Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

fredrikwall67

Är inter isken med att det ständigt skapas nya krypton, backade av endast förtroendet bland dem som köper dem, att de går en fortroendekris till mötes. Som då bör vara betydligt snabbare och större än Weimar.

august

Citat från: fredrikwall67 skrivet fredag 05, Maj 2017, 05:29:57
Är inte risken med att det ständigt skapas nya krypton, backade av endast förtroendet bland dem som köper dem, att de går en fortroendekris till mötes. Som då bör vara betydligt snabbare och större än Weimar.
Av precis denna anledning så äger jag endast BTC, inget annat. Det är för mig helt obegripligt att folk satsar på det ena kryptoderivatet efter det andra utöver BTC. I avsaknad av väsentlig teknisk innovation så tror jag att alla andra kommer att vara dagssländor, om än under en väldigt lång dag.

PrivE

Någon som har ett svar till hur mycket beskattningen är och de frågorna jag ställde ovan?

Jag är också "to the moon" med det hela.
Gick in tidigt och har X SEK i värde nu och känner att jag vill ta en del av det och betala av verkliga bolån med.

Birka

Kanske är det bara skatteverket som kan svara fullt ut på dina frågor.

PrivE

cyber

... och där bröt vi $2000 för en BTC. Jäklar vilken resa. Synd att man bara stått bredvid och tittat på :)

Frågan är som vanligt: vad händer nu?

Ärligt talat tror jag bitcoin (och i mindre mån även guld) är starkt trendföljande och kan totalt ignorera fundamentala faktorer rätt länge. En tillgång som ser ut att gå mot skyarna vill ju alla köpa och i och med att bitcoin är en så liten marknad (relativt andra valutor) så går det ännu fortare.. Det gör det här rallyt extremt riskfyllt imho...

Men man undrar ju också vad som orsakat den senaste rushen? Har ransomware lett till ökad uppmärksamhet? Börjar kineserna bli desperata? (fast om det var kineserna, och de bara vill ha ut valutan ur landed, borde de inte vilja växla sina BTC till annat ganska omgående? fast det kanske är svårt...)

mega_n

Priset nu : 2130 USD/BTC

Det finns nog flera anledningar till den snabba resan. Några ideer...

1. Just nu går rykten om en kompromiss som gör att Bitcoin snart kan få utökad transaktionskapacitet. På senaste året har det varit en deadlock om hur denna utvidgning skulle gå till. Avgifter har skjutit i höjden och det har varit långa köer. (Trots problemen har priset gått upp.) Denna punkt kan ha påverkat senast dagens/dagarnas uppgång.
2. Japan har adopterat Bitcoin som ett godkänt betalningsmedel.
3. Och sedan det vanliga. Rädslan för att penningssystemet vi har kan rasa ihop. Hyperinflation i Venezuela etc.
4. Priset stiger pga priset stiger :-)

/H

fredrikwall67

Gratulerar verkligen till de som har BTC, och vågar hålla.
Undrar hur Japanerna tänker, det skall bli ett godkänt betalingsmedel, vem vågar prissätta något i BTC de har ju volla som värsta hyperinfalionen. Det borgar ju för total stagnation om man börjar prissätt i BTC. Ingen vill handla idag, för imorgon får man 10% mer för samma summma....

arfo

Citat från: fredrikwall67 skrivet Måndag 22, Maj 2017, 14:43:02
Gratulerar verkligen till de som har BTC, och vågar hålla.
Undrar hur Japanerna tänker, det skall bli ett godkänt betalingsmedel, vem vågar prissätta något i BTC de har ju volla som värsta hyperinfalionen. Det borgar ju för total stagnation om man börjar prissätt i BTC. Ingen vill handla idag, för imorgon får man 10% mer för samma summma....

Att BTC är ett godkänt betalningsmedel innebär inte att de prissätter varorna i BTC.

fredrikwall67

Att BTC är ett godkänt betalningsmedel innebär inte att de prissätter varorna i BTC.
[/quote]

Näe, men om du har en massa BTC och kan betala med dem idag, då vill du helrre betala med dem imorgon. Stagnation.

cyber

fredrik, jag är inte riktigt med på hur du menar. om btc ständigt ökar i värde så är det väl underbart för den som äger såna?

Ja, om hela landet gick över till btc och den på något magiskt vis fortsatte att öka i värde (en deflationsspiral) så vore det problematiskt. Men det är ju knappast så att japan skulle byta till BTC som sin primära valuta, och deflationsspiraler kan aldrig fortsätta nån längre tid, utom i centralbankirernas fantasi.

Rackham

Det är finns en dokumentär på urplay om pengars historia men främst om Bitcoin.
Nog inte så mycket nytt för forumets gamla rävar men ändå intressant.

http://urplay.se/program/199449-bitcoin-framtidens-valuta

arfo

Citat från: fredrikwall67 skrivet Måndag 22, Maj 2017, 17:20:00

Näe, men om du har en massa BTC och kan betala med dem idag, då vill du helrre betala med dem imorgon. Stagnation.
[/quote]

En vanlig metod bland de som av en eller annan anledning vill betala med BTC, men vill ha lika många kvar efteråt är.
1. Betala med BTC
2. Köp nya BTC för fiat
Vissa fyller på efter varje köp, andra mindre frekvent. Det beror antar jag på olika känslighet för krånglet att köpa nya BTC.

En annan vanlig metod bland de som tror att BTC kommer fortsätta öka i värde gentemot fiat är.
1. Behåll BTC

Vilken metod majoriteten än väljer förstår jag inte vad problemet är att man ger sina kunder fler alternativ att välja på när de skall betala för sitt köp.

Vill du stödja en teknisk innovation som du tror har kraft att förändra världen till det bättre -> betala med BTC
Tror du ovanstående är dravel -> betala med fiat
Vill du inte göra dig av med dina kära BTC för att du tror de kommer att öka i värde -> betala i fiat

Stagnation p.g.a. att det finns ytterligare ett betalningsalternativ tror jag inte på.

laban77

Vad händer med guld och silverpriser på sikt när bitcoin ökar i popularitet? Om nu bitcoin på sikt bidrar att oron minskar för hyperinflation och bankers slarv/girighet... borde inte intresset för guld och silver minska?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane