Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Sarek

I artikeln på svt.nyheter finns länkar till tre andra företag som säljer miningrigs.

Håkan_Mild

Citat från: Sarek skrivet lördag 11, Januari 2014, 20:55:23
I artikeln på svt.nyheter finns länkar till tre andra företag som säljer miningrigs.

Tack för det snabba svaret!
Kollade in båda sidorna och priserna låg  tyvärr på samma nivå som kncminers.

mega_n

Citat från: Håkan_Mild skrivet lördag 11, Januari 2014, 21:17:07
Citat från: Sarek skrivet lördag 11, Januari 2014, 20:55:23

Tack för det snabba svaret!
Kollade in båda sidorna och priserna låg  tyvärr på samma nivå som kncminers.

Tror man får punga ut ifall man vill vara med att leka seriöst.

Jag tror inte det kommer vara lönsamt för småspelare med bitcoin mining. (Om man inte har gratis el eller stordriftsfördelar eller nåt.)

Vill man testa lite bara finns ju Block Eruptor. Finns kanske i andra utföranden. Exempel här : http://www.amazon.com/ASICMiner-Block-Erupter-USB-Sapphire/dp/B00CUJT7TO

De är dock klena med dagens krav och troligen inte lönsamma (men billiga...)

/H

Håkan_Mild

Jag har inprincip gratis el. Min budget är dock inte så hög och skulle helst vilja lägga runt 2000kr. Tjänar jag 200kr i månaden har jag ökat min enda lön (studiebidraget) med 20%.

Håkan_Mild

Kollat runt lite nu och funderar på att köpa 4 st http://www.amazon.com/gp/product/B00HIUIGDI/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=A2CLVI402MS5P1
Då lär man komma upp i 6gh/s som är helt okej mycket mer prisvärt om man jämför med T.ex https://products.butterflylabs.com/homepage/10-gh-s-bitcoin-miner.html . Någon som har någon erfarenhet av dom här små stickorna?

lordsinner

Citat från: Håkan_Mild skrivet lördag 11, Januari 2014, 20:27:57
Hej! Jag undrar om det finns något annat företag än butterflylabs som säljer miningrigs? Hittar endast ett annat företag www.Kncminer.com och deras enda rig kostar 10 tusen dollar.
Tacksam för alla svar!

Här har du en drös företag och olika mining rigs: http://minr.info/

lordsinner

Citat från: Håkan_Mild skrivet Söndag 12, Januari 2014, 14:43:28
Kollat runt lite nu och funderar på att köpa 4 st http://www.amazon.com/gp/product/B00HIUIGDI/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=A2CLVI402MS5P1
Då lär man komma upp i 6gh/s som är helt okej mycket mer prisvärt om man jämför med T.ex https://products.butterflylabs.com/homepage/10-gh-s-bitcoin-miner.html . Någon som har någon erfarenhet av dom här små stickorna?

Avalon tydligen sålde 220 GH/s chips/ASIC:s för ca 10000 kr....

mega_n

Citat från: lordsinner skrivet Söndag 12, Januari 2014, 20:52:34
Citat från: Håkan_Mild skrivet Söndag 12, Januari 2014, 14:43:28

Avalon tydligen sålde 220 GH/s chips/ASIC:s för ca 10000 kr....

Intressant att se att kommande värstings-minern Neptune skulle utvinna ungefär 1 Bitcoin/dygn med dagens svårighetsgrad. Dvs, samma mininghastighet som jag hade på den tiden då jag minade (med 4GPU'er 2011 ;-)

/H

PS. Skulle bara önskat att jag hade haft kvar mina bitcoins. (Istället för att köpa pizzor mm för dem ;-)
Då skulle man varit mångmiljonär ;-) DS.

lordsinner

Jaju, dock kommer Neptune batch 1 släppas tidigast april...bath 2 vill jag inte ens prata om.  Håller fast vid de BTC man har minat själv och  köpt =)

mega_n

Bitcoin har en biroll i senaste avsnittet av "Person of Interest s03E13" ;-)

/H

lordsinner

Citat från: mega_n skrivet torsdag 16, Januari 2014, 18:12:13
Bitcoin har en biroll i senaste avsnittet av "Person of Interest s03E13" ;-)

/H

Var dock lite överdrivet med 5 miljoner dollar =)

Frederyck

Här är en fantastiskt intressant artikel om Bitcoin, nummerteori, masslösa valutor och tankar om hur stater skulle kunna använda sig av tekniken. Det är ganska tungt för icke-matematiker att ta sig genom (skulle jag tro... ;) ) men det är väl värt mödan.

http://johncarlosbaez.wordpress.com/2014/01/27/the-rarest-things-in-the-universe/

2818181

Även om det kan vara väl så underhållande och intressant att läsa den här typen av teoretiska resonemang runt tillsynes enkla företeelser (i detta fall pengar), så motsvarar sällan bredden i argumentationen djupet.
Det blir lätt ett fyrverkeri av hypotetiska och tekniska antaganden, vilka i värsta fall antyder att olyckan i Harrisburg aldrig har inträffat :)
Alltför omfattande teoretisering av grundläggande ekonomiska fundamenta kräver även en motsvarande dos av psykologiska hänsynstaganden, och tenderar annars utmynna i kreativa lösningar som att t.ex. placera alla osäkra lån i samma pott för att erhålla högre avkastning, eller varför inte låta robotar handla med robotar på börsen.

Jag måste dock erkänna att jag inte riktigt hängde med i alla matematiska finurligheter, men tycker mig dock ändå förstå innebörden. Och visst är Adelmans idé om en Dual-currency vid namn aurum intressant, men det gäller att ha koll på vem som har tillgång till nyckeln. Fråga bara NSA vad som kan hända om man glömmer att det är tänkande människor som man har som anställda.

Och om prof. Adleman i förlängningen menar att klockans komplexitet är en konsekvens av människans utveckling, och därmed kan tillgodoräkna sig djupet från 3,6 miljarder år av livets evolution, så köper jag hans analogi.
Dock så skulle man då även kunna tillgodoräkna livet ytterligare 10 miljarder år av djup, via den komplexa konstruktionen (universum) som uppstod i samband med the Big bang. Detta skulle i så fall åter öppna upp möjligheterna för en tänkt skapare (under förutsättning att man nu inte anser att det gick på 6000 år).

Nåja, - själv är jag agnostiker och erkänner villigt att jag inte riktigt vet hur det förhåller sig med detta ;)

Nu kanske det blev lite väl OT, och för att återgå till ämnet så vill jag citera följande ordväxling från kommentatorsfältet.

Citat från: Berényi Péter
If the entire financial system is based on our inability to do something like factoring large integers, we are better to be damn sure before going off to that direction.

Citat från: Frederik De Roo
private banks have the power to create electronic money which is way more abundant than the physical money created by the central bank

Citat från: Berényi Péter
Unfortunately it is an unrelated issue. If the legislative power chooses to go on with this preposterous practice, that is, license to create money as debt is granted to commercial banks, it may do so with bitcoins as well.

Kanske något värt att fundera över?

Frederyck

Citat från: 2818181 skrivet tisdag 28, Januari 2014, 23:19:59

Jag måste dock erkänna att jag inte riktigt hängde med i alla matematiska finurligheter, men tycker mig dock ändå förstå innebörden. Och visst är Adelmans idé om en Dual-currency vid namn aurum intressant, men det gäller att ha koll på vem som har tillgång till nyckeln. Fråga bara NSA vad som kan hända om man glömmer att det är tänkande människor som man har som anställda.

Håller med. Men det är ett intressant koncept som jag tror att en del stater så småningom kommer att börja nosa på. De vill ha kontroll över pengar vilket gör BitCoin som det ser ut idag till ett problem.
Citat från: 2818181 skrivet tisdag 28, Januari 2014, 23:19:59

Och om prof. Adleman i förlängningen menar att klockans komplexitet är en konsekvens av människans utveckling, och därmed kan tillgodoräkna sig djupet från 3,6 miljarder år av livets evolution, så köper jag hans analogi.
Dock så skulle man då även kunna tillgodoräkna livet ytterligare 10 miljarder år av djup, via den komplexa konstruktionen (universum) som uppstod i samband med the Big bang. Detta skulle i så fall åter öppna upp möjligheterna för en tänkt skapare (under förutsättning att man nu inte anser att det gick på 6000 år).

Hans resonemang är inte ett försök till bevis att det inte existerar en högre kraft, bara att bevisföringen som kreationister nyttjar rörande "the watchmaker" inte håller.

;D

2818181

Citat från: Frederyck skrivet onsdag 29, Januari 2014, 11:13:37
Hans resonemang är inte ett försök till bevis att det inte existerar en högre kraft
He he! Jo så långt är jag med, och det hade varit synnerligen spektakulärt om det hade varit så enkelt :D

Nej, vad jag menar är att det är vore trevligt om motbeviset med djup håller hela vägen.
Adelman delar upp de komplexa systemen i före livet, livet (människans genom) och tiden för klockans tillblivelse.
Det blir subjektiva gränsdragningar på makronivå istället för på de lägre nivåer (molekyler, gyllene snittet etc.) där det snarare finns gemensamma mönster.
Dvs. en "Big bang maker" skulle kunna ha varit i farten, och resten är följaktligen enbart konsekvenser av detta.

Min poäng var bara att varken kreationisterna (med sin 1700-tal konstruktion) eller Adelman (med sitt djup) bevisar/motbevisar någonting.

Nu halkade vi visst rejält OT igen. Sorry!

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane