Kataloger på nätet

Startat av Kåre Jonsson, Söndag 20, Januari 2013, 01:36:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Kåre Jonsson

Jag såg detta: http://www.tradera.com/110gr-silver-999-37-med-svensk-stampel-auktion_302605_173297147

och ville kolla upp myntet/medaljen. Hittade ingen onlinekatalog som hade det. Har ni tips på sidor där man finner svenska respektive internationella eller rent av allt. ?

pappersätare

Jag tycker att det är ett rent mysterium att den information som finns i myntboken inte finns tillgänglig på internet.

Silverräven

Svenska medaljer är generellt svåra att hitta information om på nätet. Det finns ett flertal mynthus i Sverige som givit ut olika medaljer under årens gång, men jag gissar att intresset inte varit stort nog för att någon ska ha velat lägga upp en hemsida med info om samtliga. Själv har jag aldrig tidigare sett medaljen i auktionen :)

Kåre Jonsson

Innehåller verkligen myntboken det mynt/medalj jag pekade ut?

johan_ua

Myntboken innehåller ingen information om medaljer. Det är egentligen lite av ett mysterium att information om dessa medaljer är så svårt att hitta trots att de präglats av myntverket (det riktiga, ej moneta). Antagligen har det att göra med de låga upplagorna och brist på samlarvärde och -intresse.

Åbama

Varför inte börja göra en onlinekatalosg med bilder, halter, priser, präglingstal i den här tråden?

Gunnarsson

Bara det bryts ut till en egen mer fristående tråd sen så att det är lätt att hitta. Eller varför inte bygga en katalog online med fina bilder och sånt? Vill vi hålla informationen inom forumet eller göra alla en tjänst?

Jag sammanställer gärna informationen på en webbsida bara andra kan bidra med fakta och foton.

--
Gunnarsson

Citat från: Åbama skrivet Måndag 21, Januari 2013, 00:54:13
Varför inte börja göra en onlinekatalosg med bilder, halter, priser, präglingstal i den här tråden?

Silverräven

Jag brukar skapa den sortens infosajter då och då, men jag avstår tills vidare pga tidsbrist. Om någon vill plocka upp bollen så tycker jag det är ett bra initiativ som fyller ett informationshål på nätet :)

Mange

Se bara till att lagra informationen i en databas så den finns tillgänglig även om man bestämmer sig för att totalt revidera design osv.
För inmatning så känns principen bakom wikis mest logisk, användare kan mata in/korrigera uppgifter (helst med källhänvisningar) och admins kan verifiera uppgifterna och "låsa" för vidare användarkorrigeringar när all info finns tillgänglig.

Dock bör man ha klart vilka uppgifter man vill lagra innan man drar igång, annars kan det bli en massa extraarbete om man kommer på i efterhand att man glömt exempelvis antal präglade mynt.

johan_ua

Ett alternativ som i så fall redan finns är ju numista, även om den siten främst riktar in sig på mynt.

Gunnarsson

Numista kanske rentav innehåller just det som efterfrågades här? :)

http://en.numista.com/catalogue/suede-1.html

Silverräven

Citat från: Mange skrivet Måndag 21, Januari 2013, 13:49:25
Se bara till att lagra informationen i en databas så den finns tillgänglig även om man bestämmer sig för att totalt revidera design osv.
För inmatning så känns principen bakom wikis mest logisk, användare kan mata in/korrigera uppgifter (helst med källhänvisningar) och admins kan verifiera uppgifterna och "låsa" för vidare användarkorrigeringar när all info finns tillgänglig.

Dock bör man ha klart vilka uppgifter man vill lagra innan man drar igång, annars kan det bli en massa extraarbete om man kommer på i efterhand att man glömt exempelvis antal präglade mynt.

Jag har faktiskt gått i planerna på att starta en svensk/nordisk wiki med inriktning på mynt, men har lagt idén på is. För mycket jobb och administrerande tyvärr. Om någon annan tar initiativet lovar jag dock att bidra med information.

Gunnarsson

Citat från: Silverräven skrivet Måndag 21, Januari 2013, 14:39:03
Citat från: Mange skrivet Måndag 21, Januari 2013, 13:49:25

Jag har faktiskt gått i planerna på att starta en svensk/nordisk wiki med inriktning på mynt, men har lagt idén på is. För mycket jobb och administrerande tyvärr. Om någon annan tar initiativet lovar jag dock att bidra med information.

Man måste ju inte bygga något nytt alls egentligen, en uppstyrd avdelning på Wikipedia torde vara det enklaste.

Kåre Jonsson

Instinktivt tvivlar jag på att Wiki är tillräckligt. Det främsta problem jag ser är att hålla ihop serier. Jag tänker exempelvis på Kookaburror. Varje år ser de olika ut men de är likväl en serie. För varje år eller "enhet i serien" vill man ha antal präglade samt fler detaljer som man kanske inte kommit på ännu. Anomalier, präglare, metallkomposition, mera.

Sen tycker jag att några väl valda attribut borde finnas förberedda. Man bör också kunna lägga på attribut vartefter man förstår domänen bättre.

Silverräven

Citat från: Kåre Jonsson skrivet Måndag 21, Januari 2013, 15:02:51
Instinktivt tvivlar jag på att Wiki är tillräckligt. Det främsta problem jag ser är att hålla ihop serier. Jag tänker exempelvis på Kookaburror. Varje år ser de olika ut men de är likväl en serie. För varje år eller "enhet i serien" vill man ha antal präglade samt fler detaljer som man kanske inte kommit på ännu. Anomalier, präglare, metallkomposition, mera.

Sen tycker jag att några väl valda attribut borde finnas förberedda. Man bör också kunna lägga på attribut vartefter man förstår domänen bättre.

En wiki är bättre än en hemsida i mitt tycke. Det går att enklare skapa stora mängder sidor med olika inriktning men inom samma område, utan att det blir rörigt. Exempelvis kan man ha en separat sida för varje årgång av Kookaburrorna om man så vill, och en huvudsida för serien som helhet. Tabeller kan användas för att katalogisera relevanta fakta så det blir överskådligt.

Visst kan man använda sig av Wikipedia för detta, även om en egen wiki har sina fördelar (och är en roligare tanke). Kräver dock som sagt både tid och lite pengar.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane