Tv-avgift för datorer och surfplattor

Startat av zealot, tisdag 22, Januari 2013, 13:31:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Gunnarsson

Citat från: Destecado skrivet tisdag 22, Januari 2013, 18:23:05
Det finns telefoner som man kan se på tv på. Ska det bli licens på dom med?

Mobiltelefoner är som sagt undantagna.

Destecado

Citat från: Gunnarsson skrivet tisdag 22, Januari 2013, 18:24:36
Citat från: Destecado skrivet tisdag 22, Januari 2013, 18:23:05
Det finns telefoner som man kan se på tv på. Ska det bli licens på dom med?

Mobiltelefoner är som sagt undantagna.

Det undantaget kommer tas bort snart.

maggan

skönt att arbetsgivaren står för telefonen då. vi får se det positivt, allt är bättre än 1% i "tv-skatt" som det pratades om när debatten om tvlicens eller ej rasade.

MrNook

Citat från: Gunnarsson skrivet tisdag 22, Januari 2013, 17:35:12
Citat från: MrNook skrivet tisdag 22, Januari 2013, 16:50:58
Vad exakt är en dator? En plåtburk som innehåller en processor? Det stämmer ju faktiskt för både vissa bilar och tvättmaskiner.

Om det är så att det handlar om nätverkskort av något slag, och mobiltelefoner ändå är undantagna, borde man väl kunna ha en dator utan nätverkskort, och använda mobiltelefonen som modem (eller åtminstone påstå att man gör det...) utan att åka på avgiften?

Jag tänker ofta som du rent instinktivt och försöker hitta hål i folks argument och logik. Lagen löser ofta det på ett ganska snyggt sätt genom att helt enkelt inte specificera saker så noga. Det sker istället i en domstol, och för en vanlig människa är det ju rätt enkelt att avgöra om en given sak är en dator eller inte. Mycket lättare än att skriva en vattentät definition i alla fall.

(Jag är ingen advokat, det här är bara min uppfattning om hur såna här grejer fungerar.)
Jo, det du säger är nog så det är. Jag kan dock inte låta bli att försöka hitta sätt att komma runt det hela. :) Visst är det så att man spelar dum när man, som jag ovan, låtsas vara oförstående om vad exakt man menar med en dator.

Det finns ju dock gränsfall. Vad är en telefon, om nu telefoner är undantagna? Moderna telefoner är i princip mindre surfplattor med 3G-modem, och vad är en surfplatta om inte en dator? Om jag fixar ett 3G-modem till min dator, eller rent av som jag tidigare skrev använder min mobiltelefons 3G-modem, är burken under skrivbordet en dator eller telefon då? Är min telefon en telefon eller en dator?

Det här känns inte så genomtänkt.

trolljägarn

Citat från: maggan skrivet tisdag 22, Januari 2013, 21:13:49
skönt att arbetsgivaren står för telefonen då. vi får se det positivt, allt är bättre än 1% i "tv-skatt" som det pratades om när debatten om tvlicens eller ej rasade.

Klassisk manipulationsmetod. Man föreslår något riktigt jävligt som motparten verkligen inte vill gå med på. Sen drar man tillbaks sin ståndpunkt till något mycket lindrigare. Motparten känner att han fått ganska mycket av sin vilja igenom och blir nöjd, men förmodligen var den andra ståndpunkten planerad från första början.

maggan

Åbama

Intressant hur de tänkt sig genomföra det där. En organisation som hanterar personuppgifter i Sverige är bland annat skyldig att hantera information på ett säkert sätt, detta både med hänsyn till informationssäkerhet och för den personliga intigriteten. Detta finns bland annat reglerat i Personuppgiftlagen. Det är samtidigt knappast någon nyhet att Radiotjänst åsidosätter detta, läcker uppgifter som ett såll och till och med tipsar media om det är en känd person som inte betalar tv-skatten. Det ligger ju självklart i deras intresse att sätta dit "fuskare" som dessutom kan få massmedial uppmärksamhet. "Fuskare" som inte vill stödja de statliga propagandakanalerna som då kan avslöjas och därför får löpa gatlopp i media.

Samtidigt är det intressant hur de tänkt lösa det hela. Om jag som kund har ett bredband, kan bredbandsföretaget inte rimligen lämna ut mina uppgifter utan samtycke. För polisen krävs det minst en brottsmisstanke för att få begära ut vilken person som har ett specifikt IP-nummer bakom ett abonnemang. En annan intressant tanke är att jag dessutom kan ha ett bredband utan att för den skull kan ha en dator. Jag vet i vart fall en person som huvudsakligen använder bredbandet till IP-telefoni.

Skall man i så fall precis som i fallet med köp av nya tv-apparater, vid köp av nya datorer då få lämna sina personuppgifter blir ju det nya förslaget helt tandlöst. Dels är det lätt att uppge falsk identitet vid köp eller ingen alls. Dels bygger ju många datorer och därför köper komponenter. Datorer säljs dessutom begagnade.

För mig är att vägra tv-skatten ett politiskt ställningstagande. Jag har lagt betydligt mer än kostnaden för tv-skatten på välriktad välgörenhet. Jag betalar däremot inte för propaganda. I synnerhet inte när den skulle kunna finansierats genom den ack så hemska kapitalismen och reklam. Jag använder dessutom i stort sett aldrig skiten mer än i undantagsfall och i så fall efter tips för att underbygga min tes om att det är propaganda. Inte ens ungarna tittar på SVT. För mig spelar det inte heller någon roll om de lägger  skiten på skatten. Jag kommer i så fall enkelt minska min skatt så det med råge ändå blir en minusaffär för propagandaministeriet.

Jag tillhör också generationen som växte upp med propaganda som Vilse i pannkakan där vi barn fick lära oss om elaka kapitalistiska representanter som Storpotäten och kamrer Rävinge. Ett av många program med illa dolda politiska budskap. Att det dessutom var subtilt riktat mot barn gjorde det än mer äckligt. Trots detta har lite förändrats sedan uppväxten. Numera visas istället okritiska hyllningsdokumentärer om Olof Palme eller för all del Fidel Castro. SD omnämndes så sent som för ett antal månader sedan som "det högerextrema partiet Sverigedemokraterna". Trots detta har jag aldrig hört Vänsterpartiet omnämnas som "Det företagarfientliga vänsterpartiet". Trots inkonsekvensen kallar man sig fri och oberoende.

kristensson

Kanske inte helt fel lägga licensavgiften på skatten.

Då slipper man fundera på vad som är dator eller telefon samt ett antal byråkrater som smyger omkring med pejlingsutrustning.
Den allt övervägande majoriteten har ju någon form av teknikalitet som anses vara mottagare, kanske är det dit förslaget i sin förlängning är tänkt att landa i.

Frederyck

Citat från: Åbama skrivet onsdag 23, Januari 2013, 18:56:31
SD omnämndes så sent som för ett antal månader sedan som "det högerextrema partiet Sverigedemokraterna". Trots detta har jag aldrig hört Vänsterpartiet omnämnas som "Det företagarfientliga vänsterpartiet". Trots inkonsekvensen kallar man sig fri och oberoende.

Termen "högerextrem" är obehaglig i sig eftersom den kan skapa en felaktig bild av vad det partiet och andra partier står för i relation till varandra. Jag ser mycket hellre att man använder en tvåaxlad modell, likt

http://www.politicalcompass.org/

Åbama

Citat från: Frederyck skrivet onsdag 23, Januari 2013, 20:28:11
Citat från: Åbama skrivet onsdag 23, Januari 2013, 18:56:31
SD omnämndes så sent som för ett antal månader sedan som "det högerextrema partiet Sverigedemokraterna". Trots detta har jag aldrig hört Vänsterpartiet omnämnas som "Det företagarfientliga vänsterpartiet". Trots inkonsekvensen kallar man sig fri och oberoende.

Termen "högerextrem" är obehaglig i sig eftersom den kan skapa en felaktig bild av vad det partiet och andra partier står för i relation till varandra. Jag ser mycket hellre att man använder en tvåaxlad modell, likt

http://www.politicalcompass.org/

Vi ska inte göra någon politisk diskussionstråd av detta och jag ser dem inte som något långsiktigt politiskt alternativ. Tror de på sikt kommer löpa samma öde som NyD. Tendenserna syns redan idag. Det som däremot är intressant är att de i SVT får epitet framför partinamnet trots att inte vänsterpartiet i så fall borde fått det också.

Om SD är högerextremt, borde vänsterpartiet i så fall vara vänsterextremt, eller åtminstone kallas företagarfientliga. Du hör inte ens när stenkastarvänstern varit i farten med något upplopp benämnas som vänsterextrema. Då kallas de på sin höjd "autonoma grupper".

Editerat: kan däremot hålla med dig att political compass hade varit mer neutralt i samtliga alternativ.  :)

hundringen

Citat från: kristensson skrivet onsdag 23, Januari 2013, 20:13:31

Då slipper man fundera på vad som är dator eller telefon samt ett antal byråkrater som smyger omkring med pejlingsutrustning.
Den allt övervägande majoriteten har ju någon form av teknikalitet som anses vara mottagare, kanske är det dit förslaget i sin förlängning är tänkt att landa i.

Är inte det en väldigt lätt lösning på problemet, SVT börjar ju inte sända på nätet för att de vill ge bra service utan för att de vill tjäna pengar. SVT ser bara hur ingen ska kunna kringgå att betala avgift, jag vill inte ha kanal 1 och 2 men kan inte välja bort dem det om något är väll fel. Jag vill inte ha skiten på skatten, i så fall prioriterar jag hellre gratis kollektivtrafik eller tandvård som folk faktiskt behöver men inte har råd med.

kristensson

Citat från: hundringen skrivet onsdag 23, Januari 2013, 20:59:06
Citat från: kristensson skrivet onsdag 23, Januari 2013, 20:13:31

Är inte det en väldigt lätt lösning på problemet, SVT börjar ju inte sända på nätet för att de vill ge bra service utan för att de vill tjäna pengar. SVT ser bara hur ingen ska kunna kringgå att betala avgift, jag vill inte ha kanal 1 och 2 men kan inte välja bort dem det om något är väll fel. Jag vill inte ha skiten på skatten, i så fall prioriterar jag hellre gratis kollektivtrafik eller tandvård som folk faktiskt behöver men inte har råd med.

Detta var inget ställningstagande för Statliga TV1-2 (jag är starkt emot) utan bara som en enkel lösning på finansieringen då vi valt att ha det som Statlig "fri o oberoende" motpol till de "kapitalistiska" kanalerna,

iznogood

Som tidigare sagt så skulle det vara tekniskt lätt och även billigare resursmässigt att erbjuda SVT som en avgifts belagt tjänst på nätet  likt spotify.

Annars får vi hoppas flera hoppar på Banhofs lösning om de blir accapterad juridiskt.
http://www.sweclockers.com/nyhet/16446-bahnhof-erbjuder-blockering-av-svt-play-for-att-slippa-tv-avgift

skrotpeter

Är det inte en avgift per hushåll?

Blir det verkligen så många fler som betalar pga förslaget om datorer och läsplattor?
Kanske om ett par år då fler även slängt ut sin kreditköpta platt-TV.

Personligen betalar jag gladeligen för SVT. En kväll framför TV4 mfl är en förlorad kväll.
Vad gäller barnprogrammen så håller de en betydligt högre klass än de jag får in via parabolen.

Däremot kan vi skippa hela administrationen med avgift och klämma in finansieringen i skatten.

Åbama

Vilken härlig nyhet att läsa så här på morgonen!  :)

Bahnhof lanserar en tjänst som stoppar sändningen av SVT´s propagandautbud om kunderna så önskar, där kunderna får ett intyg att de kopplat bort sig.

http://bahnhof.se/priv/tvstopper

Gissa vilket bredband jag kommer att välja nästa gång. Gillar dessutom bahnhof´s syn på integritet. Återstår att se om tjänsten håller juridiskt.

Det roliga är att om SVT enbart velat ha betalt av de som nyttjar deras programutbud hade de kunnat gjort sändningarna på nätet beroende av inloggning. Sedan skickat ut koder till sina licensbetalare. Uppgifterna har de ju redan.

Istället ska alla betala oavsett om man nyttjar skräpet eller ej.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane