Press på Svenska Riksbanken om att hämta hem vårt guld.

Startat av mega_n, Söndag 27, Januari 2013, 17:36:45

Föregående ämne - Nästa ämne

crsan

Buljong

Citat från: mega_n skrivet tisdag 29, Januari 2013, 18:04:42
Fick svar nu från Riksbanken nu. De har inga planer på att ta hem guldet men försäkrar att det är säkert förvarat...

"Tack för ditt mail.

Riksbanken förvarar guldreserven hos centralbanker på flera håll i världen. En mindre del förvaras i Sverige. Det guld som finns i Sverige inventerar vi en gång per år. Då deltar även Riksrevisionen.

När utländska centralbankerna inventerar det guld som de förvararar deltar inte Riksbanken med egen personal. Vi förlitar oss på att de kontoutdrag som centralbankerna skickar till oss stämmer.

De utländska centralbankerna varken lånar ut, leasar eller swappar Riksbankens guld utan instruktioner från oss. De förvarar bara vårt guld och så länge vi inte köper eller säljer något kan vi få tillbaka exakt samma tackor som vi en gång deponerat.

Vi utvärderar regelbundet guldreservens storlek och geografiska placering, men vi har inga konkreta planer på att flytta något.

Sammanfattningsvis kan jag försäkra dig om att Riksbanken har bra kontroll på sin guldreserv.

Hälsningar
Information Riksbanken"

Tycker inte att Riksbankens svar på dina frågor om utlåning/ swappar är speciellt uttömmande.

"De utländska centralbankerna varken lånar ut, leasar eller swappar Riksbankens guld utan instruktioner från oss."

Följdfrågor - Finns det, eller har det tidigare funnits några instruktioner från er till utländska centralbanker om lån, leasar eller swappar? Isåfall när? Om det finns nu, hur snabbt skulle Sverige få tillbaka guldet? Finns det ett utarbetat förfaringssätt som inte tar 7 år som för Tyskland? Om "ja", hur är det säkerställt?

Om man resonerar som William Kay på Kingworldnews.com, angående Tyskland (och guldpriset), borde Riksbanken vara väldigt angelägna (eller inte) att räta ut eventuella frågetecken ordentligt.

Fritt översatt:

"Tyskland vill ha sitt guld på ett säkert ställe, tillgängligt, där ingen annan kan göra anspråk på det. De vill kunna röra det och veta att det finns där. Det är denna process tyskarna går igenom just nu och det är något som borde göra varje investerare intresserad."

En tanke, men inte en handling från min sida  8), skulle vara att fortsätta skicka frågor och kräva svar från Riksbanken. Dessa frågor och (otillfredställande?) svar skulle sedan kunna sammanställas i en facebook-grupp som döps till något lämpligt, exempelvis, "Ta hem svenskt guld nu!" ,tryck på "like-knappen" om du håller med. Det kanske skulle ta bra fart och få en hel del uppmärksamhet, eller vad tror ni?

Själv trivs jag bäst här, under min korkek, där jag kan (f)lukta på mina små pandamynt.

/Buljong

mega_n

Nej. Det verkar som svaren är medvetet skrivna för att inte vara heltäckande.

Någon annan kan ta vid och försöka få bättre svar.
Lägg gärna upp svaren i denna tråd.

Facebook, visst. Det skulle vara kul...
Någon som har tid att göra nåt? (Jag skulle 'Like-a'.)

Frederyck

Citat från: crsan skrivet tisdag 29, Januari 2013, 20:44:28
I senaste Keiser Report nämns Sverige som ett land som vill ta hem sitt guld (30 sekunder in).

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5m-YtRiLYC8#t=28s

Hm, och det är ju inte direkt sant. Det finns ingen politisk vilja i Sverige om att vi vill få tillbaks vårt guld. Snarare tvärtom. Att det höjs röster på en del nätforum och att det har varit ett par artiklar i dagspressen om ämnet är inte samma sak. Det får mig att undra hur väl researchade alla andra exempel är som de tar upp.

maggan

Nu ger jag upp, jag fick ytterligare ett svar om att "vi inte har någon anledning att misstro" Trots att det inte är det jag frågar om. Får se vad som händer med rikdagsmejlet...

2818181

Citat från: maggan skrivet onsdag 30, Januari 2013, 12:15:29
Nu ger jag upp, jag fick ytterligare ett svar om att "vi inte har någon anledning att misstro" Trots att det inte är det jag frågar om. Får se vad som händer med rikdagsmejlet...
Det är nog hela tanken med den typ av nonsenssvar ni får. Det finns förmodligen inget intresse i att redogöra för sakernas tillstånd till okända e-postare. Hedervärt att ni försöker dock. Det skadar inte med lite "press på bollhållaren", och vi får väl se om det går att få snöbollen att rulla?

Fiat de Lux

Heja Sverige !  Vårt guld lägger säkert utomlands. Om vi börjar bråka så kanske vi tappar vårt hårt intjänade inflytande i den globala banksfären, och hade inte Riksbanken självmant lånat ut 100 miljarder av våra pengar mot 1 % ränta till IMF , så kanske Anders Borgs kommande karriär som hög tjänsteman inom världsbanken inte kunnat gå i lås   ( Ironi)

2818181

Citat från: Fiat de Lux skrivet onsdag 30, Januari 2013, 14:05:24
Om vi börjar bråka så kanske vi tappar vårt hårt intjänade inflytande i den globala banksfären
Jo, det är ju alltid lockande att få vara med de stora pojkarna att leka. Dock slutar det ofta med att den lille parveln får stå där med byxorna nere. Det är ju de stora pojkarna som skriver regelboken.

mega_n

Citat från: hasse_A skrivet torsdag 31, Januari 2013, 10:59:21
Sverige dumpar guldreserven.
http://www.libertysilver.se/kc/article?id=139

Snälla! Säg att det inte är sant! Nu när många andra centralbanker insett värdet och nu istället köper på sig guld!!!!

Age Anka

Borg & grabbarna kanske vill vara snälla mot Tyskland och mot dom som "lånat" deras guld (USA)? Om vi dumpar vårt guld så kan ju dom som snodde Tysklands guldreserv köpa en rejäl hög svenska tackor o ge tillbaks till tyskarna...

Alla är glada o nöjda o kan låtsas som om det regnar! Utom vi i Sverige, våra barn och barnbarn förstås. :-\

hasse_A

Det som i Riksbankens årsredovisning benämns valutatillgångar
(265 mdkr) består av räntebärande värdepapper i utländsk valuta
med hög likviditet och låg risk, i huvudsak statsobligationer.

Det är tydligen det här man skall satsa på. :o

I slutet av 2011 var ungefär hälften av valutareserven placerad i
amerikanska dollar

Hur bra har det varit ?  :o

kristensson

Med tanke på att man kanske upptäckt att Guldet inte finns så kanske bättre ta betalt för det i stället för att få inget vid en krasch. - Vem vet?

maggan

Precis, finns inte guldet är det ju helt rätt att sälja pappret som säger att guldet finns.
Undrar om det kommer ut något fysiskt på marknaden vid denna transaktion?

Age Anka

Citat från: maggan skrivet torsdag 31, Januari 2013, 12:43:57
Precis, finns inte guldet är det ju helt rätt att sälja pappret som säger att guldet finns.

Det är ju faktiskt en lösning! Riksbanken säljer pappersguldet till dagskurs och knallar bort till Tavex och köper guldbuljong för alla pengarna...

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane