Tv-avgift för datorer och surfplattor

Startat av zealot, tisdag 22, Januari 2013, 13:31:40

Föregående ämne - Nästa ämne

lordsinner

Frågan är bara om Radiotjänsten accepterar en sådan blockering och godkänner Bahnhofs intyg som man kan skriva ut som giltig. Det måste nog prövas juridiskt....

2818181

Citat från: lordsinner skrivet Söndag 27, Januari 2013, 12:52:04
Frågan är bara om Radiotjänsten accepterar en sådan blockering och godkänner Bahnhofs intyg som man kan skriva ut som giltig. Det måste nog prövas juridiskt....

Utan att fördjupa mig allt för mycket i frågan, så uppfattar jag som att det handlar om den tekniska utrustningen. Om du väljer att ha en operatör som utestänger dig från vissa tjänster så står det dig givetvis fritt. Detta är dock irrelevant i sammanhanget. Du är de facto innehavare av en utrustning vilken är att betrakta som en mottagare. Du kan ju även byta/ha flera leverantörer efter du fått ditt intyg. Detta tror jag nog Bahnhof är fullt medvetna om, men de är duktiga på marknadsföra sitt varumärke och att synas i media.
Annars så kanske man kan be sin mamma att intyga att man inte får titta på SVT på sin dator, men jag misstänker att även det skulle falla platt till marken ;)

Åbama

Inte riktigt så enkelt. Med ditt resonemang skulle runt miljarden datoranvändare världen över vara skyldiga att betala svensk TV-skatt. Inte för att de kan (eller vill) se svensk statlig tv utan helt enkelt för att de har en utrustning som kan ta emot sändningen. Nu är det bara så att SVT enligt uppgift selekterar bort utlänska datoranvändare på IP-nummernivå. I det här fallet är det operatören som selekterar bort SVT.

Med andra ord om SVT och Radiotjänst vore konsekventa så skulle de antingen försöka kräva all världens datoranvändare på TV-skatt eller acceptera att det finns datoranvändare som omöjliggjort mottagande av hederlig svensk statlig propaganda-tv precis som de själva omöjliggjort för andra datoranvändare.

Om man tillämpar ett konsekvent tänkande, eller om det blir det vanliga hyckleriet återstår att se. Jag vet vad jag tror.

2818181

Tja, det var mina fem ören om hur de har tänkt lösa det hela. Om det nu blir så får vi väl se. Men som sagt, ett papper från Bahnhof säger ju inget om ditt hushålls faktiska möjlighet att ta emot SVT.

Frederyck

Citat från: Åbama skrivet Söndag 27, Januari 2013, 14:04:30
Inte riktigt så enkelt. Med ditt resonemang skulle runt miljarden datoranvändare världen över vara skyldiga att betala svensk TV-skatt.

Och riktigt så enkelt är det inte heller. Svenska myndigheter har olika utsträckning fått rätten/uppdrag av riksdag och regering att utföra sina uppdrag gentemot Sveriges befolkning, oftast inom Sveriges gränser. På samma sätt som Skatteverket inte kräver inkomstdeklaration av bönder i Ghana eller Riksantikvarieämbetet inte beslutar om hur Paraguyanska fornfynd skall beskrivas så ansvarar Radiotjänst inte för att samla in licensavgifter från personer som bor utanför Sverige. Typ.

Sedan kan man besluta om huruvida man skall spärra tjänsterna utanför Sveriges gränser, men det har AFAIK oftast mest med de bakomliggande sändningsavtalen man har tecknat med produktionsbolagen att göra än en ovilja att sända kulturdebattprogram 'gratis' till folk boende på Tasmanien.

Om det verkligen är så att beslutet är fattat och har vunnit laga kraft att 'alla med dator skall betala licens till Radiotjänst' så handlar det om alla som bor i Sverige. Oavsett vilken internetleverantör du har.

maggan

Beslutet fattades för många år sedan, och tydligen gäller det sedan i höstas, då TV4 började "direktsända" på nätet. Att SVT börjar sända spelar (juridiskt) ingen roll. Däremot säger radiotjänst att de inte ska jaga datorer än då hela licensen är under utredning.

Åbama

Frederyck, Nej vem har påstått att det är riktigt så enkelt. Visst är det också så att Sveriges jurisdiktion normalt är inom Sveriges gränser. Detta gäller långt ifrån enbart alla fall. Det finns inte heller något i lagen som reglerar att lagen inte gäller för exempelvis utlandsboende svenskar som har utrustning som kan ta emot svensk tv. Att de i så fall (med SVT´s tolkning) också borde vara skyldiga att betala. Detta har juridiskt givetvis inte behövts tidigare i lagtexten, då man helt enkelt inte sänt utanför Sveriges gränser. Du kan också vara skatt- och avgiftsskyldig i Sverige även om du inte bor här. I juridisk mening brukar man kalla det för att man har "väsentlig anknytning".

Det som juridiskt enligt Radiotjänst´s tolkning (inte min) avgör om du är avgiftsskyldig är om du:

1.   har en utrustning som är avsedd att ta emot en utsändning eller vidaresändning av TV-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.

2.   Med utsändning avses en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst.

3.   Med TV-program avses ett samlat schemalagt programutbud i form av hela programtjänster, till exempel hela SVT1 eller TV4.

Ovanstående är taget från Radiotjänst egen hemsida. Det enda i lagstiftningen som avhandlar avgiften (skatten) utomlands, är ett stycke där det framgår att de som är anställda vid beskickningar utomlands är undantagna avgiften. Att det sedan är praktiskt omöjligt att avgiftsbelägga (beskatta) utländska medborgare är givetvis en annan sak.

Hela diskussionen att dator- och surfplatteanvändare nu skulle bli avgiftsskyldiga visar att man inte heller förstått (eller vill förstå) essensen i internet. Det är som om SF skulle lägga upp de senaste filmerna på nätet och sedan kräva att internetanvändare borde betala för biobiljetter. En föreståndare för ett konstmuseum skulle lägga upp tavlorna digitalt och kräva att internetanvändare skulle betala muséeavgift. Min tolkning är att det från SVT´s sida inte handlar om en målsättning med ökad service, utan mer desperata åtgärder för att få in pengar från en minskande skara licensbetalare.

Citat från: Frederyck skrivet Söndag 27, Januari 2013, 16:26:46Om det verkligen är så att beslutet är fattat och har vunnit laga kraft att 'alla med dator skall betala licens till Radiotjänst' så handlar det om alla som bor i Sverige. Oavsett vilken internetleverantör du har.

Det är din tolkning, om det blir den juridiska återstår att se. Jag är långt ifrån lika säker.

maggan

avgiften ska ligga på utrustningen inte bredbandet. Alltså ska du betala för en surfplatta oavsett tillgång till internet.

lordsinner

Citat från: maggan skrivet Söndag 27, Januari 2013, 22:14:50
avgiften ska ligga på utrustningen inte bredbandet. Alltså ska du betala för en surfplatta oavsett tillgång till internet.
Det roliga är att Copy Sweden ville börja ta avgifter för telefoner/surfplattor precis som dem gör med MP3 spelare samt alla hårddiskar....Blir det inte dubbel avgift för oss konsumenter?

maggan

dubbel avgift, skulle det vara ett hinder?
kolla bensin t.ex. energiskatt, koldioxidskatten samt moms på toppen. Tre avgifter på samma produkt, finns kanske värre exempel? Så detta lär inte hindra svt.

Frederyck

Citat från: Åbama skrivet Söndag 27, Januari 2013, 21:08:00
Det är din tolkning, om det blir den juridiska återstår att se. Jag är långt ifrån lika säker.

Tja, det är ju så det fungerar idag med tv-apparater. Det spelar ingen roll om du inte har antenn/kabel/whatever draget till ditt hus. Har du en tv-apparat (eller snarare en apparat med en tv-mottagare) så skall du betala licens för att du äger den, /om/ du inte har anmält till Radiotjänst att "den är varaktigt undanställd" dvs att den inte används alls (vilket är att likställa med att inte äga den). Den får då inte användas till annat som till exempel att titta på DVD.

TIll exempel så skall du betala även om du inte tittar på SVT, även om du har dålig mottagning, även om du bara använder den till att titta på inspelad film osv osv.

Så jag tror att det är ganska klart att det är irrelevant om du väljer Bahnhof eller ej. Har du dator skall du enligt lagen betala tv-avgift.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/Vem-ska-betala-radio--och-tv-avgift1/

http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Sedan kan vi nog enas om att detta hela är fullständigt uppåt väggarna bedrövligt, men det är en annan sak...  8)

lordsinner

Citat från: maggan skrivet Måndag 28, Januari 2013, 06:57:44
dubbel avgift, skulle det vara ett hinder?
kolla bensin t.ex. energiskatt, koldioxidskatten samt moms på toppen. Tre avgifter på samma produkt, finns kanske värre exempel? Så detta lär inte hindra svt.

Förstår inte hur vi medborgare kan acceptera sådant...Samt all trams med miljövänliga produkter som bara vara en kupp från tillverkarnas/företagarnas sida sida att tjäna ännu mera pengar..

lordsinner

Tydligen  har de börjat ringa  runt  och "föra  en dialog" (jaga) med personer  som  inte betalar avgiften som äger  dator/ surfplatta / smartphone.

http://www.di.se/artiklar/2013/2/27/nu-ska-aven-telefonagare-betala-tv-avgift/

Kungsleden

Citat från: skrotpeter skrivet fredag 25, Januari 2013, 17:10:57

Är det inte en avgift per hushåll?

Blir det verkligen så många fler som betalar pga förslaget om datorer och läsplattor?
Kanske om ett par år då fler även slängt ut sin kreditköpta platt-TV.

Basen ökar i alla fall. Många många företag (mitt till exempel), föreningar etc har ingen TV men däremot ett gäng datorer/surfplattor/smarta lurar.

Att lägga avgiften på skatten är ju ett sätt att finansiera SR/SVT men då blir det som allt annat - att bara vi som faktiskt betalar skatt får pröjsa för dem som inte gör det. Personligen vill jag betala mindre för dem som inte betalar för sig.

Ebenezer

För jävliga dåligt att de får hålla på så här. Sjukt att jag som motståndare till SVT måste tvingas betala för deras DDR skit. Har inte ens en TV hemma men ändå vill dom att man betalar en TV-avgift.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane