iaf.

2) I min strategi ser jag PM i första hand som en värdebevarare eller försäkring, och precis som alla andra försäkringar finns det en gräns på hur välförsäkrad man vill vara. Jag känner att min försäkring i PM är på en lagom nivå nu.

Givetvis kommer det att ramla in ett och annat mynt i fortsättningen också men inte i samma takt som tidigare :D

the-end

Tur att ett annan har precis börjat då. Har inte dessa bekymmer just nu.  :D

Silvermånen

Hej,

Men när kriterierna ändras som nu när Riksbanken ska mer eller mindre avveckla sin gulreserv så får man väl göra en egen bedömning hur man själv ska agera. Nu när jag i alla fall anser att guldet är billigt ja då säljer Sverige ut sin  gulreserv hur gör andra riksbanker i alla länder jo köper mer.

Var och en får väl tänka själv och agera efter klokhet och ekonomi.

Destecado

Efter att jag fick veta att Riksbanken skulle sälja av sitt innehav (eller delar av det) av guld gick jag och köpte en liten tacka. Bara för att ha en egen liten reserv. Man måste ta eget ansvar nu för tiden. ;D

Shiv

Jag stirrade mig blind på kurserna under mina första månader, sen insåg jag hur ovärt det är att slösa massvis med tid på att spika in dippar. Man sparar ju i slutändan bara 200-500kr per mynt. Då tänker jag att jag lika gärna kunnat jobba 2-3 timmar och tjänat de pengarna ändå.

FaderArvid

Citat från: the-end skrivet lördag 02, Februari 2013, 09:52:28

+1

Det blev en sovereign för mig  :)

Goldfinger

Citat från: the-end skrivet lördag 02, Februari 2013, 09:52:28

Tja, jag vet inte om det precis är ett bekymmer :D Men grattis alla som håller på att bygga upp sitt innehav.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane